Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iso mounten  (gelezen 743 keer)

nom001

• Gast
iso mounten
« Gepost op: 2008/08/26, 17:46:01 »
Hallo allemaal,

Welke programma is het beste om iso's te mounten?
Alvast bedankt!
Ron

Dwarrel

• Gast
iso mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/26, 18:02:04 »
Als je net als ik vaak iso's mount op dezelfde plek dan heb ik ook wel een scriptje voor je vind ik zelf makkelijker dan gmount.

Voordat je begint moet even terminal openen en in de terminal doe je dan "sudo mkdir /media/iso" (dit maakt een folder aan om de iso's in te mounten.)
Je mag ook een andere locatie kiezen hiervoor maar dan moet je dat aanpassen in het script. (dus als je bevoorbeeld wil mounten op /home/username/Desktop/iso dan
verander je in de scripts de twee plekjes van /media/iso naar /home/username/Desktop/iso)

Copier deze code in een tekst bestand en noem het "mount.sh" daarna rechtermuisknop en naar permissions en dan "allow executing file as program" aanvinken.
#!/bin/bash
#
isolocatie=$(zenity --file-selection --save)
sudo -K
zenity --entry \
--title="Write root files" \
--text="Enter your user _password:" \
--entry-text "" \
--hide-text |sudo -S mount -o loop "$isolocatie" /media/iso

if [ "$?" != 0 ]; then
zenity --error --text="Sorry, wrong password"
exit 1
fi

# End
Deze code is om te unmounten, doe het zelfde als boven maar dan noem je het "unmount.sh".
#!/bin/bash
#

sudo -K
zenity --entry \
--title="Write root files" \
--text="Enter your user _password:" \
--entry-text "" \
--hide-text |sudo -S umount /media/iso

if [ "$?" != 0 ]; then
zenity --error --text="Sorry, wrong password"
exit 1
fi

# End
Daarna kan je rechtermuisknop doen op een panel en drukken op "add to panel" ---> "custom application launcher" Dan voer je naam in, en browse je naar de plek waar je de scripts hebt (dit natuurlijk twee keer) zodat je 1 knopje op je panel hebt voor mount en 1tje voor unmount.

PS sorry mijn ubuntu is engels dus weet niet precies hoe alles in het nederlands heet, als iemand zin heeft mag die het wel even vertalen.