Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boot partitie vergroten  (gelezen 15955 keer)

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Gepost op: 2008/08/18, 21:04:25 »
Ik heb Ubuntu 8.04.1 dedicated geïnstalleerd op een 750Gib HD, echter bij installatie slechts 37,25Gib handmatig toegewezen om eventuele andere opties open te houden. Nou dacht ik deze partitie met GParted eenvoudig te kunnen vergroten, maar dat behoort niet tot de opties. Er staat in GParted een sleutel voor de regel /dev/sda1 - ext3 met koppelpunt /, wat wellicht betekent dat hij vergrendeld is?
Vraag 1:
Hoe kan ik de boot partitie vergroten?
Vraag 2:
Wat is de betekenis van het koppelpunt? En is / een juiste keuze?

Als linux-swap heb ik een partitie aangemaakt van 1.86GiB.
Vraag 2:
Is dat voldoende bij 2Gb intern memory?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

JimZ

• Gast
boot partitie vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/18, 23:23:06 »
Je kunt een gemounte partitie niet bewerken met GParted en bij een draaiend systeem is de rootpartitie (/) uiteraard gemount, vandaar dat slotje in GParted.

Dus of opstarten van een Live-CD of een opstartbare GParted CD bakken en daarmee je ding doen.

Koppelpunt (mountpoint) "/" staat voor de root (lees: systeem) -partitie en als je geen aparte partities gebruikt voor "boot",  "home",  "var" etc. is dat dus inderdaad de juiste keuze, het hele systeem komt dan op 1 partitie terecht.

En die swap van 1,86 Gig is ruimschoots voldoende.

Gr,
Jim

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/18, 23:29:23 »
Dank Jimz. Oké, ik snap de oorzaak.
Maar GParted staat toch niet op de Live-CD? Hoe maak ik een opstartbare GParted CD?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
boot partitie vergroten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/18, 23:32:31 »
Die hoef je niet te maken, want die kun je al kant-en-klaar binnenhalen:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

JimZ

• Gast
boot partitie vergroten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/18, 23:38:11 »
Zo uit m'n hoofd staat GParted wel degelijk op de Live-CD meen ik toch, ergens bij " Systeem/Beheer/Partitiebewerker" of zo. Maar ik heb er hier geen bij de hand en kan het dus niet controleren.

GParted kun je HIER downloaden als ISO. Bak de ISO op een CD'tje via de optie "ISO branden"  (of "Beeld" of zo, hangt van het brandprogramma af) en klaar is je opstartbare GParted CD.

Gr,
Jim

EDIT:

Antwoord van pjotr blijkbaar gekruisd ;) .

J.

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/19, 00:29:05 »
GParted Live-CD gestart.
Echter, kan de partitie alleen verkleinen. Het lijkt alsof de linux-swap in de weg zit en vergroting onmogelijk maakt...

Dit is de lijst:

/dev/sda1 - ext3 - 37,25 Gib
/dev/sda2 - extended - 1,86 Gib
  /dev/sda5 - linux-swap - 1,86 Gib
unallocated - 659,52 Gib

Mag/moet ik de linux-swap verwijderen om zo uitbreiding van sda1 mogelijk te maken?
Zo ja, is het dan eenvoudig om een nieuwe swap te maken?

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/19, 00:39:27 »
Ja die vrije ruimte klopt.
Inmiddels ben ik aan mijn tweede herzien Ubuntu install begonnen omdat de eerste op een gegeven moment grafisch verprutst was en onherstelbaar leek. Nu ben ik met een 'voorzichtige' nieuwe setup begonnen. Maar inmiddels staat alles perfect ingesteld en loopt alles prettig, dus wil ik het geheel graag behouden.

Dan moet ik nog maar eens gaan kijken met de Live-CD, want straks lukte het mij niet om sda2 te moven.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
boot partitie vergroten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/19, 11:13:47 »
Ik zou de Ubuntupartitie gewoon zo laten als hij nu is. Groot zat. Je kunt gewoon een andere EXT3-partitie erbij fokken waar je documenten en foto's en zo, op bewaart.

De swap is net iets te klein, daar zou ik 3 GB van maken.

Als volgt:
- start de computer op met de Gparted LiveCD
- vernietig de bestaande logische swap-partitie
- vernietig de bestaande extended primaire partitie waar de logische swap-partitie op stond
- maak van de volledige unallocated ruimte een extended primaire partitie
- maak een nieuwe logische partitie aan in de extended ruimte, voor de swap, ter grootte van 3 GB
- maak in de resterende ruimte op de extended primaire partitie, één of meer logische partities aan in EXT3, voor opslagdoeleinden.

JimZ

• Gast
boot partitie vergroten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/19, 12:17:12 »
pjotr schreef:
Citaat
- vernietig de bestaande extended primaire partitie waar de logische swap-partitie op stond
- maak een nieuwe logische partitie aan in de extended ruimte, voor de swap, ter grootte van 3 GB
- maak in de resterende ruimte op de extended primaire partitie, één of meer logische partities aan in EXT3, voor opslagdoeleinden.
Kijk, dat snijdt hout, ik zou het als ik eerder wakker was geweest precies zo voorgesteld hebben :) .

Gr,
Jim

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/19, 14:22:18 »
Helder! Er rijst echter één vraag...
Citaat van: pjotr123
Ik zou de Ubuntupartitie gewoon zo laten als hij nu is. Groot zat. Je kunt gewoon een andere EXT3-partitie erbij fokken waar je documenten en foto's en zo, op bewaart.

De swap is net iets te klein, daar zou ik 3 GB van maken.

Als volgt:
Bij deze stap twijfel ik wat te doen. Ik kan onder de optie 'Create as' kiezen voor 'Primary Partition' of 'Extended Partition'... Welke moet ik kiezen? Kies ik voor de eerste, dan moet ik nog een filesysteem kiezen. Dat zal dan wel ext3 zijn?
Citaat van: pjotr123
Verder vroeg ik me af of het handig is een aparte partitie aan te maken voor XP, te draaien in Sun xVM VirtualBox? Daarmee wil ik later nog aan de slag om enkele applicaties te draaien waarvoor nog geen Ubuntu alternatieven zijn. Bijvoorbeeld MS Outlook (agenda) en Nokia PC Suite om mijn Nokia 3250 te syncen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
boot partitie vergroten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/19, 14:55:19 »
Ja, eerst een extended partitie aanmaken. Vervolgens logische partities aanmaken in de extended ruimte: 1 x swap en minimaal één met EXT3 als formatteringstype.

Die Virtual Machine-vraag laat ik graag aan een ander over, die daar meer van weet.

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/19, 15:38:29 »
Gelukt!!! Dank voor de hulp.

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/19, 16:28:15 »
Nu heb ik drie nieuwe drives gemaakt, maar kan er geen nieuwe mappen op aanmaken noch er iets op kopiëren. Hoe kan ik mezelf die rechten verlenen?

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/19, 22:33:47 »
Dat met die rechten is inmiddels gelukt.

Echter, als ik de systeemmonitor moet geloven is mijn swap nog steeds 1,8GB terwijl ik 'm conform stappenplan met GParted vervangen heb door een grotere nieuwe! Wat is hier aan de hand?

Bij het opstarten zie ik ook ergens een rode [fail]... Hoe kan ik dat terugzien? Want dat gaat wel erg snel. Misschien stond er wel 'swap'.

EDIT --> Inderdaad er staat: Activating swap [fail]

Indeling Partities is nu:

/dev/sda1 - ext3 - / - 40.00 GB
v  /dev/sda2 - extended - 658.63 GB
         /dev/sda5 - linux-swap - 4 GB
         /dev/sda6 - ext3 - /media/Data - 654.63 GB

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
boot partitie vergroten
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/19, 23:08:51 »
VM maakt een (dynamische) virtuele harde schijf aan binnen je ubuntu installatie op een plek die je bij de installatie van VM kan toewijzen.   Je hoeft hier dus geen ntfs of fat voor te maken. Je moet deze ruimte gewoon groot (ik heb 30 GiG toegewezen en nu 15 gebruikt) toewijzen op de door jou gewenste schijf. De virtuele schijf wordt als je meer ruimte nodig hebt "vanzelf" groter. Het is dus niet zo dat je alle bij de installatie van VM toegewezen ruimt ook direct gebruikt. Bij mij staat hij gewoon in /HOME
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Dave

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/19, 23:16:47 »
waarom eigenlijk extended met zo weinig partities en niet allemaal primair.

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/19, 23:25:33 »
Citaat van: Dave
waarom eigenlijk extended met zo weinig partities en niet allemaal primair.
Geen idee, ik ben n.a.v. van het hele relaas uitgegaan van de adviezen van de pro's...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
boot partitie vergroten
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/19, 23:31:56 »
De harde schijf is zo groot, dat je in de toekomst misschien nog wel meer partities erbij wil fokken. Vandaar het advies om met logische partities te werken: zo omzeil je de beperking van maximaal vier partities.  :-)

Overigens: die swap die blijkbaar niet geactiveerd wordt: dat is een probleem dat je beslist wil oplossen. Maak er eens een aparte vraag van?

JimZ

• Gast
boot partitie vergroten
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/19, 23:41:21 »
10o schreef:
Citaat
Bij het opstarten zie ik ook ergens een rode [fail]... Hoe kan ik dat terugzien? Want dat gaat wel erg snel. Misschien stond er wel 'swap'.

Door het verwijderen en weer opnieuw aanmaken van die swap-partitie is de z.g. UUID (Universally Unique IDentifier) veranderd en klopt je fstab-bestand niet meer. Daarom wordt bij het opstarten  de swap-partitie dus niet meer gevonden.

Ubuntu gebruikt al sinds een poosje de UUID's i.pv. /dev/sdxx aanduidingen om partities te mounten. Die "ouderwetse" /dev/sdxx aanduidingen staan nog wel in het fstab-bestand maar uitgecommentarieerd met een #. Het simpelste is om de betreffende UUID-regel uit te commentariëeren (hekje ervoor zetten) en de /dev/sdxx-regel aktief te maken (hekje weghalen).

Dat zou het probleem moeten oplossen.

Gr,
Jim

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
boot partitie vergroten
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/19, 23:48:21 »
Citaat van: JimZ
10o schreef:
Citaat

Door het verwijderen en weer opnieuw aanmaken van die swap-partitie is de z.g. UUID (Universally Unique IDentifier) veranderd en klopt je fstab-bestand niet meer. Daarom wordt bij het opstarten  de swap-partitie dus niet meer gevonden.

Ubuntu gebruikt al sinds een poosje de UUID's i.pv. /dev/sdxx aanduidingen om partities te mounten. Die "ouderwetse" /dev/sdxx aanduidingen staan nog wel in het fstab-bestand maar uitgecommentarieerd met een #. Het simpelste is om de betreffende UUID-regel uit te commentariëeren (hekje ervoor zetten) en de /dev/sdxx-regel aktief te maken (hekje weghalen).

Gr,
Jim
Ach, natuurlijk ja, de UUID's. Dat is het.

Doe het als volgt:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
gksudo gedit /etc/fstab

Verander de regel voor de swap, zodat die er als volgt komt uit te zien:
/dev/sda5    none            swap    sw              0       0Opslaan, sluiten, computer herstarten.

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/19, 23:57:33 »
Citaat van: JimZ
10o schreef:
Citaat

Gr,
Jim
Waar kan ik dat fstab bestand vinden?

JimZ

• Gast
boot partitie vergroten
« Reactie #22 Gepost op: 2008/08/20, 00:09:27 »
Citaat
Waar kan ik dat fstab bestand vinden?
In de map /etc.

Maar als je doet wat pjotr schreef:
Citaat
Doe het als volgt:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
gksudo gedit /etc/fstab

Verander de regel voor de swap, zodat die er als volgt komt uit te zien:

/dev/sda5    none            swap    sw              0       0Opslaan, sluiten, computer herstarten.
Dan komt het goed, de opdracht "gksudo gedit /etc/fstab" opent het bestand "fstab" in de map "/etc" met rootrechten zodat je het kunt wijzigen en daarna opslaan.

Gr,
Jim

Offline 10o

• Lid
boot partitie vergroten
« Reactie #23 Gepost op: 2008/08/20, 00:09:49 »
Er staan twee regels met swap erin:

proc                                       /proc                proc         defaults                      0  0  
# /dev/sda1
UUID=e5b4a6c4-4e57-4735-b2d9-5ebc80b3398c  /                    ext3         relatime,errors=remount-ro    0  1  
# /dev/sda5
UUID=20dafae1-6f02-43cc-8a46-f824caf614eb  none                 swap         sw                            0  0  
/dev/scd0                                  /media/cdrom0        udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8         0  0  
/dev/sda6                                  /media/Data          ext3         owner,errors=remount-ro,user  0  0  
/dev/sda5                                  /media/sda5          swap         defaults                      0  0  
/dev/sdb1                                  /media/sdb1          ntfs         defaults                      0  0
Alleen de 2e aanpassen?

boot partitie vergroten
« Reactie #24 Gepost op: 2008/08/20, 00:15:54 »
Zet  voor de eerste een hekje # om 'm weg te commentariëren

En verander de tweede naar zoals vroeger aangegeven.

/dev/sda5    none            swap    sw              0       0
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...