Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meerdere sessies  (gelezen 1359 keer)

Offline daytone

• Lid
meerdere sessies
« Gepost op: 2008/09/12, 10:36:56 »
Hallo,
Ik zou graag bij het opstarten van ubuntu kunnen kiezen uit twee sessies, één gewone en eentje om muziek te maken (waarbij jack-server, ardour e.d. automatisch opstart). Is dit mogelijk? Of moet ik hiervoor een tweede gebruiker aanmaken.
groeten.

meerdere sessies
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/12, 11:20:48 »
Hallo daytone, dan moet je een tweede gebruiker aanmaken en deze bijv. audio noemen. Ik zou voor deze gebruiker ook een lichtgewicht window manager instellen (fluxbox, xfce, icewem) en een opstartscriptje maken voor de door jou genoemde programma's.

Offline daytone

• Lid
meerdere sessies
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/12, 11:47:37 »
ok, bedankt. Het zou toch wel handig zijn moest één gebruiker kunnen kiezen uit meerdere sessies dacht ik zo, maar ja, men kan niet alles willen zeker :)

meerdere sessies
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/12, 11:54:12 »
Volgens mij kan je een aparte sessie aanmaken, bij het inlogscherm kan je dan voor een andere sessie kiezen, zoals bijv XFCE, Kubuntu o.i.d. of zelf een regel aanmaken. Helaas kan ik nu niet nakijken omdat ik op een Windows machine zit.
Het makkelijkste is om een tweede gebruiker aan te maken zoals Autostatic beschrijft.
Kom er vanavond wel op terug, dan kan ik het nakijken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

meerdere sessies
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/12, 14:38:47 »
Je kunt ook als je je user hebt geselecteerd in het menu linksonder kiezen welke window manager je wilt gebruiken en zo opstarten. Nadeel is dan dat je meer moet klikken en bovendien denk ik zelf dat je je muziek gedeelte afgeschermd moet houden van de rest.

Offline vanadium

• Lid
meerdere sessies
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/12, 18:14:58 »
Normaal kan je in gnome zeker met verschillende sessie werken: kijk er de help maar op na (8.5.2.1. Setting Session Preferences). Nu vind ik die opties niet terug in System - Preferences - Sessions, Session options tab in Ubuntu.

meerdere sessies
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/12, 18:52:36 »
Op het tabblad Sessies opties kan je aanvinken "Onthouden welke programma's zijn opgestart als ik uitlog" en op de knop drukken "Actieve toepassingen onthouden" bedoel je dit Vanadium?

Met vriendelijke groet,

Gijs

meerdere sessies
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/12, 19:08:47 »
Even getest, als je programma's hebt opgestart hoef je ze niet af te sluiten
als je op het tabblad Sessies opties aanvinkt "Onthouden welke programma's zijn opgestart als ik uitlog" en naderhand herstart, zullen de programma's die je geopend had, automatisch openen na het inloggen.
Dus gewoon een gebruiker aanmaken bovenstaande aanvinken gewoon uitloggen zonder de programma's af te sluiten na herstart en of uit/aan zetten van de pc inloggen en alle programma's worden opgestart.

Met vriendelijke groet,

Gijs