Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nog een prullenbakprobleem  (gelezen 4260 keer)

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Nog een prullenbakprobleem
« Gepost op: 2008/09/14, 19:07:09 »
Dag beste lezer,

Ik heb sinds een paar maanden Ubuntu en ben er best blij mee (alles is gratis en dus toegankelijk en ik leer een heleboel over allerlei programma's) op een ding na dat ik niet voor elkaar krijg: ik heb een paar films gedownload en nog een cd gekopieerd van mijn laptop. De inhoud van die cd staat in de computer, omdat er maar één drive is.

Nu krijg ik die bestanden met geen mogelijkheid meer uit mijn prullenbak. Ik krijg een melding dat ik daar het recht niet toe hebt o.i.d., maar als ik die rechten dan probeer te wijzigen, wil 'ie ze niet pakken. En zo is de computer ontzettend vol en traag. Weet iemand hoe ik de rechten kan veranderen en mijn prullenbak kan legen?

Trouwens ik heb een virusscanner geïnstalleerd (hij heet gewoon "virusscanner") en sinds ik hem daarmee heb gescand, zijn al mijn afbeeldingen verdwenen (gelukkig staan ze nog op mijn usb-stick!) en ik kan niets meer opslaan in die map. Hoe los ik dat nou op???

Heel veel dank bij voorbaat voor oplossingen en vergeet niet dat ik een gebruiker ben, geen IT-er ofzo:-)))

Groeten, Sophia

« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/14, 19:18:31 »
Hoi Sophia,

Teneerste: Virusscanners op Ubuntu zijn echt niet nodig. De enige reden om ze te installeren is om Windows-bestanden te scannen, want er zijn geen Linux-virussen. Weg met die virusscanner, dus! Maar over je prullenbakprobleem: Dit is makkelijk op te lossen met het volgende terminal-commando:

sudo rm -R .local/share/Trash/files/

Dit voer je in in het Terminalvenster, onder Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminalvenster. Dit commando vraagt om je wachtwoord ter bevestiging. Je zult geen sterretjes zien, dat hoort zo.

Over je afbeeldingenmap: Welke map is dat?

« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/14, 19:30:34 »
Citaat van: cumulus007
sudo rm -R .local/share/Trash/files/
Dezelfde files staan nog eens, met de extra extensie .Trashinfo in de map info
Je moet dus ook nog eens doen:
Citaat
sudo rm -R .local/share/Trash/info/
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/14, 20:26:09 »
En voor toch eventueel een virus scanner te gebruiken ga naar Synaptic - zoekveld -
en typ in clamtk - enter en install.
Hij staat dan bij Toepassingen - systeemgereedschappen.
Zie mijn Pages art 15a.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/14, 21:51:08 »
wow, dat zijn nog eens antwoorden zeg! Wat een forum, geweldig! Bedankt mensen. Ik ga de films nog maar eens op dvd zetten (ben hem kwijt zie ik) en dan eens proberen ze eraf te halen met behulp van de terminal en de mooie spreuk.

Zit er eigenlijk nog logica in al die mooie terminalspreuken? Ik snap er niets van namelijk ... alles heet anders dan in Windows, zelfs bestanden hebben andere extensies. Daar waar ik ze een beetje kende in Windows, moet ik alles nu opnieuw leren ... Het ergste mis ik toch wel Outlook, want Thunderbird is best aardig, maar kan lang niet zoveel. En mijn Hotmail kan er niet in ... dat is erg lastig. Misschien moet ik Yahoo gaan gebruiken of Gmail.

nou, die virusscanner keil ik er maar uit dan, hoewel ... hij had toch een virus gevonden, al stond er nergens aangegeven waar dat dan zat. Hij kwam binnen via een webpagina die ik per ongeluk aanklikte, ik merkte het. Er bestaan dus toch wel virussen op Linux blijkbaar? Ik ga kijken wat ik nog vergeten ben om DIRECT te doen Pjotr! en ik laat het jullie weten als het gelukt is mijn computertje te legen.

Groeten, Sophia

« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/14, 21:55:25 »
Als vervanger voor Outlook kun je best Evolution gebruiken. Die lijkt er meer op dan Thunderbird.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/14, 22:58:57 »
Citaat van: Sophia
Zit er eigenlijk nog logica in al die mooie terminalspreuken? Ik snap er niets van namelijk ... alles heet anders dan in Windows, zelfs bestanden hebben andere extensies.
Leuke uitdrukking 'terminalspreuken' ..ik moest wel even lachen. Ze  bestaan eigenlijk altijd uit het aanroepen van een programma , en aanwijzingen er achter wat dat programma  moet doen, z.g.  argumenten. Soms bestaat een argument weer uit een ander programma zodat je acties aan elkaar knoopt.

Hoe elk programma heet hangt maar net af van degene die het gemaakt heeft, meestal is het een verwijzing naar wat de functie van het programma is. 'rm' is bijvoorbeeld afgeleid van 'remove'. Bij windows heet het 'del' genoemd naar 'delete'.

Citaat
nou, die virusscanner keil ik er maar uit dan, hoewel ... hij had toch een virus gevonden, al stond er nergens aangegeven waar dat dan zat. Hij kwam binnen via een webpagina die ik per ongeluk aanklikte, ik merkte het. Er bestaan dus toch wel virussen op Linux blijkbaar?
Waarschijnlijk was het een browser cookie. Dat is een bestandje waarmee websites je kunnen identificeren en volgen. Afgezien van het privacyprobleem levert het geen gevaar op voor je computer. Er zijn gewoon echt geen virussen voor linux..  even wennen als je Windows gewend bent. Waar had je die virusscanner vandaan? Hij staat niet in de ubuntu repositories.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/14, 23:08:17 »
De virusscanner zal wel een voor Windows schadelijke aanval gedetecteerd hebben. Linux is hier eigenlijk ongevoelig voor. Mocht er al een virus uitbraak zijn die Linux treft kun je er in ieder geval op rekenen dat het internet er vol mee staat en er heel snel een fix komt om het probleem te verhelpen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/19, 16:33:41 »
Ik heb geen idee! Mijn virusscanner heet ClamTk Virusscanner en hij stond gewoon in dat installeer/verwijdergedeelte van Linux. Hij gaf aan dat hij een virus had gevonden en ik heb nu geen Windows meer op mijn computer, dus daar kan 'ie niet van afkomen. Wel handig dat je met Linux niet hoeft te defragmenteren en niet op virussen te scannen!!! En met dat Wine kun je heel wat programma's draaien ...

Sorry dat ik laat reageer, het is een ongelofelijk drukke week en ik ben nog lang niet klaar met mijn werk. Heb de prullenbak nog altijd niet geleegd en ik ga nog ff verder werken. DAN lekker in de terminal hannesen om de computer weer in mijn "macht" te krijgen:-)))). Bedankt voor alle adviezen!

Trouwens ... misschien mag ik nog vragen? Ik heb vorig jaar MS Office 2007 gekocht en ik ben gaan zoeken of die het doet op Linux, maar ik vond ergens een vreselijk ingewikkelde uitleg over hoe je die aan de praat moet krijgen op Linux, waar ik niets van snapte. En Outlook - die ik het hardst nodig heb, want dat Thunderbird grrr .... - schijnt het helemaal niet te doen. Weten jullie daar misschien meer vanaf?

Nou bedankt maar alvast en groeten van Sophia

« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/19, 17:04:13 »
Nou, keil die Office 2007 ook maar in de vuilbak... :)
Je kan alles wat je wil doen met dat programma ook doen (en nog veel meer) met Openoffice.org. Staat standaard geïnstalleerd onder Toepassingen-->Kantoor.

Je kan natuurlijk altijd proberen om dat programma verder te verkopen...
Als je het per sé wil gebruiken, zul je een dual boot moeten installeren... Windows naast Ubuntu.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/19, 17:08:47 »
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=4992
helaas outlook en acces doen het niet. Voor outlook kan je misschien IE4 for Linux proberen, verder zou je kunnen overwegen om een virtuele machine te draaien bijv. VirtualBox, VMware of Parallels, de eerste is het eenvoudigste en de derde, met Windows er op installeren, alleen VMware moet je downloaden de andere zitten in Synaptic. Je kan ook Evolution proberen of een van de andere mail programma's. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/19, 17:33:32 »
Je wilt een Outlook-vervanger:

Gebruik Evolution. Evolution is een programma van professioneel niveau en wordt standaard geleverd met Ubuntu. Het bevat een e-mailprogramma, een adresboek, een agenda, een takenlijst, een memo-lijst en meer! Evolution staat onder Toepassingen > Internet, of Toepassingen > Kantoor. Het heeft ook een icoon linksboven, het envelopje. Evolution werkt mooi samen met Ubuntu. Het zit in de klok ingebouwd. Klik maar eens op de klok, rechtsboven. Alle taken en afspraken die je in Evolution hebt gemaakt, worden daar weergeven. Vetgedrukte data bevatten afspraken voor die dag. Ik ben over deze functionaliteit erg te spreken, zoiets levert Windows niet :).

Verder, over virusscanners: dat is gewoon echt niet nodig. Er zijn wel scanners voor Linux, maar die zijn bedoeld om Windows-bestanden te scannen. Je hebt dit dus niet nodig!

Over terminal-commando's, of, zoals jij het zegt, "terminal-spreuken", zijn zeer eenvoudig opgebouwd. De terminal is een krachtig hulpmiddel in Linux om taken snel uit te voeren. Als beginner word je er misschien door afgeschrikt, maar dat is totaal niet nodig. Waar je via de muis 10 klikken nodig hebt, kun je in de terminal vaak een taak sneller uitvoeren. Het terminalvenster vind je onder Ubuntu bij Toepassingen > Hulpmiddelen.

En trouwens, hoezo werkt je Hotmail niet? Hotmail werkt hier prima in Firefox, toen ik Hotmail nog gebruikte. Tegenwoordig gebruik ik GMail, wat geen vervelende reclame onder je mails zet en te openen is in alle mail-programma's. Je zit dan dus niet meer vast van de onhandige interface van Hotmail. Evolution kan zelfs overweg met de agenda van GMail! Ik raad je dus zeer aan om naar GMail over te stappen.

Over Office 2007: Ik snap niet dat mensen zo'n duur pakket kopen. Met gratis alternatieven kun je er net zo goed komen. Nu ziet de laatste versie van Office er wel gelikt uit, maar voor de rest is er niet veel veranderd. Zeer binnenkort, aan het eind van deze maand, komt de laatste versie van OpenOffice uit. Deze bevat veel nieuwe functies en is nog gebruikersvriendelijker. Ik raad je aan zoveel mogelijk gebruik te maken van Linux-programma's. Misschien is het in het begin even wennen, maar onthoud dat anders dan Windows niet altijd slecht hoeft te zijn. Hieronder zie je Evolution met de handige balk bij de klok in werking (Klik voor vergroting):

Ik hoop dat je hier iets mee kunt :)

« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/21, 21:26:41 »
Hallo, ik heb een soortgelijk probleem; ik krijg mijn prullenbak niet geleegd (er zitten 229 propjes in). Ook na het invoeren van beide terminal commando's blijft dit probleem bestaan, wat is er loos?

bvd, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/21, 21:38:58 »
Office 2007 werkt perfect in CrossOver Office, op Outlook na dan.

Over die extenties:

.bin en.run zijn setup-bestanden met een setup-wizard, soms ook .sh
.deb kun je heel makkelijk installeren, gewoon dubbelklikken, op Pakket Installeren drukken en wachtwoord ingeven
.tar.gz is net als .zip en .rar een archiefbestand. Als een programma verpakt zit in een .tar.gz bestand, dan moet het eerst nog gecompileerd worden. Maar dat is pas later aan de orde, u kunt beter eerst alle standaarddingen leren.

Dat zijn de meest voorkomende extensies voor programma´s.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/23, 19:28:29 »
Tjeempie, wat een hulpvaardigheid zeg! Petje af, echt waar! Ik durf het haast niet te zeggen, maar die terminalspreuk voor de prullenbak werkt niet hier ... ik krijg de mededeling dat dat bestand niet bestaat! Dat andere commando om de file .info ook nog te legen, doet het ook al niet. Ik voel me zo dom in Ubuntu! Ben natuurlijk geen goeie kenner ofzo, maar een vrij handige gebruiker was ik toch wel de laatste tijd eigenlijk. Ach het komt wel weer hoor, maar het duurt even.

Wat dat Office betreft: vroeger heb ik Open Office eens gedownload en toen kreeg ik het allemaal niet aan de praat en ik begreep er weinig van. Nu ben ik er heel blij mee, alleen mis ik Outlook af en toe, want ik had mooie mappen gemaakt en al mijn contacten in emaillijsten en adresbestanden met aantekeningen enzo. Dat lukt me niet in Thunderbird. Mmm ik zal dat Evolution nog eens proberen dan maar. Haakte af in eerste instantie, omdat ik niet kon vinden waar ik mijn emailadressen moest noteren. Tja en dan kom je niet ver natuurlijk:-)))

Ik heb nog een vraag, maar die zal ik netjes apart stellen. Anders hebben anderen er niets aan! Bednankt voor alles hoor en ik hoop dat iemand nog iets weet om mijn prullenbak toch leeg te krijgen. De afbeeldingenmap die opeens leeg was (maar gelukkig nog op usb-stick staat), is gewoon de algemene afbeeldingenmap: computer/sophia/afbeeldingen zeg maar. Ik krijg er niets meer in opgeslagen, want de computer heeft zonder mij te vragen de rechten gewijzigd en ik heb gewoon geen rechten meer over die map! Vraag me af wie ze dan heeft:-)))))))))

« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/23, 20:04:02 »
Citaat van: Sophia
Ik durf het haast niet te zeggen, maar die terminalspreuk voor de prullenbak werkt niet hier ... ik krijg de mededeling dat dat bestand niet bestaat!
Typ eens in het commandovenster (inclusief aanhalingstekens). Vervang Mijn bestandje.txt door de naam+extensie van het bestand dat niet te verwijderen is.
sudo find / -name 'Mijn bestandje.txt'Dit commando start een zoekopdracht, en is daar een paar minuten mee bezig. Uiteindelijk zie je een regel waar de naam van dat bestand in voorkomt.  Op die manier weten we in welke map het zich precies bevindt,

« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/23, 22:08:05 »
Vrees dat dit niks gaat opleveren als het in de prullenbak een extra extensie heeft gekregen...
Je kan ook doen, in de terminallocate 'mijn bestandje'(aanhalingstekens alleen nodig wanneer er spaties in de naam zitten)
Ik heb het net gecontroleerd en het vindt alle files, ook in de prullenbak waarvoor in de naam 'african distro' voorkomt, ook als het om mappen gaat.
Op voorwaarde dat het geen al te algemene naam is, want dan krijg je heel veel output en moeten we gaan "pipen".... :)

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/26, 13:30:17 »
Ik lees dit nu pas en wilde het gaan uitproberen. toen ik de prullenbak opendeed, was het bestand waar ik zoveel last van had, opeens weg! Ik denk dat het komt omdat ik vorige week min of meer per ongeluk ergens een plek in de computer vond (ben nog niet vaardig genoeg om hem terug te vinden, zal straks ff zoeken!), waar ik mijn rechten kon wijzigen. Ik heb daar mezelf alle rechten gegeven (tja, iemand moet het doen haha).

Wacht, nu even zien of ik mijn map "afbeeldingen" weer kan gebruiken (...). Nou, nee dus. Ik heb het dus maar anders opgelost (je bent ondernemer of niet): gewoon een nieuwe map "AFBEELDINGEN" aangemaakt en daar mijn plaatkes vanaf de usb-stick ingezet.

In Evolution lukt het me niet om mijn mail te ontvangen. Ik maak effies een nieuw berichtje, want mijn prullenbakvraag is opgelost. Toch dankzij jullie hulp, want daarzonder had ik nooit durven zoeken in alle mappen van de computer tot ik ergens mijn rechten kon veranderen. BEDANKT DUS!!!!