Je wilt een Outlook-vervanger:
Gebruik Evolution. Evolution is een programma van professioneel niveau en wordt standaard geleverd met Ubuntu. Het bevat een e-mailprogramma, een adresboek, een agenda, een takenlijst, een memo-lijst en meer! Evolution staat onder Toepassingen > Internet, of Toepassingen > Kantoor. Het heeft ook een icoon linksboven, het envelopje. Evolution werkt mooi samen met Ubuntu. Het zit in de klok ingebouwd. Klik maar eens op de klok, rechtsboven. Alle taken en afspraken die je in Evolution hebt gemaakt, worden daar weergeven. Vetgedrukte data bevatten afspraken voor die dag. Ik ben over deze functionaliteit erg te spreken, zoiets levert Windows niet

.
Verder, over virusscanners: dat is gewoon echt niet nodig. Er zijn wel scanners voor Linux, maar die zijn bedoeld om Windows-bestanden te scannen. Je hebt dit dus niet nodig!
Over terminal-commando's, of, zoals jij het zegt, "terminal-spreuken", zijn zeer eenvoudig opgebouwd. De terminal is een krachtig hulpmiddel in Linux om taken snel uit te voeren. Als beginner word je er misschien door afgeschrikt, maar dat is totaal niet nodig. Waar je via de muis 10 klikken nodig hebt, kun je in de terminal vaak een taak sneller uitvoeren. Het terminalvenster vind je onder Ubuntu bij Toepassingen > Hulpmiddelen.
En trouwens, hoezo werkt je Hotmail niet? Hotmail werkt hier prima in Firefox, toen ik Hotmail nog gebruikte. Tegenwoordig gebruik ik GMail, wat geen vervelende reclame onder je mails zet en te openen is in alle mail-programma's. Je zit dan dus niet meer vast van de onhandige interface van Hotmail. Evolution kan zelfs overweg met de agenda van GMail! Ik raad je dus zeer aan om naar GMail over te stappen.
Over Office 2007: Ik snap niet dat mensen zo'n duur pakket kopen. Met gratis alternatieven kun je er net zo goed komen. Nu ziet de laatste versie van Office er wel gelikt uit, maar voor de rest is er niet veel veranderd. Zeer binnenkort, aan het eind van deze maand, komt de laatste versie van OpenOffice uit. Deze bevat veel nieuwe functies en is nog gebruikersvriendelijker. Ik raad je aan zoveel mogelijk gebruik te maken van Linux-programma's. Misschien is het in het begin even wennen, maar onthoud dat anders dan Windows niet altijd slecht hoeft te zijn. Hieronder zie je Evolution met de handige balk bij de klok in werking (Klik voor vergroting):

Ik hoop dat je hier iets mee kunt