Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raid 0 met alleen ubuntu maar hoe .  (gelezen 1056 keer)

Offline kamelot

• Lid
Raid 0 met alleen ubuntu maar hoe .
« Gepost op: 2008/08/30, 15:55:48 »
Best forum leden ,

Na veel zoek werk en hoop lezen ben ik er nog niet helemaal uit gekomen .
Ik wil graag me pc in raid 0 zetten omdat ik 1 hardeschijf eigenlijk nooit gebruik .
En mijn 320 Gb waar ubuntu opstaat bijna altijd vol is  .
Nu weet ik dat ik er ook gewoon een TB schijf er in kan hangen maar lijkt me toch makkelijker om raid 0 is te proberen .
Ik heb 2x 320 Gb er in hangen .
Mijn vraag is hoe kan ik dit het beste doen .
Mijn moederbord kan op 2 sata poorten een raid opstelling maken .
Zodat de hardeschijf als 1 grote word gezien .
Bij mij vorige moederbord kon ik dit ook maar ging dus totaal niet goed via de live cd liep hij vast en via de alternate cd zag hij het nog steeds als 2 apparte schijven.
Hoe kan ik dus het beste raid 0 krijgen via ubuntu

Mvg

Kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/31, 14:57:38 »
Je weet dat RAID 0 heel onveilig is? Als 1 schijf kapot gaat ben je alle data kwijt van beide schijven.

Wat je het beste kan doen is een backup maken van al je data, en dan via de alternate cd installeren.
Met die installatiemethode kan je een software RAID 0 aanmaken.
Hierna kan je je home dir weer terugzetten.

Kijk hier voor een handleiding. Die is echter wel voor raid 1 ipv. 0, dus je moet even kijken wat voor jouw situatie geldt. In ieder geval heeft het geen zin om Grub op de 2e schijf te zetten bijvoorbeeld.

Offline kamelot

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/31, 16:02:49 »
Ja ik weet dat het niet de veiligste manier is maar gaat mij er eigenlijk om welke ik het beste kan nemen .

Via software zoals jij aan geeft in de link of via mijn bios laat maar zeggen dat mij chipset er 1 grote hdd er van maakt ?

Wat lijkt jullie het beste

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/31, 16:05:12 »
Software is beter.

Offline BailHope

• Lid
    • Techneut
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/31, 16:43:38 »
Citaat van: Johanvd
Software is beter.
Volgens mij is software net trager dan een hardware-matige raid. Software-matige raids zijn gewoon makkelijker te bewerkstelligen.

Citaat van: kamelot
Ja ik weet dat het niet de veiligste manier is maar gaat mij er eigenlijk om welke ik het beste kan nemen .
Welke je het beste kan nemen is zeker niet RAID 0. Ga dan tenminste voor RAID 1.
Lees er hier wat meer over:
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Standard_levels (engels)
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline kamelot

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/31, 16:49:42 »
ik bedoelde eigenlijk meer in de zin van raid software matig of hardware matig .

Ik weet dat het niet veilig is .
Maar ik heb niet zo gek veel wat aan waarde is op me computer alles staat op me externe mocht er wat gebeuren en hoe groot is de kans dat je hardeschijf kapot gaat zonder dat je het door hebt

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/31, 17:39:01 »
De raidchipjes die op moederborden zitten worden lang niet altijd ondersteund door Ubuntu. Als je het al aan het werk krijgt, is er kans op bugs en instabiliteit. Zodra je moederbord kapot gaat, moet je waarschijnlijk exact hetzelfde merk en type kopen omdat je anders je data kwijt bent.

Een paar "kleine" nadeeltjes van een Fakeraid setup dus... waarschijnlijk is het ook niet sneller, want al het rekenwerk dat er moet gebeuren wordt in zo'n setup ook gewoon door de processor gedaan. Ik zou dus kiezen voor een gewone software raid oplossing. Die is snel, betrouwbaar en makkelijk mee te nemen naar een nieuwe computer.

Offline kamelot

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/31, 18:23:16 »
oke dankje voor je antwoord ga het is proberen als ik tijd over heb

Eigenlijk is dus gewoon mij bedoeling om mijn hardeschijven samen te voegen en als daar dan performance verschil uit komt is dat zeer mooi mee genomen (als het naar boven is natuurlijk )