Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Reclame maken voor ubuntu  (gelezen 7157 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Reclame maken voor ubuntu
« Gepost op: 2008/09/06, 22:04:57 »
Ben zelf een verse Ubuntu gebruiker Gestart met hardy.Enkele kennissen heb ik er toe gebracht om Ubuntu te gaan gebruiken. Ik ben er zelf erg tevreden over alhoewel het bij tijd en wijle knutselen blijft.
Wat ik verder een beetje mis is dat er weinig reclame gemaakt wordt voor Ubuntu. Op tv of radio hoor je er niet veel over. Wat gaan wij er aan doen om ubuntu te promoten. Als er 5000 leden zijn dan moet het een ieder toch lukken om binnen afzienbare tijd 1 lid te werven? Er zijn plenty lui die het zat zijn om hun illegale windows aan de praat te  houden. Als je erbij verteld over openoffice dan  wordt de interesse groter. Vaak wordt de comp alleen gebruikt om te internetten en een brief te schrijven. (Dit is niet laagdunkend bedoeld_)Zelf repareer zo nu en dan computers en ben tot deze conclusie gekomen. Ook het idee dat je op een wat oudere pc ook alles nog kunt doen doet mensen versteld staan. Kortom men weet gewoon niet dat het allemaal mogelijk is. Is het een idee 1 lid een nieuwe ubuntu gebruiker aanbrengen? Een banner op je site?
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Drummies

  • Lid
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/06, 23:07:18 »
op zich een goed idee een aantal forum leden doen dit al of maken reclame op een ander forum in de vorm van een handtekening of iets in die trend

mijn verwachting is dat ubuntu in 2010 tijdens het wk voetbal in zuid afrika (de thuishaven) een groots opgezette reclame campagne zal starten
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/06, 23:12:04 »
Wat in mijn omgeving aardig heeft gewerkt is, dat ik heb aangekondigd dat ik geen ondersteuning meer geef voor Windows. Alleen nog voor Linux. Dat heeft een paar mensen doen overstappen...  :-)

Verder is het 't meest effectief, heb ik gemerkt, als je mensen nieuwsgierig maakt, zodat ze uit zichzelf met Linux aan de slag willen. Als men begint over computerproblemen, dan kun je zo eens opmerken: er is een betere oplossing, hoor. Dan worden ze benieuwd en gaan ze doorvragen.

Opdringen werkt juist averechts. Dat roept weerzin op. Simpelweg uitdelen van Ubuntu CD's heeft geen zin: die gooien ze thuis weg. Ik geef alleen een CD, wanneer ik echt het idee heb, dat ze er iets mee willen gaan doen.

Offline Bobbie

  • Lid
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/06, 23:23:52 »
BorisM het is een goed idee, als je verder zoekt op het forum,  lees je, dat er diverse forum leden op een of andere manier zich inzetten om linux bekent te krijgen, bij diegene die er nooit van hebben gehoord.
Het gaat met stapjes vooruit, eerst was er nauwelijks er wat over te vinden in pc bladen, maar er wordt al meer over geschreven, er komen ook al meer pc met linux.
In mijn omgeving zijn de mensen ook niet veilig als ze het over besturing systemen hebben. daarnaast kan ik hier wat bijdragen en bij een release party.
Dus als je kan helpen, op de een of andere manier, want het de meeste is vrijwilligers werk, wees welkom.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/06, 23:25:19 »
Inderdaad opdringen heeft nooit zin. Ik kan jammergenoeg niet zeggen dat  ik geen ondersteuning meer geef
voor windows omdat ik onvoldoende verstand heb van linux. 1980 begonnen met dos. In 2008 met Hardy.
Dit heeft ook even zijn tijd nodig. Bij vista ben ik gestopt. Ik vind dat vreselijk. Te veel toeters en bellen alles wordt dichtgespijkerd.
Ik kwam op het reclame idee doordat ik vanavond een Kassa programma gezien heb . Daar werd dmv een virus/hack de Postbank gebruiker om de tuin geleid door enkele criminelen en zo raakten zij enkele duizenden eurootjes kwijt.
Hadden ze ubuntu gehad dat had dit waarschijnlijk niet voorgevallen. Het zou leuk geweest zijn als de presentator gezegd zou hebben. Mevrouw gewoon Ubuntu gebruiken dan heeft u nergens last van..............
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline lordnoid

  • Lid
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/07, 00:20:34 »
Het probleem is eigenlijk dat er niet veel geld is voor reclame enzo. Reclame moet nu altijd puur komen van kennisen of uit computerbladen. Tv of radio reclame zal niet snel gebeuren zonder geld. Canonical verdient wel, maar volgens mij is dat net genoeg om de medewerkers te kunnen betalen :')

[offtopic]En zoiets als die postbank mailtjes, ik heb Kassa ook gezien en in dit geval had dat voorkomen kunnen worden ja. Het werd veroorzaakt door een zelfinstallerend programma dat ervoor zorgde dat elke keer als je postbank.nl intoetste je op hun site kwam die erop leek. Misschien gold het wel alleen voor IE en had Firefox gebruiken ook wel geholpen, maar dat zeggen we er even niet bij ;)
Maar als het zon e-mail is die ze krijgen met daarin een fake link doe je er helaas weinig aan, ook onder ubuntu.[/offtopic]

Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/07, 00:33:36 »
Als je graag wat wilt doen, dan zou je kunnen kijken of mee kunt helpen bij een release party.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/29181

Waar kom je vandaan?

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/07, 00:46:46 »
Ik kom uit friesland. Ik heb echter geen tijd genoeg over om dagen met promotie bezig te zijn.
Wel kan ik mij zo nu en dan inzetten.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Quatroking

  • Gast
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/07, 00:53:25 »
Ik draag zo vaak mogenlijk wanneer ik hier naar het winkelcentrum ga (en dus langs de electronica winkels) m'n Linux shirt, maar ik zit er aan te denken om nog een shirt van Ubuntu te kopen. Maar dan moeten ze eerst wat goedkoper worden hoor.

Offline occis

  • Lid
    • http://occis.hyves.nl/
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/07, 08:46:43 »
een vast ingeroest oordeel over linux is: het is moeilijk en alleen voor  "nerds"
ik laat als ik bezoek heb van zogenaamde huis tuin en keuken genbruikers, ze us wat internetten, chatten etc op mn laptop (want doet toch het gros van de nederlander met zn comp), vrijwel alle reacties: dis helemaal niet moeilijk!
zo toch een paar over gehaald ;)

Offline HP

  • Lid
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/08, 01:02:04 »
Citaat van: BorisM
Wat ik verder een beetje mis is dat er weinig reclame gemaakt wordt voor Ubuntu.
Dat vinden we allemaal hier. Het probleem is, dat reklame maken voor Ubuntu nog kan maar als je zegt Ubuntu is een linux variant, niemand begrijpt het..... ken je http://player.omroep.nl/?aflID=6751435&md5=16b826c64a1ddedd32b209de1e702819
Dus zeg niet dat het niet geprobeerd is hahaha

Het mooie is, dat zonder noemenswaardige reklame, op ca. 25-30% van de servers wereldwijd, Linux draait. Qua webservers is dit misschien wel 66%. In sommige segmenten is opensource big business

Nu de desktop nog....

Ik heb me jarenlang verbaasd over de trage opmars van linux. Het lijkt er haast op dat er evenveel mensen bijkomen als dat er afvallen! Dus dat mensen na verloop van tijd toch weer terug gaan naar het heilig virus-arsenaal (name it!).
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/08, 11:32:10 »
Heel mooi stukje.

Je zou eigenlijk dat filmpje wat moeten knippen&plakken zodat alleen het Ubuntu gedeelte overblijft.
Dan kan je dit weer op Yourtube plaatssen met Bijv. het kopje "Ubuntu voor iedereen" ofzoiets..

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/08, 11:48:01 »
Onlangs werd mijn computer gebruikt op een feestje voor de muziek te beheren.

Hij draaide Ubuntu 8.04, met Banshee erop. Een verzameling van 24 900 liedjes (allemaal externe schijven, niet van mij) en ondertussen nog een vertoning van onze kampfoto's van dit jaar. Iedereen kon gewoon die bestanden openen, bekijken, er door bladeren, en Banshee bleek vanzelfsprekend te werken. Niemand gehoord die het niet snapte of zo.

Telkens als ze vroegen wat er op die computer draaide was het antwoord "Ubuntu, dat is linux." Hier en daar wek je zo natuurlijk wel interesse.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/08, 13:10:25 »
Citaat van: Gandyman
Heel mooi stukje.

Je zou eigenlijk dat filmpje wat moeten knippen&plakken zodat alleen het Ubuntu gedeelte overblijft.
Dan kan je dit weer op Yourtube plaatssen met Bijv. het kopje "Ubuntu voor iedereen" ofzoiets..

:D
Leuk idee. Zou de RVU daarvoor te benaderen zijn?
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline HP

  • Lid
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/08, 14:44:56 »
Citaat van: BorisM
Citaat van: Gandyman
Heel mooi stukje.
Dan kan je dit weer op Yourtube plaatssen met Bijv. het kopje "Ubuntu voor iedereen" ofzoiets..
Leuk idee. Zou de RVU daarvoor te benaderen zijn?
Inkorten is gebeurd, zie youtube clubvan100 ( edit: http://www.youtube.com/watch?v=7kBjvMANvr4 ) - minpuntje: het stukje is iets te veel ingekort. pluspunt is dat het daardoor wel meteen terzake is. Qua reklame is dat dan leuk voor de ubuntu-kenners (het filmpje wordt onder ons ubunteros doorgaans zeer gewaardeerd) maar daarbuiten snappen weinig mensen waar het om gaat.

Lastig... hoe kunnen we eenvoudig doch effectief reklame maken?
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/08, 14:55:36 »
Citaat van: HP
Lastig... hoe kunnen we eenvoudig doch effectief reklame maken?
Valt wel mee, met die lastigheid.... Hoe heeft Google reclame gemaakt, toen iedereen nog zocht via altavista en yahoo? Toen ik in 1995 voor het eerst het WWW betrad, waren dat zowat de enige zoekmachines...

Google is groot geworden door kwaliteit en mond-tot-mond reclame. Zo gaat het ook met Linux. De echte doorbraak is nu al bezig, met de netbooks en met Express Gate: http://www.techreview.nl/computers/Express-Gate.html

De kwaliteit is er, de hulp-infrastructuur is er (fora en documentatie). Laat maar komen die nieuwe Linuxgebruikers, en komen doen ze!
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31311

Offline occis

  • Lid
    • http://occis.hyves.nl/
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/08, 19:40:47 »
die mond op mond reclame gaat  best goed volgens mij(steeds meer lui weten iig wat ubuntu/linux is) , maar er is natuurlijk wel een verschil tussen een favo zoekmachine en een besturingprog toch?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/08, 21:49:46 »
Citaat van: occis
die mond op mond reclame gaat  best goed volgens mij(steeds meer lui weten iig wat ubuntu/linux is) , maar er is natuurlijk wel een verschil tussen een favo zoekmachine en een besturingprog toch?
Nee hoor, is gewoon een kwestie van gewoonte. Binnen dit en 10 jaar stellen mensen zich misschien wel de vraag of er nog iets anders is dan Linux voor op de PC *wishfull thinking* :)
Er komt op een bepaald moment gewoon een keerpunt, iets waarvan de grote massa zegt: wauw! Windows was ook niet vanop dag 1 populair, het is zo gegroeid en er letterlijk met dwang in geduwd bij de menigte. Maar een menigte is als een kudde schapen: éénmaal er eentje over het hek is... ;)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/09, 02:02:37 »
Citaat van: DarkStar
Citaat van: occis
die mond op mond reclame gaat  best goed volgens mij(steeds meer lui weten iig wat ubuntu/linux is) , maar er is natuurlijk wel een verschil tussen een favo zoekmachine en een besturingprog toch?
Nee hoor, is gewoon een kwestie van gewoonte. Binnen dit en 10 jaar stellen mensen zich misschien wel de vraag of er nog iets anders is dan Linux voor op de PC *wishfull thinking* :)
Er komt op een bepaald moment gewoon een keerpunt, iets waarvan de grote massa zegt: wauw! Windows was ook niet vanop dag 1 populair, het is zo gegroeid en er letterlijk met dwang in geduwd bij de menigte. Maar een menigte is als een kudde schapen: éénmaal er eentje over het hek is... ;)
Mond op mond reclame is prima. Maar toch is volgens mij bij het grote publiek ubuntu geheel onbekend. Door veelvuldig in de media ubuntu te presenteren bereik je veel meer mensen.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/09, 09:56:05 »
Citaat van: BorisM
Mond op mond reclame is prima.
Dat hangt ervan af, wie het betreft.....

Mond-TOT-mond-reclame wil ik bij iedereen wel doen, maar mond-OP-mond-reclame doe ik alleen bij mooie meiden.  :-)

Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/09, 15:10:57 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: BorisM
Mond op mond reclame is prima.
Dat hangt ervan af, wie het betreft.....

Mond-TOT-mond-reclame wil ik bij iedereen wel doen, maar mond-OP-mond-reclame doe ik alleen bij mooie meiden.  :-)
Jaaaaa, ze staan zeker in rijen van vier voor je opgesteld..... whaaaah.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Dave

  • Lid
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/09, 21:22:40 »
Bij mij ook. Woon aan een doorgaande weg immers haha

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/10, 09:21:10 »
Citaat van: arie
Citaat van: laacque
Citaat van: pjotr123
Dat hangt ervan af, wie het betreft.....

Mond-TOT-mond-reclame wil ik bij iedereen wel doen, maar mond-OP-mond-reclame doe ik alleen bij mooie meiden.  :-)
Jaaaaa, ze staan zeker in rijen van vier voor je opgesteld..... whaaaah.
wat is daar aan te lachen? bij mij worden ze per touringcars langs gebracht :)
Zo zie je maar weer waar mond op mond reclame toe kan leiden. Heel veel varianten. Wat denk je van een mond op mond reclamespot. Volgens mij is het script al klaar als ik sommigen hier hoor..............
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/10, 13:10:58 »
Citaat van: BorisM
Zo zie je maar weer waar mond op mond reclame toe kan leiden. Heel veel varianten...
Dat wordt dan weer een standjes verhaal of zo?
Standje 1 zou het installeren van een dual boot kunnen zijn..... :cool:
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Reclame maken voor ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/11, 12:25:44 »
Dan zal ik mezelf maar een standje geven.... :P
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood