Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Python-RandR  (gelezen 99475 keer)

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Python-RandR
« Reactie #75 Gepost op: 2008/08/28, 23:49:31 »
Afijn..
zou je het volgende script willen runnen in de terminal en de uitvoer hier willen posten:
http://download.dvdmeer.nl/python-randr/detectDriver.py

Indien je daar ziet staan:
- radeon
- True
- False

Draai dan de volgende patch: http://download.dvdmeer.nl/python-randr/overwriteDriverSetting.py

Edit: je kan ook de nieuwe versie installeren in plaats van de patch:
http://projects.dvdmeer.nl/python-randr/download.php?download=debian/python-randr-0.4.1.deb

Python-RandR
« Reactie #76 Gepost op: 2008/08/29, 00:24:39 »
ikke@pjoeter:~/Dls$ ./detectDriver.py
Driver: radeonhd
Mag starten: True
Driver niet toegestaan: False
QProcess: Destroyed while process is still running.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline dvdmeer

• Lid
Python-RandR
« Reactie #77 Gepost op: 2008/08/29, 00:27:16 »
Ik zie dat jij radeonhd gebruikt, indien je wilt mag je voor testpersoon spelen.

Standaard is deze plugin niet meegeleverd, die is te downloaden van de website.
Ik hoop dat ik de plugin met jouw hulp zou kunnen verbeteren.

Trouwens, de patch staat ingesteld om radeon in te stellen, niet radeonhd...

Python-RandR
« Reactie #78 Gepost op: 2008/08/29, 00:28:28 »
Heb dus wel radeonhd ipv radeon (heb een ATI Mobilty Radeon X1400)
Ik heb nu 4.1 geïnstalleerd:
Nu krijg ik een zenity-warning (enfin zo'n kadertje) met Waarschuwing: de plugin voor de gedetecteerde driver is niet gevonden.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline dvdmeer

• Lid
Python-RandR
« Reactie #79 Gepost op: 2008/08/29, 00:29:28 »
Citaat van: Prosper
Heb dus wel radeonhd ipv radeon (heb een ATI Mobilty Radeon X1400)
Ik heb nu 4.1 geïnstalleerd:
Nu krijg ik een zenity-warning (enfin zo'n kadertje) met Waarschuwing: de plugin voor de gedetecteerde driver is niet gevonden.
Mooizo, dat betekend dat het programma werkt. Want inderdaad, die plugin wordt niet standaard meegeleverd, zie eerder bericht van mij.

Python-RandR
« Reactie #80 Gepost op: 2008/08/29, 00:47:56 »
OK, ik heb de plugin gedownload (dat werd eigenlijk gewoon een pagina in m'n browser, dus ik heb hem moeten kopiëren naar gedit, dan tijdelijk opslaan in een gewoon mapje onder m'n username) en opgeslagen in /usr/share/python-randr/plugins/drivers
Het programma start nu normaal op.

PS: gewoon een klein opmerkingetje: als je een scriptje doorgeeft, vermeld dan ook altijd dat je het eerst "uitvoerbaar" moet maken, en hoe je dat doet (chmod a+x scriptje.py). Niet iedereen weet dat, dus die info kan frustraties vermijden.  Zo zeg je ook op je website dat voor het plakken van die plugins en het veranderen van de "resoluties-file" je rootrechten moet hebben.  In een langer uitgewerkte versie van de manual zou daar moeten bijstaan hoe je dat dan doet.  Sorry, da's muggenziften, maar het is gewoon iets om aan te denken.  Anders moet je proberen of je ten eerste niet gewoon al die plugins kunt mee-installeren, en ten tweede die resoluties-file niet automatisch kunt laten genereren of anders schrijven met een GUI ??? (zou zelf niet weten hoe) Momenteel weet ik niet goed wat ik daarmee moet doen: eigenlijk interesseren mij alleen de eerste en de derde resolutie daarin: 1280x800 voor het LCD-scherm van de laptop en 1024x768 voor de beamer.

Morgen hang ik er de beamer aan.  Zal wel eind van de namiddag worden, waarschijnlijk.

Keep up the good work.

Prosper

Offline dvdmeer

• Lid
Python-RandR
« Reactie #81 Gepost op: 2008/08/29, 00:54:12 »
Dank je. Goede tips van je.
Het is nu al aardig laat, morgen ga ik weer verder.

Ik hoor wel van je bevindingen. En je kan altijd nog een post plaatsen van
xrandr --prop

Python-RandR
« Reactie #82 Gepost op: 2008/08/29, 01:22:12 »
Citaat
ikke@pjoeter:~$ xrandr --prop
Screen 0: minimum 320 x 200, current 1280 x 800, maximum 1280 x 1280
PANEL connected 1280x800+0+0 0mm x 0mm
   RANDR_OUTPUT_NUMBER: 1 (0x00000001)
      RANDR_PANING_AREA:
   RANDR_CONNECTOR_NUMBER: 1 (0x00000001)
      RANDR_CONNECTOR_TYPE: LVDS
      RANDR_SIGNAL_FORMAT: LVDS
   1280x800       60.0*+
DVI-I_1/analog disconnected
   RANDR_OUTPUT_NUMBER: 2 (0x00000002)
      RANDR_PANING_AREA:
   RANDR_CONNECTOR_NUMBER: 2 (0x00000002)
      RANDR_CONNECTOR_TYPE: DVI
      RANDR_SIGNAL_FORMAT: VGA
DVI-I_1/digital disconnected
   RANDR_OUTPUT_NUMBER: 3 (0x00000003)
      RANDR_PANING_AREA:
      RANDR_SIGNAL_FORMAT: TMDS
Dat is zonder iets aangesloten.  Zal dat morgen nog eens doen met de beamer eraan.

Offline shappie

• Lid
Python-RandR
« Reactie #83 Gepost op: 2008/08/29, 10:21:03 »
dvdmeer: Ik heb het programma gedownload maar als ik opstart zegt hij dat mijn driver niet wordt ondersteund. Ik heb de ATi drivers ingesteld via Systeem - Beheer - Hardware Drivers. Als ik mee kan helpen ben ik beschikbaar...
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Python-RandR
« Reactie #84 Gepost op: 2008/08/29, 10:31:45 »
Heb hier nu met succes 0.4.1 draaien :)
Ik heb nog wel wat vragen over het uitbreiden naar een 2de scherm maar ik zal eerst jou ding laten doen met het volgende slachtoffer (Prosper).
Goede voorstellen van Prosper want ik was hier proefsgewijs ook dat scriptje aan het uittesten voor het detecteren van die driver maar wist niet dat ik dit eerst uitvoerbaar moest maken.
Ik heb er goede hoop op dat dit allemaal mooi in orde komt ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline shappie

• Lid
Python-RandR
« Reactie #85 Gepost op: 2008/08/29, 10:45:38 »
Citaat van: asilnevs
Ik heb nog wel wat vragen over het uitbreiden naar een 2de scherm maar ik zal eerst jou ding laten doen met het volgende slachtoffer (Prosper).
Goede voorstellen van Prosper want ik was hier proefsgewijs ook dat scriptje aan het uittesten voor het detecteren van die driver maar wist niet dat ik dit eerst uitvoerbaar moest maken.
Hoe draai ik dat detectDriver.py script? Ik probeerde zoals prosper: ./detectDriver.py maar dat werkte niet. Ik dacht al dat ik het chmod command moest draaien maar ik weet niet hoe :P

Ik heb iets op internet gevonden...
mart@mart-desktop:~$ chmod +x detectDriver.py
mart@mart-desktop:~$ ./detectDriver.py
Traceback (most recent call last):
  File "./detectDriver.py", line 34, in
    if driver == item:
NameError: name 'driver' is not defined

Weet niet of je er iets mee kan?
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Python-RandR
« Reactie #86 Gepost op: 2008/08/29, 11:05:09 »
Niet met het programma te maken, maar het detectDriver.py scriptje moet niet speciaal uitvoerbaar gemaakt worden. Python scripts kunt ge gewoon starten door er python voor te zetten. Zo dus: python detectDriver.py

Offline shappie

• Lid
Python-RandR
« Reactie #87 Gepost op: 2008/08/29, 11:05:50 »
Citaat van: Nunslaughter
Niet met het programma te maken, maar het detectDriver.py scriptje moet niet speciaal uitvoerbaar gemaakt worden. Python scripts kunt ge gewoon starten door er python voor te zetten. Zo dus: python detectDriver.py
Kreeg ik tenet ook al te horen op het IRC kanaal maar het geeft exact dezelfde uitkomst. Toch bedankt, weet ik dat weer voor de volgende keer!

Offline dvdmeer

• Lid
Python-RandR
« Reactie #88 Gepost op: 2008/08/29, 11:22:57 »
@shappie, ik weet waarom je die foutmelding krijgt, je gebruikt volgens mij de flgrx driver (de proprietary driverv van ati), en die bieden geen support voor xrandr.

Voor de zekerheid kan je dit commando uitvoeren:
cat /var/log/Xorg.0.log | grep -i driver | grep .so

Offline dvdmeer

• Lid
Python-RandR
« Reactie #89 Gepost op: 2008/08/29, 11:27:56 »
Citaat van: Prosper
Citaat
      RANDR_PANING_AREA:
   1280x800       60.0*+
DVI-I_1/analog disconnected
      RANDR_PANING_AREA:
      RANDR_PANING_AREA:
Dat is zonder iets aangesloten.  Zal dat morgen nog eens doen met de beamer eraan.
Hoi Prospor,

zoals navraag op de phoronix forums mij al deed vermoeden, radeonhd ondersteund op dit moment nog geen tv-out (via s-video). Maar jij wilt een beamer gebruiken, die op de VGA poort wordt aangesloten. Dit is wel mogelijk.

Welke commando daar precies gebruikt voor moet worden is me niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed "VGA".
Ben ook benieuwd wat je krijgt zodra je VGA aan hebt gesloten. Als ik dat heb gezien kunnen we de testjes gaan doen.

Offline dvdmeer

• Lid
Python-RandR
« Reactie #90 Gepost op: 2008/08/29, 11:32:43 »
Ik heb overigens nog een bug gevonden... maar die wordt in een volgende release gefixt. In die release haal ik ook de optie weg om een andere driver te selecteren. Daarnaast zal als het testen met prosper goed verloopt de radeonhd plugin toegevoegd worden.

Mooi dat ie het nu ook bij jou doet.
Stel je vragen maar hoor ;)

Python-RandR
« Reactie #91 Gepost op: 2008/08/29, 12:22:38 »
Het gaat erover wat ik zou moeten opgeven voor de resoluties in mijn xorg.conf als ik mijn scherm wil uitbreiden naar een 2de.
Mijn normale (en maximum voor zover ik weet) resolutie op de laptop is 1024x768.
Jij vermeld op je site dat ik iets moet toevoegen aan de xorg.conf dat hierop trekt:

SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x1024"
Virtual 2304 1568
EndSubSection

Mijn laptop is een compaq N800CP200P530VC250 en hier vind je wat specs:
http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/11344_na/11344_na.html#Overview
Die P5 slaat dus op SXGA+ en zou volgens dit http://en.wikipedia.org/wiki/SXGA%2B een resolutie geven van 1400x1050 maar dat kan ik helemaal niet instellen op die laptop of gaat dit over een extern scherm.
Zou het zoiets moeten zijn ?:

SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768"
Virtual 1400 1050
EndSubSection

Heb jij een voorstel wat ik zou kunnen proberen in te vullen in xorg?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html

Offline dvdmeer

• Lid
Python-RandR
« Reactie #92 Gepost op: 2008/08/29, 12:58:53 »
Ik heb wel een idee..
als je het programma draait, en je geeft uitbreiden aan, en dan druk je op een knop (tv/lcd of vga/lcd).
Dan zou er een melding moeten komen dat het niet gaat.. plus dat het aangeeft wat de desired size is (de gewenste grootte).

Die grootte zou ik dan invullen bij de lijn Vurtual. Ik hoor het wel.

Python-RandR
« Reactie #93 Gepost op: 2008/08/29, 14:41:28 »
Ik heb er nu de beamer aangehangen.
Eerst gehotplugd=aangesloten met werkende computer, gaf geen beeld (kreeg dat wel direct met de fglrx-driver, maar dat is terzijde, ik heb speciaal de opensource geïnstalleerd, om xrandr een kans te geven. :) )
CTL+ALT+Backspace (X-server herstarten) gaf dan wel beeld, maar ik weet niet welke resolutie dat zou zijn: blijkbaar 768 in de hoogte, want ik mis bovenaan een beetje en onderaan bijna het hele paneel. In de breedte mis ik rechts een stuk van pakweg 80 pixels.  Het beeld schuift niet op als ik met de muis beweeg.
Dat is, laat ons zeggen, de nulmeting.

Nu de uitkomst van xrandr --prop, ook als nulmeting.  Daarna schekel ik hem weer even uit tot ik een antwoordje krijg.
Citaat
      RANDR_PANING_AREA:
   1280x800       60.0*+
DVI-I_1/analog connected 1280x800+0+0 0mm x 0mm
      RANDR_PANING_AREA:
      RANDR_CONNECTOR_TYPE: VGA
   1280x800       60.0*
   1280x768       60.0  
   1024x768       60.0  
   800x600        60.3  
   640x480        59.9  
      RANDR_PANING_AREA:
Ik heb geen zuivere VGA-uitgang, enkel een DVI...

Offline dvdmeer

• Lid
Python-RandR
« Reactie #94 Gepost op: 2008/08/29, 15:01:28 »
Oke, dan zou DVI-I_1/analog bij jou moeten gelden voor VGA/DVI..
Had je al geprobeerd met python-randr de vga te besturen?

Maar, je hebt op je laptop geen VGA poort, alleen een DVI poort? Dan zou je in de radeonhd.plg het stukje bij vga_screen aanpassen naar DVI-I_1/analog (ipv VGA_1).

Python-RandR
« Reactie #95 Gepost op: 2008/08/29, 15:33:05 »
Holee, klonen en uitbreiden werkt als een tierelier.
Heb de resolutie ingevuld die jou programma voorstelt en het uitbreiden is geen probleem.
Dus heb nu zoiets in Xorg.conf waarbij ik 2 regels voorzien heb, 1tje voor mijn TV en 1tje voor mijn extra VGA scherm:
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768"
# Virtual 1824 768  #TV
Virtual 2048 768  #Philips VGA
EndSubSection
EndSection
Ik heb nog een onnozel probleempje maar weet niet of ik het in dit topic moet vermelden omdat het niet rechtstreeks met jou programma te maken heeft.
Bij het afspelen van een film gaat dit goed als ik mijn scherm uitbreid, dus als ik mijn window met de film van het ene naar het andere scherm trek heb ik op beide schermen beeld.
Bij klonen krijg ik alleen de film te zien op mijn laptop en niet op het gekloonde scherm, daar heb ik dan een zwart window.
Dit is bij meerdere videoprogrammas.

Offline shappie

• Lid
Python-RandR
« Reactie #96 Gepost op: 2008/08/29, 15:43:48 »
dvdmeer:
mart@mart-desktop:~$ cat /var/log/Xorg.0.log | grep -i driver | grep .so
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/drivers//v4l_drv.so
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/drivers//fglrx_drv.so
(==) fglrx(0): OpenGL ClientDriverName: "fglrx_dri.so"
mart@mart-desktop:~$

Offline dvdmeer

• Lid
Python-RandR
« Reactie #97 Gepost op: 2008/08/29, 15:50:29 »
@shappie, klopt dus, je gebruikt de flgrx driver. Dat ondersteund geen xrandr (voorlopig iig).

@asilnevs, mooi het is je gelukt.

Over die video met kloon, dat kan een fout zijn in de radeon driver zelf. Je zou kunnen proberen wat er gebeurd als je geen xv maar x11 gebruikt.

Python-RandR
« Reactie #98 Gepost op: 2008/08/29, 15:51:21 »
# Virtual 1824 768  #TV
Virtual 2048 768  #Philips VGA
EndSubSection
EndSection
Ik constateer dat ik alleen de hoogste Virtual size nodig heb, hiermee kan ik of de Tv of het VGA scherm mee gebruiken.
Eigenlijk was dat logisch, stom van me :)

Python-RandR
« Reactie #99 Gepost op: 2008/08/29, 16:02:47 »
OK, ik heb nu in die radeonhd.plg bij VGA-scherm de aanduiding VGA_1 vervangen door DVI-I_1/analog
Er verandert (natuurlijk ?) niks aan de uitkomst van xrandr --prop.

Wat doe ik nu: programma starten, kiezen voor LCD+VGA en zien wat ik kan instellen ?

Edit: heb dat nu gedaan: het beeld op de beamer verandert: ik krijg nu mooi de linkerbovenhoek van mijn 1280x800 scherm: daar zie ik (gefundeerde schatting) 1024x768 van...
Het beeld verschuift niet als ik met de muis beweeg.
Op zich kan ik hier al mee leven: dan moet ik er "alleen" voor zorgen dat hetgeen ik wil projecteren ook op dat deel van mijn laptopscherm staat.  Zal daar alvast over nadenken, maar echt ideaal is het nog niet...
Zal eens zoeken naar een Powerpointpresentatie...