Nu zie ik dat ik ook onder XP "internetverkeer heb" hoewel ik Automatisch Update, G-mail notfi. etc. heb uitgeschakeld maar ik heb de indruk dat het onder Linux meer is.
Hoe kom ik er achter Hoeveel en vooral Wat het internet verkeer is ?
Hier thuis hangen twee pc's in een netwerkje. Op de ene draait alleen XP, op de andere een dual boot Ubuntu 7.10/XP.
Een tijdje geleden (onder XP) heb ik eens in het log van m'n firewall gekeken, want terwijl ik niets deed, knipperde het pictogram van die firewall als een gek. Bleek dat het torrentprogramma dat op de andere pc draaide, om de haverklap ook een kijkje probeerde te nemen op
mijn pc, waar datzelfde torrentprogramma stond geïnstalleerd, maar op dat moment
niet draaide. En die firewall maar druk doende om alle ongewenste bezoekers buiten de deur te houden..................
Trouwens, ook zonder dat torrentprogramma komt het IP-adres van de andere pc regelmatig voor in het log van mijn firewall. Twee (of meer) pc's aan één router houden blijkbaar voortdurend contact met elkaar, wat dan wel
lijkt op internetverkeer, maar het in feite niet is.
Zou er bij jullie thuis ook niet zoiets aan de gang kunnen zijn, eric52?
Verkeer tussen beide pc's, of geen automatische update maar dan misschien wel een synchronisatieopdracht die wordt uitgevoerd? Of (een van) de befaamde Windows Services die even naar huis belt/bellen?
Als je onder XP werkt, kun je in het log van je firewall misschien uitzoeken met welk IP-adres er contact gezocht of gemaakt wordt.