Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: simpele commandoś in unbuntu  (gelezen 7292 keer)

Offline BorisM

• Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
simpele commandoś in unbuntu
« Gepost op: 2008/08/21, 17:02:48 »
Geachte gebruikers en kenners,

Ik ben erg tevreden ubuntu , maar waar ik telkens tegenaan loop zijn de commandoś in het terminal venster.

Een paar voorbeelden: De java loopt niet lekker , dus bij meneer sun de laatste versie opgehaald en op het bureaublad geplaatst.
 Ik neem aan dat die ook voor ubuntu is
 .Stond er niet bij. De versie is JRE 6u7-i586.bin.
Echter hoe krijg je hem geinstalleerd en aan de praat.
Hier en daar wat commandoś gevonden. Als gebruiker weet ik niet hoe het moet. Het ontbreekt mij aan elke logica.
Na doen is simpel maar daar leer je niets van.

Wie helpt mij hiermee.

Volgende voorbeeld :

Ik heb iets gedownload en het staat in downloads.
Hoe krijg ik dat aan de praat.

Moet ik eerst in de terminal naar het mapje downloads (hoe doe ik dat) en kan dan een commando geven.

Nogmaals alles is eenvoudig maar  ik kom er niet  uit.

Groet

Boris
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/21, 17:08:32 »
Sun Java installeer je veel makkelijker zo:
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

Handmatig installeren is een afrader, behalve als het gaat om .deb bestanden:
http://computertip.googlepages.com/programmasinstallereninubuntu

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/21, 17:09:15 »
Ik raad je aan alleen te installeren via de standaard repositories. Met Synaptic. Of via Toevoegen/Verwijderen...

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/21, 17:19:05 »
Ik heb de java vanuit de synaptic geinstalleerd  Java 6......... Werkt wel maar  niet goed  Er is nu  een update 6 versie 7.
Ik weet niet wanneer dit pakket in de synaptic komt........

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/21, 17:27:52 »
Citaat van: BorisM
Ik heb de java vanuit de synaptic geinstalleerd  Java 6......... Werkt wel maar  niet goed  Er is nu  een update 6 versie 7.
Ik weet niet wanneer dit pakket in de synaptic komt........
Hoezo werkt de versie uit de pakketbronnen niet goed dan? Wees eens wat specifieker?

Als de pakketbronversie niet goed werkt, dan heb je geen enkele garantie, dat je dat verhelpt met een handmatige versie, hoor.  :-)

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/21, 17:35:27 »
Ik bezoek regelmatig een website met wisselende data, koersen die elkaar snel opvolgen. Welnu zo  nu en dan staakt Java om na een paar minuten weer verder te gaan. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/21, 17:47:23 »
Ik bezoek regelmatig een website met wisselende data, koersen die elkaar snel opvolgen. Welnu zo  nu en dan staakt Java om na een paar minuten weer verder te gaan. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
Hmmm, dat heeft, denk ik, meer te maken met andere factoren.

Werk dit rijtje eens af:

1. Installeer Epiphany eens, een lichtgewicht browser, die zit gewoon in de pakketbronnen. Heeft die dat probleem ook?

2. Zo ja, probeer dan eens of webbrowser Opera dit ook vertoont.

3. Stel Sun Java wat zuiniger af:
Systeem - Voorkeuren - Sun Java 6 plugin control panel
tabblad General
Temporary Internet Files - Settings
- Delete files...
wis beide categorieën bestanden geheel
- zet maximale schijfruimte op 10 MB
OK - OK

4. Stel Firefox zuiniger af:
Bewerken - Voorkeuren - Geavanceerd - Offline-opslag: zet de buffer op 10 MB.

Helpt dit?

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/21, 22:18:54 »
Vriendelijk dank voor de tip.
Ik ga het proberen.
Rest mij nog het verhaal van het installeren van gedownloade programma's
Ik hoop dat iemand mij daar mee kan helpen.

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/21, 22:27:42 »
Vriendelijk dank voor de tip.
Ik ga het proberen.
Rest mij nog het verhaal van het installeren van gedownloade programma's
Ik hoop dat iemand mij daar mee kan helpen.
Om wat voor soort downloads gaat het?
als het een windows omgeving programma betreft, kun je wine gebruiken
als het een linux omgeving programma betreft zijn er ook nog verschillende smaken.
Een .deb bestand is het makkelijkst, gewoon dubbelklikken

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/21, 22:45:28 »
Allereerst nog maar een vraag.
Wat kan ik in ubuntu installeren?
RPM? en ook bestanden voor Suse? Zijn er alleen bestanden voor Ubuntu?

Wat ik nu probeerde is een   .bin en een tar.gz. Maakt het nog wat uit in welk mapje ze staan?  (downloads) of andere.

Ik probeer inzicht en samenhang te krijgen.

Bijvoorbeeld hoe copieer ik de profiles uit windows Thunderbird in de linux versie. Waar vind ik de map met profiles in ubuntu. of lukt het niet.
Ik haal altijd de profiles uit thunderbird als backup. onder windows.

Ik hoop dat je mij nog een beetje kunt volgen..........

X

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/21, 23:38:17 »
@BorisM

Software pakketten komen in Linux in verschillende formaten.
De twee grootste zijn RPM en DEB.
O.a Ubuntu gebruikt DEB en o.a Suse gebruikt RPM.
Je kan geen RPM pakket installeren op Ubuntu en andersom.
Wat je wel kan doen is een RPM pakket omzetten in een DEB pakket .

Maar het beste is een DEB te installeren met behulp van synaptic.!!
Want dan krijg je ook de updates van dat pakket.

Wil je over het pakketbeheer meer weten klik dan op onderstaande link en via google is nog veel meer informatie
te vinden over het installeren van programma's in linux.

http://www.alleslinux.com/artikels/softwareinstalleren.php

« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/21, 23:41:25 »
Citaat
Wat ik nu probeerde is een   .bin en een tar.gz. Maakt het nog wat uit in welk mapje ze staan?  (downloads) of andere.
In zo'n tar.gz kan van alles zitten. Als het geen .deb bestand is dan heb je kans dat je je installatie om zeep helpt. Maar ook een .deb bestand van een niet officiele bron kan voor problemen zorgen.

Citaat
Bijvoorbeeld hoe copieer ik de profiles uit windows Thunderbird in de linux versie. Waar vind ik de map met profiles in ubuntu. of lukt het niet.
Ik haal altijd de profiles uit thunderbird als backup. onder windows.
Bij linux staan persoonlijke instellingen van programma's in de map /home//./

Dus stel dat je gebruikersnaam op je computer 'boris' is, dan is dat  /home/boris/.mozilla-thunderbird

In nautilus  zijn mappen en bestanden die met een punt beginnen standaard niet te zien. Je moet eerst aanvinken dat je verborgen bestanden wil kunnen zien.

Citaat
Ik hoop dat je mij nog een beetje kunt volgen
Geen probleem. Zo is iedereen met Linux begonnen. Met zoeken op dit forum vind je zo'n beetje alles wat je moet weten.

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/22, 00:26:23 »
Dus als ik het goed begrijp kun je alleen .deb in ubuntu installeren .

Ik lees vaak sudo apt -get install heb dat geprobeerd maar dat lukt dan niet. Wat voor commando is er voor een bin? en een tar.gz

« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/22, 00:30:04 »
sudo apt-get install is alleen voor de programma's die in Synaptic staan.

Als ge echt een .bin wilt installeren (let op de comments hierboven), dan gaat ge met de terminal naar de map waar de file staat, zorg ervoor dat de .bin uitvoerbaar is en typ ./naamvanprog.bin

Kijk dus eerst of het niet in Synaptic staat, zoniet, kijk dan eens op www.getdeb.net. Eventueel ook eens googlen en dan pas andere manieren proberen.

Ahja, zoals gezegd, in een tar.gz/bz2 kan eigenlijk vanalles zitten. Misschien moet ge zelfs niks installeren. Als het een source tarball is zult ge moeten compileren, en dat is vaalk voor beginners een moeilijke taak.

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/22, 00:33:54 »
Bedankt allemaal.
Wat ik een beetje vreemd vind .Er zijn heel veel progjes te downloaden met tar.gz entoch zeggen jullie bijna allemaal alleen synaptic.
Ik begrijp dat het veilig is. Wat kan er mis gaan met zoń tar.gz

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/22, 00:44:16 »
voor .tar.gz geld het volgende ./configure
make
make install
Maar dit is zeker niet aan te raden voor beginners. Je zult vaak een hoop foutmeldingen krijgen, van depencies(afhankelijkheden) die je niet hebt geïnstalleerd. Die foutmeldingen zijn niet altijd even duidelijk. En alle pakketten handmatig installeren, is ook geen leuk werkje.

Misschien - als wij mogen weten om wat voor package het gaat - kunnen wij zoeken naar een .deb package of een reposity waar die package in zit. Dit is veruit de gemakkelijkste manier
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/22, 00:55:25 »
Het is geen specifiek pakket. Ik zie wel eens een leuk  spel ergens .Die hebben meestal tar.gz.
Het gaat mij voornamelijk om de commandoś en hoe dit werkt. Ik wil op termijn zelf mijn Ubuntu kunnen herstellen........waar nodig.
Ik ben opgevoed met Dos en weet tot en met XP redelijk  van Windows.
Wat nu wel is gebeurd dat ik nu ik ubuntu op een aparte partitie heb gezet 2 andere patitieś in windows als hidden te boek staan.
 Nu kan ik die wel weer zichtbaar krijgen. Maar dit gebeurt telkens weer. Heb je dat ook wel eens gehad?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/22, 01:21:40 »
Het is geen specifiek pakket. Ik zie wel eens een leuk  spel ergens .Die hebben meestal tar.gz.
Het gaat mij voornamelijk om de commandoś en hoe dit werkt. Ik wil op termijn zelf mijn Ubuntu kunnen herstellen........waar nodig.
pak eerst de .tar.gz uit, en navigeer (cd pad/naar/map) dan met de terminal naar de map waar je het uitgepakt hebt, en voer dan de volgende commando's uit
./configure
make
sudo checkinstall
OK, als je er toch op staat die laatste sudo checkinstall maakt een .deb package van je .tar.gz. Dat is wel zo handig voor de volgende keer. en bovendien weer gemakkelijk te deïnstalleren. Je kunt vaak in de readme of op de site kijken wat de depencies zijn van de pakketten die je wilt installeren. Installeer die van tevoren dat scheelt ook een hoop tijd.

Let wel op de versie nummers. Het kan ooit zijn dat je het pakket wel geïnstalleerd hebt, maar een andere versie die niet compatibel is. Dan kun je kijken of de goede versie in de backports.

Of je moet ze handmatig installeren van weer een andere .tar.gz. Maar dat kan ook weer conflicten veroorzaken met de pakketten uit de  repository, of hebben weer andere depencies. Dus opletten daarmee.

Maar als je het voor elkaar krijgt, leer je er weer heel veel van (meestal dan). En soms heb je ook geluk, en gaat het helemaal van een leien dakje.

In iedergeval veel succes ermee.

EDIT: Een package die sowieso handig is om te instaleren is build-essential. Deze zit gewoon in de standaard repository van ubuntu, dus kun je installeren met synaptic (grafisch) of sudo apt-get install build-essential in de terminal

Citaat
Ik ben opgevoed met Dos en weet tot en met XP redelijk  van Windows.
Wat nu wel is gebeurd dat ik nu ik ubuntu op een aparte partitie heb gezet 2 andere patitieś in windows als hidden te boek staan.
 Nu kan ik die wel weer zichtbaar krijgen. Maar dit gebeurt telkens weer. Heb je dat ook wel eens gehad?
Welk soort bestandssysteem hebben die partities? EXT3 NTFS, FAT32?

EXT3 (ubuntu partitie) wordt normaal niet gezien door windows (althans in verkenner niet, wel bij windows schijfbeheer als onbekende partitie). Wil je die partitie in windows lezen, dan moet je de fs-driver installeren
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/22, 09:17:23 »
Vraagje wat zijn depencies en repository?

Ik heb ubuntu op  3 destops en een lapton staan draaien. Alleen de laptop ACER  travelmate 6460 geeft wat problemen.
Ik heb daarop een schijf met drie partities. Het waren er eerst 2 , Een C en D . De D heb ik wat kleiner gemaakt en daaruit een nieuwe gemaakt.
Daar staat ubuntu op. Het rare is dat de Acer standaard fat32 heeft. Bijna alles is tegenwoordig ntfs. Ik heb nu 1 fat 32 (C) 1 ntfs (D) en 1 3EXT (ubuntu)
Nu ziet ubuntu de patities wel en windows de D en 3Ext niet. Ik wil alleen de D blijven zien omdat daar reserve data opstaat. Een progje met unhide erop biedt uitkomst. Maar een paar dagen later begint het weer. Ubuntu ziet  echter alle patities.

Verder kan ubuntu een externe harde schijf niet mounten.

Reuze dank voor alle info. Is dit soort praktische  info ergens ook in een boek of tijdschrift te vinden?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/22, 12:13:52 »
Dependencies - ik had het elke keer verkeerd gespeld - zijn pakketten(programma's) waarvan het programma afhankelijk is. Hier nog een link naar de dependencies hell
Repository: Wiki

Citaat
Ik heb ubuntu op  3 destops en een lapton staan draaien. Alleen de laptop ACER  travelmate 6460 geeft wat problemen.
Ik heb daarop een schijf met drie partities. Het waren er eerst 2 , Een C en D . De D heb ik wat kleiner gemaakt en daaruit een nieuwe gemaakt.
Daar staat ubuntu op. Het rare is dat de Acer standaard fat32 heeft. Bijna alles is tegenwoordig ntfs. Ik heb nu 1 fat 32 (C) 1 ntfs (D) en 1 3EXT (ubuntu)
Nu ziet ubuntu de patities wel en windows de D en 3Ext niet. Ik wil alleen de D blijven zien omdat daar reserve data opstaat. Een progje met unhide erop biedt uitkomst. Maar een paar dagen later begint het weer. Ubuntu ziet  echter alle patities.
Het probleem dan een NTFS partitie niet zichtbaar is voor windows heb ik nooit gehad. Ik kan je hierbij dus niet helpen.

Citaat
Begin hier maar even een nieuw topic over. Om de boel een beetje overzichtelijk te houden

Citaat
Reuze dank voor alle info. Is dit soort praktische  info ergens ook in een boek of tijdschrift te vinden?
Er zijn verschillende linux tijdschriften, google maar eens. Maar je zult hier niet snel iets vinden over packages compileren, omdat dit voor de meeste mensen niet meer interessant is. Maar volgens mij is er op internet genoeg te vinden over compileren.

Wel vind ik de CT een heel leuk tijdschrift. Deze gaat diep in op de instellingen op zowel windows als linux.

Documentatie Terminal

« Reactie #21 Gepost op: 2008/08/22, 12:24:19 »
Is dit soort praktische  info ergens ook in een boek of tijdschrift te vinden?
Kijk hier eens onder "Cursus/Tutorials" : http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html#CursusTutorials
Veel leesgenot :)
« Laatst bewerkt op: 2016/01/29, 19:41:21 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2008/08/22, 15:30:03 »
Citaat van: pjotr123
Hmmm, dat heeft, denk ik, meer te maken met andere factoren.

Werk dit rijtje eens af:

1. Installeer Epiphany eens, een lichtgewicht browser, die zit gewoon in de pakketbronnen. Heeft die dat probleem ook?

2. Zo ja, probeer dan eens of webbrowser Opera dit ook vertoont.

3. Stel Sun Java wat zuiniger af:
Systeem - Voorkeuren - Sun Java 6 plugin control panel
tabblad General
Temporary Internet Files - Settings
- Delete files...
wis beide categorieën bestanden geheel
- zet maximale schijfruimte op 10 MB
OK - OK

4. Stel Firefox zuiniger af:
Bewerken - Voorkeuren - Geavanceerd - Offline-opslag: zet de buffer op 10 MB.

Helpt dit?
Alle browser heb ik geprobeerd maar helaas Epiphany deed helemaal nix en de anderen zo nu en dan.
De java plugin heb ik de Temp  geleegd en op 10 gezet  Firefox ook op 10. Geprobeerd  edoch het scherm verduisterde wat en firefox zat vast.
Vervolgens de temp op 25 en firefox op 150. Nu draait het en gaat het een beetje  de goede kant op. Maar als ik binnen de site snel van scherm wil wisselen om andere data voorbij zien springen dan heeft ie het erg moeilijk hij bouwt dan het scherm traag op en  Java duurt een poosje. Maar het werkt in ieder geval. Windows XP fietst daar met gemak overheen. Ook daar moet je telkens de laatste versie van Java opdaten.

In ieder geval bedankt voor de tips

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2008/08/22, 15:31:11 »
Citaat van: asilnevs
Is dit soort praktische  info ergens ook in een boek of tijdschrift te vinden?
Kijk hier eens onder "Cursus/Tutorials" : http://damen.dommel.be/Ubuntu.html#CursusTutorials
Veel leesgenot :)
Dank voor de site.

Offline BorisM

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2008/08/22, 15:35:08 »
Citaat van: Ronnie
Dependencies - ik had het elke keer verkeerd gespeld - zijn pakketten(programma's) waarvan het programma afhankelijk is. Hier nog een link naar de dependencies hell
Repository: Wiki

Citaat
Het probleem dan een NTFS partitie niet zichtbaar is voor windows heb ik nooit gehad. Ik kan je hierbij dus niet helpen.

Citaat
Begin hier maar even een nieuw topic over. Om de boel een beetje overzichtelijk te houden

Citaat
Er zijn verschillende linux tijdschriften, google maar eens. Maar je zult hier niet snel iets vinden over packages compileren, omdat dit voor de meeste mensen niet meer interessant is. Maar volgens mij is er op internet genoeg te vinden over compileren.

Wel vind ik de CT een heel leuk tijdschrift. Deze gaat diep in op de instellingen op zowel windows als linux.
Dank voor de info. Als ik van Ubuntu weer overschakel op Windows dan herkent ie de partitie niet  heb ik ondekt. Start ik telkens op in windows heb ik geen probleem.