Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto's bekijken via netwerk  (gelezen 1317 keer)

Offline eef

• Lid
Foto's bekijken via netwerk
« Gepost op: 2008/08/17, 21:27:16 »
Mijn fotoverzameling heb ik onder Ubuntu Hardy geparkeerd op een netwerkschijf, zodat al mijn gezinsleden die kunnen bekijken.
Via GNome Commander kan ik die alleen foto voor foto bekijken. De diverse fotoviewers (EOG, Fspot, Gthumb, ShowFoto) willen eerst de foto downloaden naar een temp locatie.
Vanuit de viewers zelf kan ik mijn netwerklocatie niet vinden of invoeren.

Is er een manier om direct vanaf het netwerk mijn foto's achter elkaar te bekijken,  zoals ik onder Windows (ja,ja) met bijvoorbeeld Irfan View kan.
Of zoals ik bijvoorbeeld wel kan met mijn MP3 verzameling op mijn netwerkschijf die ik via Rythmbox achter elkaar kan beluisteren.

Zie ik iets over het hoofd?

groeten, Eef

« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/17, 21:48:26 »
Ik heb ook zoiets en ik doe het gewoon via Nautilus. Klik op ga naar, netwerk, je schijf zou nu zichtbaar moeten zijn. Ik open dan een foto en die opent met EOG en dan kan ik 1 voor 1 bekijken of diashow. Werkt perfect.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline joop905

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/17, 21:51:24 »
Citaat van: eef
Mijn fotoverzameling heb ik onder Ubuntu Hardy geparkeerd op een netwerkschijf, zodat al mijn gezinsleden die kunnen bekijken.
Via GNome Commander kan ik die alleen foto voor foto bekijken. De diverse fotoviewers (EOG, Fspot, Gthumb, ShowFoto) willen eerst de foto downloaden naar een temp locatie.
Vanuit de viewers zelf kan ik mijn netwerklocatie niet vinden of invoeren.

Zie ik iets over het hoofd?

groeten, Eef
dat moet toch kunnen met F-Spot
Photo==>Importeren en kijk eens onder Map selecteren

GrJ.

Offline eef

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/17, 22:02:10 »
Dag Joop, importeren via Fspot kopieert de foto's volgens mij eerst naar de computer zelf. Dan heb ik alsnog her en der dubbele bestanden. Ik wil de zaak juist op het netwerk houden en daar bekijken en bewerken.

Prikkebeen, dat via Nautilus moet ik nog even proberen. Dat zou dan anders gaan dan via Gnome Commander.

bedankt voor jullie reactie

Offline eef

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/17, 23:28:12 »
Bdankt Prikkebeen.
Via Nautilus gaat het inderdaad wel. Merkwaardig dat het via Gnome Commander dan niet gaat. Weet je hoe dat komt?
Eef

« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/17, 23:49:40 »
Citaat van: eef
Bdankt Prikkebeen.
Via Nautilus gaat het inderdaad wel. Merkwaardig dat het via Gnome Commander dan niet gaat. Weet je hoe dat komt?
Eef
Gnome Commander is (volgens mij) meer een programma om bestanden te verplaatsen, kopiƫren en te synchroniseren dan iets voor het gebruik wat jij voor ogen hebt. Onder Windows heb je ook soortgelijke programma's, zelf onder DOS was het er (Norton Commander o.a.).
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline eef

• Lid
Re: Foto's bekijken via netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/22, 10:12:28 »
Bij toeval ontdekt...
In Gnome Commander onder Instellingen-Opties, het tabblad Programma's, staat een vinkje bij "bestanden altijd downloaden alvorens deze te openen in een extern programma"
Uitvinken en het probleem is opgelost

Eef