Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: svp regel voor regel voorschrift uitpakken tar  (gelezen 9207 keer)

svp regel voor regel voorschrift uitpakken tar
« Gepost op: 2008/09/09, 09:10:37 »
Beste mensen,
Ik wil wel eens iets uitpakken met de extensie .tar, of bz2.
Ik heb helaas moeten constateren dat ik iemand nodig heb die mij regel voor regel vertelt hoe dat meot.
Moet ik een file/map aanmaken b.v.?
En dan verplaatsen en vandaar uitpakken?
Dit is de laatste keer dat ik over dit onderwerp iets vraag, ik schamm me kapot.

Hier de file: wine-1.1.4.tar.bz2;  in geval van een .gz/.gaz download zelfde procedure?

Graag weer een aanslag op uw geduld.

Hans

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/09, 09:34:32 »
Je kan het op 2 manieren aanpakken, nl. op de grafische manier of via een terminal.

Op de grafische manier is het makkelijkst => rechtsklikken op het je tar-file en kiezen voor 'Hier uitpakken' (of iets in die aard)

Als je via de terminal wil werken wordt het een heel klein beetje moeilijker ;)

Als je het bestand in een aparte map wil hebben dan is het makkelijk om die map op voorhand aan te maken. We zullen even een voorbeeld gebruiken. Stel: je hebt het bestand wine-1.1.4.tar.bz2 dat je dus wil uitpakken. We gaan dus specifiek hiervoor een map aanmaken in je eigen Home directory (kan gerust op de grafische manier). Zorg er voor dat je een map hebt dit /Home//wine heet. Sla de tar-file op in die map.
Open nu een terminal en geeft het volgende in:

cd /Home//wine
tar -xjvf wine-1.1.4.tar.bz2
Als dat gebeurd is heb je de inhoud van de tar-file in de map /Home//wine zitten! That's it!

Nog wat extra uitleg bij die '-xjvf'

De optie 'x' duidt aan dat je de file wil 'extracten' (uitpakken dus)
De optie 'j' duidt aan dat het gaat om een file met het bz of bz2 formaat. Als je met een gz of gz2 file zit moet je de 'j' vervangen door een 'z' !!!
De optie 'v' zorgt er voor dat je de output ook ziet op het scherm (v staat voor verbose)
En als laatste de optie 'f': deze geeft aan dat het om een file gaat.

Je ziet dus dat er 3 vaste opties zijn: x, v en f. Afhankelijk van het gebruikte 'zip-formaat' moet je dus ook de optie j of z gebruiken.

Veel succes!

PS: uiteraard moet je die wel vervangen door je eigen gebruikersnaam ;)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/09, 13:16:59 »
Darkstar, mijn dank voor de rechtmuisknop tip
dit dus gedaan. Hoe nu verder?  Graag even wat commentaar. SVP.
Ik heb nu op mijn bureaublad een aantal files staan. Dit zijn ze:

/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/dlls
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/documentation
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/fonts
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/include
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/libs
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/loader
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/programs
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/server
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/tools
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/aclocal.m4
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/ANNOUNCE
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/AUTHORS
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/configure
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/configure.ac
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/COPYING.LIB
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/LICENSE
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/LICENSE.OLD
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/Make.rules.in
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/Makefile.in
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/README
/home/hans/Bureaublad/wine-1.1.4/VERSION

« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/09, 13:22:32 »
WAt wilt ge eigenlijk doen? Wine installeren? Haal dan ofwel wine binnen via Synaptic, of ge haalt de laatste .deb van de site of voeg de repo van wine toe. Allemaal op de site van wine te vinden.

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/09, 13:29:59 »
Citaat van: Nunslaughter
WAt wilt ge eigenlijk doen? Wine installeren? Haal dan ofwel wine binnen via Synaptic, of ge haalt de laatste .deb van de site of voeg de repo van wine toe. Allemaal op de site van wine te vinden.
Idd, als je gewoon Wine wil hebben dan zijn er een aantal mogelijkheden om deze te installeren. De eerste optie is de beste, de laatste is de 'minst goede' ;)

1) Installeren vanuit Synaptic (Voorkeuren => Beheer => Synaptic Pakketbeheer. Daar zoeken naar Wine en deze dan aanvinken om te installeren. Nadien op 'Toepassen' klikken)
2) Installeren via een .deb bestand. Op de site van Wine de .deb downloaden en gewoon op dubbelklikken om deze uit te voeren.
3) Repo van Wine toevoegen aan Synaptic en dus ook via Synaptic installeren. Tenzij je de allernieuwste versie nodig hebt vind ik dit persoonlijk een beetje zinloos.
4) Installeren vanuit source, en dat is dus de methode die je al aan het volgen bent.

Optie 1 is de beste keuze als je gewoon Wine wil gebruiken zonder dat je één specifieke versie nodig hebt.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/09, 15:28:08 »
ik begrijp de lichte onrust die ik veroorzaak, het gaat niet alleen om Wine, is slechts een voorbeeld, hier is een ander voorbeeld

/home/hans/Bureaublad/partimage-0.6.7.tar.bz2

is het mogelijk dat ik gewoon een aantal regels voor mijn neus krijg, die ik in het vervolg moet intypen om een stukje software te installeren.
zoals tar -xf enz, moet ik dan eerst een map aanmaken, of eerst het pakker in een map brengen, moet ik de map geopend houden en vandaar uit installeren of het term,inal venster openen.

AUB; 1 keer regel voor regel en ik vraag het nooit meer.

Hans

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/09, 15:33:04 »
Partimage zit ook gewoon in Synaptic, ook onzin dus om dat zelf uit te gaan pakken en te compileren.
Tenzij je een programmeur/tester bent, maar dan zou je simpele dingen als uitpakken wel moeten kunnen.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/09, 16:03:14 »
Over de diverse "pakjes" installeren http://www.alleslinux.com/artikels/softwareinstalleren.php  Handig om mee te oefenen, een *.deb is niet altijd beschikbaar. Wel verstandig om eerst in Synaptic te zoeken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/09, 16:31:00 »
beste mensen ,

allemaal dank dank voor de antwoorden.
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten dat ik constant ¨domme¨ vragen moest beantwoorden (wat denkt U van de vraag waar moet ik de zetpil insteken of moet ik de pil door mijn man laten slikken?

Kortom, dank u allen.

Hans Minekus

« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/09, 17:30:30 »
Citaat van: femke98
Er bestaan geen domme vragen en we hebben het allemaal moeten leren.
Ik zit ook nog in de leerfase en leer elke dag hier weer bij.

Dus....vraag maar raak hoor!
Succes ermee.
Femke,

Dat wilde ik niet zeggen, maar je hebt dus gelijk, er betsaan geen domme vragen.

Je bent een engel

Hans

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/09, 17:38:24 »
Citaat van: dutch1
beste mensen ,

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten dat ik constant ¨domme¨ vragen moest beantwoorden (wat denkt U van de vraag waar moet ik de zetpil insteken of moet ik de pil door mijn man laten slikken?

Kortom, dank u allen.

Hans Minekus
Extra tip:
het aanhalingsteken " kun je maken door 1 x tikje op de aanhalingsteken-toets, gevolgd door 1 x tikje op de spatiebalk.

Twee keer intikken van de aanhalingsteken-toets geeft ¨ en je wil waarschijnlijk " zien....

Offline Dave

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/09, 17:46:58 »
Citaat van: dutch1
beste mensen ,

Kortom, dank u allen.

Hans Minekus
Had ik een man zou ik die ook accuut een zetpil laten slikken :-)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/09, 18:29:58 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/09, 18:42:09 »
mijn dank ook voor de laatste reacties.
Nu begint het leeswerk
Hans

Offline WillemII

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/28, 18:59:37 »
Citaat van: Gijsbert
Over de diverse "pakjes" installeren http://www.alleslinux.com/artikels/softwareinstalleren.php  Handig om mee te oefenen, een *.deb is niet altijd beschikbaar. Wel verstandig om eerst in Synaptic te zoeken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Ja, en als Firefox iedere 5 voet verandert en daarvoor een tar moet gedownload worden, dan moeten we wel met een tar werken. Dat is voor mij ook even het probleem nu. Maar ik heb een zip gedownload, ben benieuwd

Offline WillemII

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/28, 19:13:38 »
Citaat van: wandarooze
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=178996&package_id=255049&release_id=619309

En hier een heel goed en betrouwbaar uitpak progje.
Daar zijn we iets mee. Ik krijg geen meldingen van firefox meer dat het geupgrade moet worden, dus ik veronderstel dat ik het goed gedaan heb met het unzipbestand van die site die je gaf.

Bedankt,
Willem

« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/28, 21:33:04 »
Citaat van: WillemII

Met vriendelijke groet,

Gijs
Ja, en als Firefox iedere 5 voet verandert en daarvoor een tar moet gedownload worden, dan moeten we wel met een tar werken. Dat is voor mij ook even het probleem nu. Maar ik heb een zip gedownload, ben benieuwd
Wat wil je gaan doen met de zip,WillemII?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/29, 00:35:46 »

Met vriendelijke groet,

Gijs
Firefox uit de repositories (momenteel versie 3.0.3) loopt maximaal 6 maanden achter, de tijd tussen twee Ubuntu versies, afgezien van de beveiligingsupdates die wel up-to-date zijn. Dus ik zie zelf niet zo de noodzaak om handmatig een nieuwere versie Firefox te installeren. Maar iedereen z'n voorkeuren natuurlijk.

« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/29, 09:14:11 »
@dutch1, de domste vraag is een niet gestelde vraag ;)
Had je al gedacht aan de man pagina van tar? Oftewel, terminal openen en man tar ingeven.

Offline WillemII

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/29, 20:34:48 »

Met vriendelijke groet,

Gijs
Wat wil je gaan doen met de zip,WillemII?

Met vriendelijke groet,

Gijs
De firefox tar uitpakken?

Offline WillemII

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/29, 20:36:05 »
Citaat van: AutoStatic
@dutch1, de domste vraag is een niet gestelde vraag ;)
Had je al gedacht aan de man pagina van tar? Oftewel, terminal openen en man tar ingeven.
Gaan we eens proberen

Offline WillemII

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/29, 20:37:44 »
Citaat van: AptlyNamed

Met vriendelijke groet,

Gijs
Firefox uit de repositories (momenteel versie 3.0.3) loopt maximaal 6 maanden achter, de tijd tussen twee Ubuntu versies, afgezien van de beveiligingsupdates die wel up-to-date zijn. Dus ik zie zelf niet zo de noodzaak om handmatig een nieuwere versie Firefox te installeren. Maar iedereen z'n voorkeuren natuurlijk.
Tja, maar om nu iedere 6 maanden een nieuwe Ubuntu te installeren vind ik ook een beetje gek. Als alles verder nog goed werkt? En dan alleen omdat het niet meer goed samenwerkt met de hotmail. Waarom zorgen ze niet dat we bijvoorbeeld gewoon via deb bestanden of via de firefox zelf kunnen updaten. Bespaart een herinstallatie.
Met vriendelijke groentjes,
Willem

« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/29, 20:48:45 »
??? De meest actuele versie voor Firefox is 3.03. En dat is ook de versie die je via Synaptic binnen kan halen. En Ubuntu helemaal opnieuw installeren omdat Firefox niet up to date is?

« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/29, 20:58:29 »
Citaat van: AutoStatic
??? De meest actuele versie voor Firefox is 3.03. En dat is ook de versie die je via Synaptic binnen kan halen. En Ubuntu helemaal opnieuw installeren omdat Firefox niet up to date is?
Firefox is niet zo'n goed voorbeeld omdat het door security updates nu inderdaad de laatste versie is. Maar de meeste software in de repositories krijgt nadat een Ubuntu versie is uitgekomen, afgezien van hier en daar securityupdates en correcties van ernstige fouten geen updates meer. Dus dan moet je , wil je nieuwe versies van software krijgen, of de backports repo activeren, danwel handmatig updates installeren. Maar dan loop je op een gegeven moment vast door een verouderde library, en als je die wil updaten weer een andere afhankelijkheid. M.a.w. het is aan te raden om eens in het halfjaar, of desnoods jaar, opnieuw te installeren. En als je home hebt gebackupt of op een aparte partitie hebt staan dan is dat een uurtje werk.

Offline WillemII

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/29, 21:29:32 »
Ik krijg anders altijd de melding als ik hotmail post wil openen dat ik een nieuwe versie moet downloaden. Dus waar ligt dat dan aan? en als ik een melding krijg wordt ik dus verwezen naar de 3.03 versie. En als ik het niet doe krijg ik iedere keer die melding als ik inlog op mijn hotmail. Dan moet ik eerst naar post gaan, een extra stap dus. dat is beetje lastig, niet onoverkomelijk, maar wel lastig. Neen, en herinstalleren voor dat beetje last niet nee, alleen zou het makkelijk zijn als het probleem op een of andere wijze opgelost geraakt. Het is geen noodzakelijkheid, maar moest er iemand toch nog op een oplossing komen, zou het makkelijk zijn.

Groentjes,
Willem