Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe optie in Grub  (gelezen 1310 keer)

Offline WardB

• Lid
Nieuwe optie in Grub
« Gepost op: 2008/08/18, 10:51:45 »
Beste iedereen,

Ik heb mijn laptop lang niet gebruikt en Ubuntu dus ook niet. Ik dus updaten en wat bleek: de SSL certificaten waren niet meer geldig. Nadat alle updates waren geïnstalleerd kreeg ik bij het opstarten in Grub een nieuwe keuzelmogelijkheid.

Namelijk: 7.10, 22-15 Generic en 7.10, 22-14 Generic.

Ik heb nu dus 2 x Ubuntu 7.10 in mijn Grub staan.

Nu heb ik gevonden dat ik hierin deze lijst kan vinden en bewerken. /boot/grub/menu.lst
Mijn vraag is:

Hoe weet ik welke ik kan verwijderen aangezien ik geen waslijst wil aan keuzemogelijkheden in Grub?

Alvast bedankt. Mvg, Ward

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe optie in Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/18, 11:12:28 »
Nieuwe kernel erbij..... Voordeel: als de nieuwe kernel problemen geeft, dan kun je je computer gewoon opstarten met de oude kernel.

Met Opstart-manager kun je veel dingen regelen:
http://computertip.googlepages.com/windowseerstingrub

Offline WardB

• Lid
Nieuwe optie in Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/18, 11:20:00 »
Dus het is niet slim om deze kernel te verwijderen?

Ik bedoel dus de oude: 22-14 Generic?

Daarnaast als je gaat upgraden naar 8.04.. krijg je dan ook een nieuwe kernel in je Grub?
Ik wil namelijk voorkomen dat ik een waslijst van kernels in mijn Grub krijg. Ik hou het liever Short en Simple.

Mvg, Ward

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Nieuwe optie in Grub
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/18, 11:21:15 »
het is verstandig om twee kernels (generic) te laten staan. Zodat, wanneer je problemen hebt met je nieuwe kernel, je altijd kan opstarten in de oude kernel.
Zoals pjotr ook al vertelde. heb het hier al eens nodig gehad, was  blij dat ik nog een oude kernel had staan!

gr idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe optie in Grub
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/18, 11:22:31 »
Ik vind het zelf altijd handig, om één oude kernel "achter de hand" te hebben voor noodgevallen. Maar met Opstart-manager kun je, als ik me goed herinner, ook het aantal kernels instellen dat je maximaal wil zien in het Grubmenu.

Opwaarderen naar 8.04 doe je overigens het beste en het snelste(!) door een schone installatie. Als volgt:
http://computertip.googlepages.com/opwaarderen

Offline WardB

• Lid
Nieuwe optie in Grub
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/18, 11:30:08 »
Aangezien ik mijn installatie van Gutsy heb laten doen door een ander (os4free.nl) heb ik geen enkel idee hoe ik dit makkelijk kan doen. De upgrade lijkt me toch het makkelijkste..

Ik heb eigenlijk nog vrij weinig gedaan met software. ik surf voornamelijk en verder niets.

Geeft het upgraden dan veel problemen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe optie in Grub
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/18, 11:35:42 »
Citaat van: WardB
Aangezien ik mijn installatie van Gutsy heb laten doen door een ander (os4free.nl) heb ik geen enkel idee hoe ik dit makkelijk kan doen. De upgrade lijkt me toch het makkelijkste..

Ik heb eigenlijk nog vrij weinig gedaan met software. ik surf voornamelijk en verder niets.

Geeft het upgraden dan veel problemen?
De kans op rare problemen is een stuk groter. In mijn documentatie kun je lezen waarom. Maar als je een beetje geluk hebt, dan gaat alles goed.

Enfin, je kunt het proberen: ontstaan er moeilijkheden, dan kun je alsnog schoon installeren. Doe in elk geval *vooraf* dit:
1. maak een kopie van al je belangrijke bestanden op een *extern* medium
2. zorg ervoor, dat je de LiveCD van 8.04 al hebt gebrand, zodat je die kunt gebruiken in geval je alsnog genoodzaakt bent om een schone installatie te doen:
http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen

Offline WardB

• Lid
Nieuwe optie in Grub
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/18, 11:54:38 »
Raad je het overigens wel aan om over te stappen aangezien Gutsy ook nog tot april 2009 wordt ondersteund?

Maar ik ga het gewoon proberen via de update manager. Als het niet werkt zien we wel verder. Ik heb nog een extra kernel achter de hand dus we kunnen anders gewoon door. Of verdwijnt deze als je gaat upgraden.

Zal ik dus in de oudste kernel opstarten en daar updaten of juist de nieuw verkregen kernel gebruiken?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe optie in Grub
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/18, 11:57:38 »
Aan die tweede kernel heb je niks bij een opwaardering naar 8.04: dan gaat namelijk echt alles op de schop. Je hebt dus geen veiligheidsvoorziening om op terug te vallen. Vandaar mijn eerdere advies.

Offline WardB

• Lid
Nieuwe optie in Grub
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/18, 12:59:36 »
Waarschijnlijk dat ik toch even bij Gutsy blijf hangen want ik moet nog veel leren over dit OS. Ook draadloos e.d werkt perfect hieronder dus dan hou ik het hierbij.

Bedankt iig voor de info. Zo steek je weer wat op onder het werk haha..