Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help ik kan geen bestanden openen!  (gelezen 1315 keer)

help ik kan geen bestanden openen!
« Gepost op: 2008/08/17, 21:59:11 »
ik d8 laat ik ubuntu is eventjes uitproberen. ik heb het geinstalleerd en nu zie ik tot mijn verbazing dat ik geen bestanden kan openen.. want ik wil mijn drivers van mijn videokaart graag installeren.. want dan kan ik in een hogere resolutie "ubuntu' un"

en ik kan wine niet installeren.. ik heb precies gedaan wat er stond. dus een terminal venster openen en de " codes" codes invoeren maar dat werkt helaas niet..

kan iemand mij hier snel mee helpen?

met vriendelijke groet

merijn

Offline ptb

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/17, 23:12:13 »
De installatie is dus gelukt.Voordat je allerlei dingen gaat uitproberen: lees eerst wat fameuze documentatie hoe je ubuntu echt bruikbaar maakt: http://computertip.googlepages.com/directdoen
Wine kun je vinden in de pakketmanager synaptic (systeem> beheer>synaptic ).Met de zoekfunctie vind je wine.Mijn advies is lees eerst wat meer op de bovenvermelde link.Het voorkomt dat je onnodige problemen krijgt.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/18, 10:38:58 »
ik heb wine erop gezet en alles gedaan wat op die site stond maar nog steeds kan ik niks met de drivers en crossover etc, ik kan dus nog steeds geen bestanden openen..

en nog 1 vraagie.. ik heb een 22inch beeldscherm en ik kan de resoluties ook niet veranderen en ik kan geen visuele effecten aanzetten

Offline WardB

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/18, 10:53:09 »
Beste Merijn,

Wat voor bestanden wil je openen?
Aangezien ik Wine ook gebruik kan ik je waarschijnlijk wel verder helpen...

Mvg, Ward

« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/18, 11:36:50 »
.sh bestanden .run bestanden alle die met linux te maken hebben..
het gaat hier bijvoorbeeld om de drivers van mijn videokaart 9800gtx en om crossover.

EDIT: en ik kan me resoluties niet veranderen en geen visuele effecten inschakelen btw

Offline WardB

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/18, 11:51:27 »
Die resolutie en visuele effecten hangen samen met je videokaart...
Bij mij ging alles vanzelf..

Werkt ook niet Systeem > Beheer > Hardware Drivers. Vaak worden dit soort dingen ook meteen gedetecteerd via dat programma.

Kijk ook eens op computertip.googlepages.com/directdoen. Hierin vind je ook een handleiding die wat zaken extra uitlegd. Ik hoop dat je er iets aan hebt..

« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/18, 12:00:21 »
Zowel voor .sh en .run bestanden: Eerst naar de map navigeren met de terminal bijv.
cd /home/merijntjuh/Downloads/ Vervolgens het bestand uitvoerbaar maken
chmod +x naambestand.sh  Dan sh naambestand.sh  en het zelfde voor je run bestand. Je kan niet via Synaptic de driver voor je videokaart installeren of via EnvyNG, zit ook in Synaptic.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/18, 16:05:58 »
Citaat van: WardB
Die resolutie en visuele effecten hangen samen met je videokaart...
Bij mij ging alles vanzelf..

Werkt ook niet Systeem > Beheer > Hardware Drivers. Vaak worden dit soort dingen ook meteen gedetecteerd via dat programma.

Kijk ook eens op computertip.googlepages.com/directdoen. Hierin vind je ook een handleiding die wat zaken extra uitlegd. Ik hoop dat je er iets aan hebt..
dat programmatje vind helemaal niks.. er staat niet eens wat in dat venster het enigste wat er staat is: no proprietary drivers are in use on this system.. meer niet..