Het is geen specifiek pakket. Ik zie wel eens een leuk spel ergens .Die hebben meestal tar.gz.
Het gaat mij voornamelijk om de commandoś en hoe dit werkt. Ik wil op termijn zelf mijn Ubuntu kunnen herstellen........waar nodig.
pak eerst de .tar.gz uit, en navigeer (cd pad/naar/map) dan met de terminal naar de map waar je het uitgepakt hebt, en voer dan de volgende commando's uit
./configure
make
sudo checkinstall
OK, als je er toch op staat die laatste
sudo checkinstall maakt een .deb package van je .tar.gz. Dat is wel zo handig voor de volgende keer. en bovendien weer gemakkelijk te deïnstalleren. Je kunt vaak in de readme of op de site kijken wat de depencies zijn van de pakketten die je wilt installeren. Installeer die van tevoren dat scheelt ook een hoop tijd.
Let wel op de versie nummers. Het kan ooit zijn dat je het pakket wel geïnstalleerd hebt, maar een andere versie die niet compatibel is. Dan kun je kijken of de goede versie in de
backports.
Of je moet ze handmatig installeren van weer een andere .tar.gz. Maar dat kan ook weer conflicten veroorzaken met de pakketten uit de repository, of hebben weer andere depencies. Dus opletten daarmee.
Maar als je het voor elkaar krijgt, leer je er weer heel veel van (meestal dan). En soms heb je ook geluk, en gaat het helemaal van een leien dakje.
In iedergeval veel succes ermee.
EDIT: Een package die sowieso handig is om te instaleren is
build-essential. Deze zit gewoon in de standaard repository van ubuntu, dus kun je installeren met
synaptic (grafisch) of
sudo apt-get install build-essential in de terminal
Ik ben opgevoed met Dos en weet tot en met XP redelijk van Windows.
Wat nu wel is gebeurd dat ik nu ik ubuntu op een aparte partitie heb gezet 2 andere patitieś in windows als hidden te boek staan.
Nu kan ik die wel weer zichtbaar krijgen. Maar dit gebeurt telkens weer. Heb je dat ook wel eens gehad?
Welk soort bestandssysteem hebben die partities? EXT3 NTFS, FAT32?
EXT3 (ubuntu partitie) wordt normaal niet gezien door windows (althans in verkenner niet, wel bij windows schijfbeheer als onbekende partitie). Wil je die partitie in windows lezen, dan moet je de
fs-driver installeren