BertvdP schreef in topic 22377 #5 "Een mailbox overzetten, compleet met alle mappen, gaat het makkelijkst als je toegang hebt tot een IMAP-server. Maak in Outlook een IMAP-account aan op die server, kopieer daar alles heen, en doe vice versa in je nieuwe installatie. Sommige internetproviders ondersteunen IMAP zonder daar veel ruchtbaarheid aan te geven.
Een adresboek kun je meestal wel ex- en importeren via een CSV bestand, al gaat dat niet altijd vlekkeloos."
Ik heb dit advies enkele weken geleden opgevolgd en dat is goed gegaan. Een paar opmerkingen daarbij.
1. Het gebruikelijke Outlookaccount werkt vlg POP3, je e-mail komt daarbij fysiek op je PC. Bij IMAP blijft je e-mail fysiek op de server van je provider staan.
2. Als je in Outlook een IMAP-account als standaard account aanmaakt, je POP3-mappen naar de IMAP-map PostvakIn kopieert en vervolgens op de site van je provider je e-mail bekijkt, dan zie je daar al die POP3-mappen incl berichten terug als IMAP-mappen (je e-mails worden dus echt geupload).
3. Na het uitvoeren van stap 2 had ik dus al mijn POP3-mappen van Outlook incl inhoud op de server van mijn provider staan als submappen van de IMAP-map PostvakIn .
4. Vervolgens heb ik in Evolution dezelfde mappenstructuur gemaakt als die van de POP3-mappen in Outlook.
5. Daarna heb ik achtereenvolgens:
- op de site van mijn provider de berichten van een submap van de IMAP-map PostvakIn gekopieerd naar de IMAP-map PostvakIn
- in Evolution e-mail binnengehaald (dat waren dus alle berichten van die ene specifieke map)
- in Evolution deze e-mails van PostvakIn gesleept naar de map waar de berichten in thuis hoorden (PostvakIn is dan weer leeg)
- op de site van mijn provider de IMAP-map PostvakIn geleegd en de volgende map volgens de streepjes in dit punt verwerkt.
Is bewerkelijk, maar ik heb op deze manier mijn e-mail in Evolution exact gekregen als die in Outlook was. Enige nadeel: Evolution beschouwt al die binnengehaalde e-mail als ongelezen. Niet echt ernstig vind ik.
Het adresboek heb ik overgezet als CSV-bestand (exporteren vanuit Outlook, importeren in Evolution). Gaat inderdaad niet vlekkeloos; na het importeren moest ik bij veel contacten de inhoud van velden verplaatsen, maar dat vond ik geen probleem (was ieg een stuk makkelijker dan alles opnieuw moeten inkloppen).
Een heel verhaal! Ik hoop dat het duidelijk is en dat je er iets aan hebt. Succes.
Gr, Peter (dualboot Windows XP, Ubuntu 7.10)