Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbinding met draadloos netwerk  (gelezen 15754 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verbinding met draadloos netwerk
« Reactie #25 Gepost op: 2008/08/10, 23:40:44 »
gksudo gedit /etc/hosts

:-)

« Reactie #26 Gepost op: 2008/08/10, 23:50:37 »
Mijn euro viel net voor ik je post zag, Pjotr.... :(  Dom van me !

Heb vorige post aangepast...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Fred de Leeuw

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2008/08/11, 00:01:12 »
Met deze aanwijzing kwam er inderdaad een tekstverwerkingsprogramma. Daarin heb ik de regels geplakt. Er stond toen het tekstverwerkingsprogramma open ging al een regel #The following lines are desirable voor IPv6 hosts. Die regel heb ik eerst weggehaald voordat ik de regels erin plakte.

Daarna opgeslagen en afgesloten. In de terminal de regel ingetikt sudo /etc/init.d/networking stop    Dat gaf de reactie sudo: unable to resolve host fred-laptop.
Daarna de computer geherstart en opnieuw geprobeer. Opnieuw dezelfde reactie.

Ik heb het gevoel (de hoop) steeds een stukje verder te komen. Maar nu?

« Reactie #28 Gepost op: 2008/08/11, 00:10:30 »
@fred: alle begin is moeilijk, maar volgens mij moet je toch gewoon copy&paste leren toepassen (zoals eerder opgemerkt), wat Prosper je vraagt komt niet overeen met wat jij terugmeldt:
Citaat van: Prosper
gksu gedit /etc/hosts
EDIT: vergeet mijn opmerkingen want ik lees net dat Pjotr en Prosper al hebben aangepast.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Allcazar

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2008/08/11, 00:13:16 »
Dag Fred,

Ik was er even niet vandaag - aan de klok te zien bedoel ik eigenlijk gisteren -  maar wat is dit een moeilijke bevalling blijkbaar.  Je komt dichter.

Wat Prosper daarnet bedoelde was niet dat je je PC helemaal moet heropstarten - hoewel het geen kwaad kan - maar je netwerk kan je stop en heropstarten via de twee commando's in terminal in te geven:

Citaat
sudo /etc/init.d/networking stop
... gevolg door enter

en daarna

Citaat
sudo /etc/init.d/networking start
... gevolgd door enter

Juist?

All
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

« Reactie #30 Gepost op: 2008/08/11, 00:17:44 »
Met Prosper, Allcazar en...Pjotr gaat het Fred ABSOLUUT lukken.
Fred is gelukkig ee nvolhouder en die worden straks de beste Ubuntero's (denk ik).
Herman Brood

Fred de Leeuw

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2008/08/11, 00:27:00 »
Dag Peter,
Bedankt voor het hart onder de riem. Ik zal het werkend krijgen en ben dankbaar voor alle hulp. Want ....ik ben er nog niet. Ik heb nu de regel sudo /etc/init.d/networking stop   ingetikt en daarna: sudo /etc/init.d/networking start

Zie onder het resultaat:
fred@fred-laptop:~$ sudo /etc/init.d/networking stop
sudo: unable to resolve host fred-laptop
 * Deconfiguring network interfaces...                                          There is already a pid file /var/run/dhclient.wlan0.pid with pid 4601
killed old client process, removed PID file
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.6
Copyright 2004-2007 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

wmaster0: unknown hardware address type 801
Listening on LPF/wlan0/00:19:7e:b7:a4:29
Sending on   LPF/wlan0/00:19:7e:b7:a4:29
Sending on   Socket/fallback
                                                                         [ OK ]
fred@fred-laptop:~$ sudo /etc/init.d/networking start
sudo: unable to resolve host fred-laptop
 * Configuring network interfaces...                                            SIOCSIFFLAGS: No such file or directory
There is already a pid file /var/run/dhclient.wlan0.pid with pid 134519072
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.6
Copyright 2004-2007 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

SIOCSIFFLAGS: No such file or directory
SIOCSIFFLAGS: No such file or directory
Listening on LPF/wlan0/00:19:7e:b7:a4:29
Sending on   LPF/wlan0/00:19:7e:b7:a4:29
Sending on   Socket/fallback
receive_packet failed on wlan0: Network is down
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
send_packet: Network is down
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 6
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database - sleeping.

Misschien wordt het tijd om zelf ook maar te gaan slapen, maar het is wel irritant dat het niet lukt

Fred de Leeuw

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2008/08/11, 00:37:20 »
Ik merk nu dat onder Vista het draadloos verbinding krijgen niet meer lukt. ?????????????

« Reactie #33 Gepost op: 2008/08/11, 00:38:01 »
Ik heb hier net nog eens het dradje uit de ubuntuforums doorgelezen, en ik denk dat het probleem van Fred momenteel is dat gksu of gksudo natuurlijk ook niet werkt. Vermoedelijk is gedit wel opgestart, maar in alleen-lezen modus en is daarmee de file dus niet aangepast...
Hij zou dat kunnen controleren door nogmaals in de terminal in te geven
Citaat
cat /etc/hosts
Wat hij dus moet doen, is in recovery-mode te gaan:
Fred: tijdens het opstarten, druk je op ESC en dan krijg je een menuutje van een aantal regels.  Je klikt op de tweede regel (die eindigt met recovery mode).
Na een tijdje krijg je een ander menuutje, kies daar voor "drop to root shell"
Je zit nu op een commando-lijn èn je hebt automatisch administratorrechten.  Je hoeft dus niet meer sudo vooraan te zetten om die rechten te krijgen.  Je kunt echter niet meer dezelfde tekstverwerker gebruiken, want je hebt geen grafische omgeving. Tik nu in:
Citaat
nano /etc/hosts
Nu opent er een zeer eenvoudige tekstverwerker met hetzelfde bestandje van daarnet.  Waarschijnlijk staat daar nog altijd maar dat ene regeltje in...
Tik daar op zijn minst de eerste twee regeltjes van daarnet bij (en je zal het moeten tikken, vermits je hier geen copy/paste kunt doen)
Citaat
127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 fred-laptop
Opslaan met CTL+O gevolgd door ENTER, sluiten met CTL+X.
Vervolgens moet de grafische omgeving deftig heropgestart worden en we laten hem ineens alles herstarten: tik dus
Citaat
reboot now
weer gevolgd door ENTER en hij start terug helemaal op...
Probeer nu een of ander commando met sudo, bvb
Citaat
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Dat is ineens nog nuttig ook.

Of je kan met
Citaat
gksu gedit /etc/hosts
de rest van die lijntjes bij in die file zetten, nu wel met knippen en plakken.

Edit:

Dus achter aan die twee lijntjes die je daarnet in recovery-mode hebt moeten intikken, kun je nu de volgende lijntjes hier kopiëren en daar plakken:
Citaat
# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #34 Gepost op: 2008/08/11, 00:42:17 »
@Fred: misschien even laten rusten en morgen verder.
Ik hoop dat de anderen dan weer kunnen bijspringen, want ik zie helaas niet (meer) wat u nog te doen.
Heb je al eens geprobeerd om de draadloze router opnieuw op te starten? dat helpt soms mirakels.
Maar nogmaals: ik hoop en wens dat er snel een oplossing voor je komt.
Een ding is zeker: je moet het zelf doen, maar de hulp op dit forum is fameus.
Dat vindt je nergens hoor.
En anderen is het ook gelukt met dezelfde Dell configuratie.
Herman Brood

Fred de Leeuw

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 2008/08/11, 01:16:46 »
Als ik cat /etc/hosts intik, komt het volgende:

fred@fred-laptop:~$ cat /etc/hosts
fred@fred-laptop:~$ gksu /etc/hosts
fred@fred-laptop:~$ 127.0.0.1 localhost
bash: 127.0.0.1: opdracht niet gevonden
fred@fred-laptop:~$ 127.0.1.1 fred-laptop
bash: 127.0.1.1: opdracht niet gevonden
fred@fred-laptop:~$ # The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
fred@fred-laptop:~$ ::1 ip6-localhost ip6-loopback
bash: ::1: opdracht niet gevonden
fred@fred-laptop:~$ fe00::0 ip6-localnet
bash: fe00::0: opdracht niet gevonden
fred@fred-laptop:~$ ff00::0 ip6-mcastprefix
bash: ff00::0: opdracht niet gevonden
fred@fred-laptop:~$ ff02::1 ip6-allnodes
bash: ff02::1: opdracht niet gevonden
fred@fred-laptop:~$ ff02::2 ip6-allrouters
bash: ff02::2: opdracht niet gevonden
fred@fred-laptop:~$ ff02::3 ip6-allhosts

fred@fred-laptop:~$

Als ik de aanwijzingen volg om de recoverymode te komen, staat er de bovenvermelde tekst. Het herstarten van de modem had ik al eerder geprobeerd, geen effect. Het valt me op dat als ik op het netwerkicoontje klik, dat er dan komt: SIOCGIFFLAGS fout.
Verder valt me op dat in het opstartmenu Ubuntu generic (met meer tekst) staat en dan Ubuntu recovery met meer tekst en daaronder nog een keer hetzelfde. Dus twee keer de kernel en twee keer recovery.

De draadloze verbinding in Vista is weer werkend. Na veel gezoek, bleek FN en F2 de remedie.

De hulp op het forum is inderdaad hartverwarmend. Als ik dat vergelijk met Microsoft: twee keer in het Microsoft formulier een mailtje gestuurd over de SP1 van Vista en ..............nooit meer wat gehoord.

Morgen (nou ja over een uur of zes weer een nieuwe dag.

« Reactie #36 Gepost op: 2008/08/11, 08:11:23 »
Fred,
herlees rustig bijdrage 34,
doe dit stap voor stap...

Succes.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2008/08/11, 22:01:17 »
Aan Fred de Leeuw
Je vergeet misschien gedit.
Dus: gksu gedit  /etc/hosts
Vr.groet, peter

Sorry, net terug van vakantie, suf van de zon weet je. Bij herlezen zag ik dat deze raad al eerder was gegeven. Ik keek niet verder dan blzd 1.

« Reactie #38 Gepost op: 2008/08/11, 22:14:57 »
@Petervdw:
OFF TOPIC: Welkom terug naamgenoot ik had je al gemist op dit topic.
Dus niet bleekgeregend....maar malsbruin genoten.
En...Herhaalde goede adviezen vormen zelden een probleem.
Herman Brood

« Reactie #39 Gepost op: 2008/08/12, 10:55:56 »
@fred: Hoop dat je nog bij ons bent.
Net gevonden in topic 30550 op dit forum (ook een Dell vostro 1000)
zie
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/DellVostro1000

Draadloos gaf daar ook wat problemen, maar is opgelost.
Herman Brood

Fred de Leeuw

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2008/08/12, 14:20:50 »
Dag Peter,
Ik ben er nog helemaal (maar door werk overdag nu amper tijd) en maak vorderingen. De link die je gaf, had ik zelf op een andere manier ontdekt, maar ik kon de handvatten er niet uithalen.
Ik heb de raad van Prosper opgevolgd en bijdrage 34 nog een keer stap voor stap gedaan. Het resultaat was dat ik vannacht om half twee opeens wireless verbinding had. Ook na enkele keren opstarten werkte alles nog prima. Waar ik nu aan het werk ben, zit een ander netwerk en hoewel ik alle gegevens heb, krijg ik hem daar nog niet op verbonden. (dit netwerk werkt wel op Vista). Toen ik het vanochtend probeerde, kreeg ik even een lijst te zien van de beschikbare draadloze netwerken (maar ik kan niet meer terugvinden hoe dat voor elkaar kreeg), maar nadat ik tevergeefs geprobeerd had te verbinden, kwam dat overzicht van beschikbare netwerken niet tevoorschijn.
Ik blijf zoeken en meld mij zonder meer weer.
Fred

« Reactie #41 Gepost op: 2008/08/12, 14:44:04 »
Ben blij dat je nu toch al wireless hebt ! :)

Om te verbinden met een ander netwerk kan ik je momenteel niet helpen.  Ik zit zelf net sinds een paar dagen te knoeien :(
Bovendien ben ik met vakantie en kan ik dus niet testen of hij het netwerk op m'n werk nog herkent.  Om daarmee te verbinden heb ik me overigens de eerste keer moeten laten helpen.  Maar dat was in de prehistorie: 15 maanden geleden :P

« Reactie #42 Gepost op: 2008/08/12, 17:11:29 »
@ fred,
Wat een opluchting...eindelijk een draadloos netwerk werkend.
Principes binnen ubuntu blijven natuurlijk hetzelfde, waar je je ook bevindt.
Misschien gewoon beginnen met nieuw draadloos netwerk aanmaken door op NM applet te gaan met muiscursor en met linker (of rechter?) muisknop zie je die optie. Gegevens invullen en proberen.
Mooiste is als je dat netwerk inderdaad al ziet onder NM. Dan daar inloggen met gewenste gegevens. Als dat niet meteen lukt eerst proberen zonder beveiliging (WPA etc) of in roaming mode.
Zie ook eerdere topics op dit forum.
Herman Brood

Fred de Leeuw

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2008/08/12, 17:56:47 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben in de "strijd" de NM applet kwijtgeraakt. Hij staat niet meer rechtsboven op de balk. Kan iemand me vertellen hoe ik die terugkrijg?
Fred

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2008/08/12, 17:59:15 »
Fred de Leeuw

rechtermuisklik leeg veld bovenste balk toevoegen aan paneel netwerkmonitor
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Allcazar

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2008/08/12, 23:02:14 »
Beste allen,

Blij te horen dat het Fred toch al lukt om connectie te krijgen.

Een vraagje aan de groep...

In een vorige versie (ik denk 7.4) maakte ik gebruik van een programma WICD dat in de repositories zat.  Dit programma regelde bij mij het draadloos netwerk perfect.  Een van de problemen die ik toen had was dat het wireless netwerk na het heropstarten niet meer actief was, met WICD was dit opgelost.

In 8.10 heb ik dit probleem niet meer, en dus gebruik ik WICD niet meer, het zit ook niet meer in de repositories.

Ik heb WICD zopas zelf eens geïnstalleerd (http://wicd.sourceforge.net/download.php)  en merk dat de network-manager van Gnome wordt verwijderd, maar WICD werkt bij mij perfect.  De connectie wordt kort verbroken,  maar dat is ook alles.  Bovendien mag je niet vergeten een lijn toe te voegen in de sessions.  Maar dat is ook alles...

Vandaar mijn vraag: zou het kunnen een oplossing zijn voor Fred om WICD uit te proberen?

All
Allcazar

« Reactie #46 Gepost op: 2008/08/13, 00:16:18 »
@ Allcazar: ik heb er geen ervaring mee, maar ga je suggestie wel uitproberen.
De bewerkingsmogelijkheden van draadloos binnen Ubuntu vind ik nu te mager; vooral als het niet goed werkt.
Herman Brood

Fred de Leeuw

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2008/08/13, 13:56:06 »
Allcazar, ik wil die WICD graag proberen, maar ben even puzzled over "niet vergeten lijn in de sessions toe te voegen". Waar en hoe?
Ik werk normaal op drie plaatsen met drie verschillende netwerken. Op een plek werkt het nu prima, pakt hem meteen en snel de pagina op het scherm. Op de andere twee plaatsen maak ik even contact, kan ik soms een pagina downloaden (gaat wel langzaam) en dan is het over. Krijg dan na een tijdje bericht dat de server niet gevonden kan worden. Ik dacht dat er eerst een ander icoon stond voor de netwerkmonitor, ik had hem al weer toegevoegd, maar ik krijg een zwart beeld met een verkeersbord (verboden in te rijden). Ook als ik wel draadloos verbinding heb met het netwerk, geeft het icoontje dat verkeersbord weer.
Ben het met Peter eens dat de bewerkingsmogelijkheden van draadloos te mager zijn. Dit is voor veel beginners een te grote drempel om met Linux te beginnen.  Waar ik gisteren werkte, zitten veel collega's die graag van Microsoft afwillen en geinteresseerd zijn in Linux, maar zich laten afschrikken door het gedoe om draadloos verbinding te krijgen. Jammer, want wat ik nu ervaar met Linux is dat een sneller en stabieler besturingsprogramma dan Windows.
Zodra ik weet hoe ik een lijn moet toevoegen in de sessies, zal ik WICD proberen.

« Reactie #48 Gepost op: 2008/08/13, 14:46:54 »
Systeem--Voorkeuren-->Sessies
Tabblad "Programma's starten"
Klikken op toevoegen en het commando ingeven waarmee wcid gestart wordt (vermoedelijk gewoon "wcid" (zonder " "))

Offline Allcazar

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2008/08/13, 20:30:25 »
Fred,

Daar gaan we.  

We gaan eerst de repositories van uw Ubuntu uitbreiden met degene van wicd.

Ga naar "systeem", "beheer", "synaptic pakketbeheer", je geeft uw paswoord in.
Je neemt "instellingen", "pakketbronnen".   Tabblad "software van derden".
Links onderaan doe je "toevoegen".
Je kleeft deze regel in het veld "apt-regel":

Citaat
deb http://apt.wicd.net gutsy extras
Het woord "gutsy" mag je trouwens vervangen door "hardy".  In deze context maakt het blijkbaar niets uit.

Je klikt op "bron toevoegen".
Nu kies je in synaptic pakketbeheer links bovenaan "verversen" (het kan zijn dat uw systeem meteen vraagt te verversen).

Nu ga je via de knop zoeken en tik je in "wicd".

Je vinkt "wicd" aan in het rechterpanel (rechtermuistoets + markeren voor installatie).

Je klikt op het groene vinkje het synaptic pakketbeheer "toepassen".

Wicd wordt nu geïnstalleerd en en gnome-network-manager gedeïnstalleerd.
Je verliest kort je draadloos netwerk.

Je mag nu synapctic-pakketbeheer afsluiten.

Nu moet je nog Ubuntu wijsmaken om wicd bij het opstarten te starten (sessies zijn te vergelijken met het Windows- lijstje onder "opstarten").

Je kiest voor "systeem"; "voorkeuren", "sessies".
Je klikt rechts op de knop "toevoegen".

Als naam vul je in "wicd" (of gelijk wat voor mijn part)
Onder opdracht kopieer je volgende regel:

Citaat
/opt/wicd/tray.py
Ok, nu staat je systeem goed.

Nog even wachten van heropstarten.

Ga nu in "toepassingen" , "internet" en kies onderaan "wicd".

Nu krijg je de wicd manager.  Als alles goed gaat zie je je wired netwerk en de naam van je wireless netwerk.  Onderaan in de statusbalk zie je je IP-nummer en zie of je geconnecteerd bent of niet.    Ik zou op dit moment hier nog niet veel prutsen in de instellingen.

Als dat allemaal lukt, zou ik nu heropstarten.  

Na het heropstarten krijg je rechtsboven eindelijk (!) een werkend icoontje voor uw netwerk. Rechtermuistoets erop, en connect duwen.  

Toegevoegd: normaal wordt je automatisch aangelogd aan uw wireless netwerk, je moet dus niet verplicht op connect duwen, het is gewoon een manier om de netwerkmanager te openen.

Je krijgt nu hetzelfde scherm als daarnet.

Nu kan je hopelijk beginnen "spelen" met uw connecties.  De WEP encryptie werkt bij mij, de WPA heb ik nog niet geprobeerd.  Je zal merken dat je op het eerste zicht meer opties hebt dan met de standaard netwerkmanager.

Succes.
Allcazar