Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: image maken voor installatie op meerdere PC's  (gelezen 5212 keer)

Bebo

• Gast
image maken voor installatie op meerdere PC's
« Gepost op: 2008/09/03, 00:10:47 »
Het schooltje van mijn dochter heeft een reeks PC's (2ehands) aangekocht ter vernieuwing van haar computerpark en ze gaan ubuntu draaien. Ik ga helpen met de installatie en ben één PC aan het klaarmaken met een selectie van vrije software + (met wine) een aantal educatieve paketten die de school aangekocht heeft.

De bedoeling is om een image te maken van de harddisk van deze PC en te kopieren naar een tienal andere PC's en laptops.

Daar heb ik weinig of geen ervaring mee. Hoe ga ik het best te werk? Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid om te werken via een DVD?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/03, 00:17:19 »
Ik gebruik zelf altijd de Acronis True Image Rescue CD, zowel voor het maken van images als voor het terugzetten ervan. Ofschoon deze CD zelf een Linux LiveCD is, kan hij helaas alleen worden aangemaakt in het Windowsprogramma van Acronis True Image.

Het is een fantastisch goed hulpmiddel, beslist een aanrader.

Bebo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/03, 00:27:48 »
Ik zou liefst volledig met vrije software willen werken.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/03, 00:40:47 »
Dan zou je Clonezilla eens kunnen bekijken.  http://www.clonezilla.org/
Helemaal vrij.

Edit: hier heb je Parted en Clonezilla in 1 cd. http://gpartedclonz.tuxfamily.org/
Die bedoelde ik eigenlijk. Reuze handig.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/03, 10:14:08 »
Citaat van: arie
Citaat van: pjotr123
Ik gebruik zelf altijd de Acronis True Image Rescue CD, zowel voor het maken van images als voor het terugzetten ervan.
wat is het voordeel hiervan tov Partimage? en is die cd ook te maken met de trial versie van TrueImage ?
Tja, Partimage heb ik nooit geprobeerd, omdat ik al jaren heel tevreden ben met de Acronis Rescue CD.... In het begin van m'n Linuxavontuur heb ik 'm heel wat keren gebruikt, om een schone Ubuntu-installatie terug te zetten wanneer ik de zaak met teveel experimenteren om zeep had geholpen.

Het aardige is, dat het ding razendsnel is. Zowel in het maken van een image als in het terugzetten ervan. Terwijl de mate van compressie heel behoorlijk is, zelfs al in de "normaal"-stand.

Je kunt inderdaad ook met de proefversie van Acronis een Rescue CD aanmaken, maar die is helaas beperkt: je kunt er alleen bestaande images mee terugzetten, niet nieuwe aanmaken.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/03, 10:29:33 »
Citaat van: Bebo
De bedoeling is om een image te maken van de harddisk van deze PC en te kopieren naar een tienal andere PC's en laptops.
Kán dit wel, een image maken van een partitie/schijf van de ene pc en die gebruiken op een andere pc? In de gemaakte image zitten toch niet alleen de geïnstalleerde programma's, maar ook gegevens over de grootte van de partitie/schijf waarvan de image gemaakt is, dus je moet al alle mazzel van de wereld hebben wil je een image zetten op een partitie/schijf van een andere pc die exact even groot is als waarvan ie gemaakt is.
Onder Windows zou je dit niet lukken, volgens mij, dus ik vraag me af of het onder Linux wèl kan..............?

Bebo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/03, 11:26:22 »
Citaat van: Mikkel
dus je moet al alle mazzel van de wereld hebben wil je een image zetten op een partitie/schijf van een andere pc die exact even groot is als waarvan ie gemaakt is.
ter info: het zijn tien identieke configuraties

Onder Windows zou je dit niet lukken, volgens mij, dus ik vraag me af of het onder Linux wèl kan..............?
een partitie moet toch niet de volledige schijf benutten?

Ik zit trouwens nog met een vraag: met partimage wordt een image gemaakt van één partitie; wat het de swappartitie?

'k dacht dat ik de image te kunnen terugplaatsen & daarna nog een swappartitie te maken....

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/03, 11:55:09 »
Citaat van: Bebo
dus je moet al alle mazzel van de wereld hebben wil je een image zetten op een partitie/schijf van een andere pc die exact even groot is als waarvan ie gemaakt is.
ter info: het zijn tien identieke configuraties
Ik ben te weinig bekend met Ubuntu om te weten of het daarin anders werkt, maar onder Windows is het onmogelijk om een image die je, met bijvoorbeeld Ghost, hebt gemaakt, terug te zetten op een andere harde schijf. Omdat in die image niet alleen de  programma's zijn meegenomen, maar ook onzichtbare dingen zoals de exacte grootte van de partitie of harde schijf waarvan die image is gemaakt.

Stel dat je (onder Windows, dus) een nieuwe harde schijf in je pc zet en daarop i.p.v. een hele nieuwe Windows-installatie met alle programma's die je gebruikt plus alle instellingen die je in die programma's moet maken, om tijd te besparen de image terugzet die je maakte toen de oude harde schijf er nog in zat....... dat wil niet. Ook al lijkt het alsof de nieuwe partitie/harde schijf en de oude precies even groot zijn, het programma waarmee je die image maakte ziet dat ene bitje dat ze verschillen.

Dat is onder Windows zo, geen idee of het onder Linux ook zo is. Ik denk dat het maken van een cd of dvd met daarop Ubuntu plus een aantal programma's het punt niet zal zijn, je installeert Ubuntu of Windows immers ook vanaf zo'n schijfje, maar dat is toch iets anders dan een image.

Gelukkig zijn er op dit forum zat Linux-experts die het veel en veel beter weten dan ik........... zei de Linux-leek ;)

« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/03, 11:58:41 »
Met Clonezilla kun een image van hele disk maken. Kijk eens bij de FAQ op de webpagina's in mijn vorige post.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066