Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bureaubladinstellingen kopieren  (gelezen 2935 keer)

Bebo

• Gast
bureaubladinstellingen kopieren
« Gepost op: 2008/09/03, 00:13:03 »
Het schooltje van mijn dochter heeft een reeks PC's (2ehands) aangekocht ter vernieuwing van haar computerpark en ze gaan ubuntu draaien. Ik ga helpen met de installatie en ben één PC aan het klaarmaken met een selectie van vrije software + (met wine) een aantal educatieve paketten die de school aangekocht heeft.

'k heb twee gebruikers aangemaakt: juf en klas

Hoe kan ik de bureaubladinstellingen van juf (met snelkoppelingen e.d.) naar gebruiker klas?

« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/03, 09:16:13 »
Citaat van: Bebo
Het schooltje van mijn dochter heeft een reeks PC's (2ehands) aangekocht ter vernieuwing van haar computerpark en ze gaan ubuntu draaien. Ik ga helpen met de installatie en ben één PC aan het klaarmaken met een selectie van vrije software + (met wine) een aantal educatieve paketten die de school aangekocht heeft.

'k heb twee gebruikers aangemaakt: juf en klas

Hoe kan ik de bureaubladinstellingen van juf (met snelkoppelingen e.d.) naar gebruiker klas?
Je kunt het bureablad van beide gebruikers laten verwijzen naar een derde map met een z.g. 'symbolic link', vergelijkbaar met een  snelkoppeling in Windows.

Bijvoorbeeld je hebt een map  
/home/juf/.wine/drive_c/windows/juf/desktopen  
/home/klas/.wine/drive_c/windows/klas/desktop(misschien heet 'desktop' bureaublad, ik gebruik de Engelstalige Ubuntu)

Stel je wil een gezamelijke desktop map gemaakt in /local/share/wine_desktop op dezelfde pc:
(misschien heet 'desktop' bureaublad, ik gebruik de Engelstalige Ubuntu)
# gezamelijke desktop map maken
sudo mkdir  /local/share/wine_desktop

# map leesbaar maken voor iedereen:
sudo chmod 755  /local/share/wine_desktop

#  oude desktop van klas en juf verwijderen:
rm -rf /home/klas/.wine/drive_c/windows/klas/desktop
rm -rf /home/klas/.wine/drive_c/windows/juf/desktop

# symbolic links maken:
ln -s /home/juf/.wine/drive_c/windows/juf/desktop  /local/share/wine_desktop
ln -s /home/klas/.wine/drive_c/windows/klas/desktop  /local/share/wine_desktop
Als je wil dat juf de desktop mag wijzigen zonder 'sudo' dan kun je b.v. een gebruikersgroep 'wine-desktop-beheerder' aanmaken en zowel root als juf lid maken, en dan de map deze groep toewijzen.

chown root:wine-desktop-beheerder  /local/share/wine_desktop

Bebo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/03, 11:34:28 »
Dank voor je omstandig antwoord.

Mijn verwijzing naar wine voor het draaien van windowssoftware heeft je blijkbaar wel misleid. 't zijn de instellingen van de (ubuntu-)desktop die ik zou willen kopiëren/delen: de achtergrond, de snelkoppelingen, menubalken,...

Kan bijvoorbeeld de standaarddesktop voor alle gebruikers worden aangepast? Met hardy heron vind ik het toch wat bruin...

« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/03, 12:07:36 »
Volgens mij moet je de verborgen map /home/gebruiker/.gconf/Bureaublad hebben.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Bebo

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/03, 21:36:43 »
heb ik van juf naar klas gekopieerd (als root & daarna eigenaar / groep aangepast)

maar geen succes :(