Het schooltje van mijn dochter heeft een reeks PC's (2ehands) aangekocht ter vernieuwing van haar computerpark en ze gaan ubuntu draaien. Ik ga helpen met de installatie en ben één PC aan het klaarmaken met een selectie van vrije software + (met wine) een aantal educatieve paketten die de school aangekocht heeft.
'k heb twee gebruikers aangemaakt: juf en klas
Hoe kan ik de bureaubladinstellingen van juf (met snelkoppelingen e.d.) naar gebruiker klas?
Je kunt het bureablad van beide gebruikers laten verwijzen naar een derde map met een z.g. 'symbolic link', vergelijkbaar met een snelkoppeling in Windows.
Bijvoorbeeld je hebt een map
/home/juf/.wine/drive_c/windows/juf/desktopen
/home/klas/.wine/drive_c/windows/klas/desktop(misschien heet 'desktop' bureaublad, ik gebruik de Engelstalige Ubuntu)
Stel je wil een gezamelijke desktop map gemaakt in /local/share/wine_desktop op dezelfde pc:
(misschien heet 'desktop' bureaublad, ik gebruik de Engelstalige Ubuntu)
# gezamelijke desktop map maken
sudo mkdir /local/share/wine_desktop
# map leesbaar maken voor iedereen:
sudo chmod 755 /local/share/wine_desktop
# oude desktop van klas en juf verwijderen:
rm -rf /home/klas/.wine/drive_c/windows/klas/desktop
rm -rf /home/klas/.wine/drive_c/windows/juf/desktop
# symbolic links maken:
ln -s /home/juf/.wine/drive_c/windows/juf/desktop /local/share/wine_desktop
ln -s /home/klas/.wine/drive_c/windows/klas/desktop /local/share/wine_desktopAls je wil dat juf de desktop mag wijzigen zonder 'sudo' dan kun je b.v. een gebruikersgroep 'wine-desktop-beheerder' aanmaken en zowel root als juf lid maken, en dan de map deze groep toewijzen.
chown root:wine-desktop-beheerder /local/share/wine_desktop