Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Leestekens typen  (gelezen 9071 keer)

Offline 10o

• Lid
Leestekens typen
« Gepost op: 2008/08/17, 18:21:15 »
Als ik het woord  * 's avonds * intyp, moet ik altijd een spatie na de * ' * indrukken om niet * ś * te krijgen: een combi die in het Nederlands niet voorkomt. Bij * 'm * moet ik hetzelfde doen, anders gebeurt er niets. Bij * é *, en * è * is dit natuurlijk prima, maar er zit blijkbaar geen intelligentie achter.

Is dit heel misschien ergens in te stellen?
In de overgang vanaf Windows is dit bij 't (daar heb je 'm weer!) typen wel heel erg 'wennen', om niet te zeggen irritant...

Any clues anybody?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Leestekens typen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/17, 18:25:36 »
Er zijn talen (bijvoorbeeld Slavische), waar dat soort letters wel degelijk voorkomen.... De "internationaal"-instelling in Ubuntu, is internationaler dan die in Windows.  :-)

Kwestie van wennen dus. Ik vond het in het begin ook lastig, maar nu ben ik er al lang aan gewend.

Offline BailHope

• Lid
    • Techneut
Leestekens typen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/17, 19:44:00 »
Dat probleem heb ik helemaal niet. Hebben jullie misschien een vreemde toetsenbord-instelling?
Mijn toetsenbord-instelling is: Indeling: België.
(Dit is een AZERTY-toetsenbord en werkt precies hetzelfde als onder Windows)

Als jullie een QWERTY-toetsenbord hebben, kan je de toetsenbordinstelling toch gewoon op Nederlands zetten? Dan krijg ik ook een normaal volledig QWERTY-toetsenbord zonder de problemen die jullie beschrijven.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline 10o

• Lid
Leestekens typen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/17, 19:57:38 »
Ik heb onder Keyboard Preferences (layouts) nu voor Nederlands Standaard gekozen (was USA International with dead keys). Echter alles blijft hetzelfde. Hoe en waar stel jij dit in Bail Hope?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Leestekens typen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/17, 19:57:53 »
Citaat van: Bail Hope
Dat probleem heb ik helemaal niet. Hebben jullie misschien een vreemde toetsenbord-instelling?
Mijn toetsenbord-instelling is: Indeling: België.
(Dit is een AZERTY-toetsenbord en werkt precies hetzelfde als onder Windows)

Als jullie een QWERTY-toetsenbord hebben, kan je de toetsenbordinstelling toch gewoon op Nederlands zetten? Dan krijg ik ook een normaal volledig QWERTY-toetsenbord zonder de problemen die jullie beschrijven.
Nee,  dan krijg je weer andere problemen, met bijzondere tekens.

99 % van de Nederlanders heeft een Amerikaans (US) toetsenbord. Bij de installatie van Ubuntu wordt dat goed herkend en krijgt het meteen de "internationaal" variant. Dat wil je dan ook.

Het Nederlandse toetsenbord is (helaas) zo goed als uitgestorven.

Leestekens typen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/17, 21:45:17 »
Het probleem van de topicstarter heb ik niet. Misschien komt het doordat ik een 'compose' toets heb toegewezen, in mijn geval aan de rechter alt toets. Als ik b.v. een ë wil typ ik alt, daarna shift+', en vervolgens e. Ik heb trouwens een qwerty toetsenbord met layout 'us', en draai Xubuntu hardy met engels als taal ingesteld bij de installatie.

De toetsenbord instellingen kun je via de gui wijzigen maar worden vastgelegd in /etc/X11/xorg.conf, dus je kunt het ook handmatig daar neerzetten:

Section "InputDevice"
Identifier  "Generic Keyboard"
Driver      "kbd"
Option    "CoreKeyboard"
Option    "XkbRules" "xorg"
Option    "XkbModel" "pc105"
Option    "XkbLayout" "us"
Option      "XkbOptions" "compose:ralt"
EndSection
Toetsenbordinstellingen worden ook vastgelegd in ~/.gconf, ook te zien met 'gconf-editor' . Ik heb ergens gelezen dat dat een verouderde methode is en toetsenbordinstellingen in xorg.conf voorrang moeten krijgen.

Deze instellingen zijn zo te controleren:
gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbdDit geeft bij mij als resultaat (ik heb een mac toetsenbord):
layouts = [us mac]
 model = apple
 options = [Compose key compose:ralt,grp grp:alts_toggle,eurosign eurosign:e,lv3 lv3:win_switch]
 overrideSettings = true