Alle draadjes die ik vind over hetzelfde probleem hebben allemaal met Compiz te maken...

We gaan een aantal dingen verifiëren, die niet noodzakelijk samenhangen.
1. Ga naar Systeem-->Voorkeuren-->Uiterlijk, tabblad "Visuele Effecten"
Daar moet aangevinkt staan "Geen" (dan draai je dus geen Compiz, en zou het wisselen gewoon moeten werken...)
2. In geval het voorgaande geen oplossing bood.
Installeer via Systeem-->Beheer-->Synaptic het pakket "fusion-icon". Je krijgt dan in je taakbalk een icoontje. Verschijnt dit niet automatisch, dan moet je weer rechtsklikken op een vrije plaats in het paneel (boven of onder, maakt niet uit --ik heb het boven staan), kiezen voor toevoegen en zoeken naar fusion-icon of iets in die aard. Daarop kun je rechtsklikken om te kiezen voor Compiz of Metacity.
a) Kies je voor Compiz, dan worden de effecten ingeschakeld (als je grafische kaart het toelaat), en moet je nadien via Systeem-->Voorkeuren-->Compiz-Config-Settings-Manager of Advanced Desktop Efects kiezen voor "General Options" Tabblad "Desktop Size", instellen "Horizontal Size 4". Klikken op Terug, nu kiezen (vinkje zetten) voor zowel "Desktop Cube" als "Rotate Cube". Sluiten. Als Compiz op jouw systeem werkt, zou nu als je klikt op één van die vier vierkantjes het scherm moeten "verdraaien".
b) Vind je dat allemaal maar niks, of wil compiz het gewoon niet doen, of gebeuren er nog meer rare dingen dan voorheen (kan allemaal hoor) dan klik je weer rechts op dat icoontje en kies je voor "Metacity". Nu ben je 100 % zeker om geen Compiz meer te draaien (de overgang laat wel even het scherm vanalles doen). Probeer op de gewone manieren of je werkbladwisselaar werkt: Open een of ander programma, nog een programma. Klik op een leeg vierkantje onderaan... Of probeer op het meest linkse vakje te (links-)klikken, vasthouden (ingedrukt) en de muiscursor naar rechts over een ander vierkantje. Loslaten... Ook de gewone CTL+ALT+pijltje...
3. Nog altijd geen oplossing ?
Probeer dan eens een ander programmaatje: ik vond in Synaptic "ows". Dat zou volgens de beschrijving hetzelfde doen, maar iets uitgebreider. Je kunt het installeren (via Synaptic) en het gebruiken om de standaard werkbladwisselaar te vervangen. Heb er zelf nooit mee gewerkt, maar je kan het eens proberen.
Succes.