Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NVIDIA versus nv: open bron wint!  (gelezen 1164 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
  • Steunpunt: Nee
NVIDIA versus nv: open bron wint!
« Gepost op: 2006/09/01, 22:05:48 »
Het "nv"-stuurprogramma werkt bij mij beter dan het eigen stuurprogramma van NVIDIA!

Ik heb vanavond een ander videokaartje in de PC geschroefd. Namelijk een NVIDIA Corporation NV17 [GeForce4 MX 440] met 128 Mb RAM.

Eerst in de herstelmodus het commando:
 "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" gegeven en alle stappen doorlopen. Zo kreeg ik het standaard stuurprog "nv".

Daarna het eigen stuurprogje van nvidia binnengehaald en ingesteld. Wat bleek: slechter beeld op mijn TFT-monitor (vaag)!

Dus maar weer gauw terug naar "nv". Open bron presteert hier toch duidelijk beter. Dat had ik toch niet verwacht!

Zijn er meer mensen met slechte ervaringen met het stuurprogje van NVIDIA?

Groet, Pjotr.

budster

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/01, 22:09:20 »
maar werkt 3D (openGL) ik had daar problemen mee met de nv driver

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/01, 22:34:18 »
Citaat van: budster
maar werkt 3D (openGL) ik had daar problemen mee met de nv driver
Even uitgeprobeerd met de verschillende 3D-schermbeveiligingen. Mijn ATI Radeon-kaart liep daarop geheid vast. Vooral bij Hyperspace. Grrr.

Nu: geen probleem. Hoe het gaat in 3D-spelen weet ik niet, want ik ben slechts een schaker....

Groet, Pjotr.

Azalin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/01, 23:05:35 »
Vage letterfonts kun je overigens oplossen door naar Systeem>Voorkeuren>Lettertype te gaan en daar voor Subpixels (LCD) te kiezen als je een LCD scherm hebt... Verder is een LCD scherm eigenlijk gemaakt om op maar 1 resolutie echt goed te werken. Alle andere resoluties worden daar naartoe geschaald. Als je de nvidia driver installeert kan het best zijn dat je beeldscherm op een andere resolutie staat dan optimaal is voor je beeldscherm (bijvoorbeeld 1280x1024 in plaats van 1024x768). Zet dan je schermresolutie op een andere resolutie en je hebt grote kans dat de scherpheid beter wordt.