Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Database: Access omzetten naar Base of beter naar iets anders?  (gelezen 1357 keer)

Offline Jenske

• Lid
Goed,

Ik heb een (naar mijn bescheiden mening) erg goed draaiende database voor mijn foto's (analoog!) gemaakt in Access 97. Hierin zitten formulieren, automatische nummeringen, controles en dergelijke, maar GEEN modules.

Het systeem is als volgt opgebouwd:
-- gegevens.mdb   > bevat de tabellen met daarin ... de gegevens.
-- schermen.mdb   > bevat koppelingen naar de tabellen in gegevens.mdb en voorts de queries, formulieren en rapporten

Ik "draai" dus altijd 'schermen.mdb', die dan automatisch verwijst naar de tabellen in 'gegevens.mdb'. Ik heb dit ooit zo gedaan omdat mijn ervaring leert dat Access mdb-bestanden met formulieren en rapporten soms gigantisch groot maakt en (dus) moeilijker te backuppen. Aangezien ik mijn gegevens vlot wil backuppen, heb ik deze in een backend gestoken, 'gegevens.mdb'.

Goed, dit is nu geschiedenis, want mijn Windows 98 is niet meer en ik ben sinds februari 2006 volledig overgestapt op Ubuntu.

Nu wil ik dus heel dat Access-geval overbrengen naar "iets" dat goed draait in Linux (Ubuntu). Ik heb er geen problemen mee om eventueel wat schermen en queries opnieuw ineen te timmeren, MAARRRRRR ... ik zit wel met een belangrijke vraag:

... welk database-systeem kan ik best gebruiken, dat ...
1-- redelijk vlot programmeerbaar is, laat ons zeggen zo'n beetje als Access
2-- bruikbaar is op meerdere fora (Windows, Linux, ...), zodat ik het eventueel ooit nog onder een ander systeem kan "draaien"?
3-- niet zodanig gesloten is als Access, waardoor je bij een backup de hele zwik van formulieren en rapporten mee ingebakken hebt in je bestand

Ik stel vooral de laatste vraag omdat ik schrik heb dat dit in Base (OpenOffice) wel zo'n beetje het  geval is.

Ik dacht ----maar wie ben ik?---- iets te gebruiken als het volgende:
-- gegevens in MySQL-tabellen steken
-- queries in MySQL steken
-- deze koppelen in een Base-applicatie en dan
-- formulieren en macro's "draaien" in Base

Is dit de beste oplossing?

Is het misschien beter dat ik ineens naar een volledig ander systeem overschakel, bijvoorbeeld naar een database die ik via het web toegankelijk maak, zodat ik mijn gegevens overal kan raadplegen? Welke systemen bestaan daarvoor?

Veel vragen, maar misschien bestaat er wel een website waarop ik dit soort database-vragen overzichtelijk beantwoord kan zien?
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline theokus

• Lid
Database: Access omzetten naar Base of beter naar iets anders?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/02, 15:58:18 »
Jenske,

Wat kan en zal ik zeggen ;)
Ben zelf op zoek sinds juni van dit jaar maar ik ben
wel niet volledig overschakeld op Ubuntu...

Dbase van OpenOffice krijg ik niet aan de praat.
Importeren van een Accessbestand gaat maar dat is ook alles,
omdat ik de gegevens NIET kan bewerken.
Ik zie ook enkel de tabellen, meer wordt niet ge
As good as it gets