Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: texlive geïnstalleerd via synaptic...maar dan??  (gelezen 720 keer)

ellen

• Gast
texlive geïnstalleerd via synaptic...maar dan??
« Gepost op: 2008/08/07, 22:19:58 »
Zoals de titel al zegt: ik heb zojuist texlive via synaptic op mijn computer gezet. Maar nu...hoe krijg ik het nu voor elkaar dat .tex bestanden ook echt met texlive worden geopend? Het .tex bestand opent ie nu automatisch met Gedit, en als ik 'openen met' kies, staat texlive niet bij de opties...

Ik heb gewoon alles via synaptic laten installeren, moet ik verder nog iets doen?

thanx...

Offline Kev

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/08, 00:14:15 »
Geachte ik ben nu al enige tijd bezig met texlive.
Hetgeen je moet doen is dus je bestand .tex, bewerken in een gewone teksteditor zoals gedit.
Dit natuurlijk door gebruik te maken van de specifieke macros die aangeboden worden door texlive.
Texlive is een set van instructies die je helpen om je tekst van een opmaak te voorzien, daarna moet een latexinterpreter of compiler die codes en macros omzetten tot een bewerkbare tekst dit doe je in de terminal door het commando pdflatex bestand.texin te typen.
Als dit commando gelopen heeft en afhankelijk van het soort document herhaalt heeft krijg je nu een pdf document uit je .tex bronbestand.
Ik hoop dat je hieruit meer geleert hebt.
Er zijn enkele editors speciaal voor Latex, de enige die mij te binnen springen zijn, Kile en Lyx.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

ellen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/08, 09:51:05 »
Aha...

Ik ga dat commando eens uitproberen. Als het goed is zou dat dan gewoon moeten werken.

Bedankt!

Offline Kev

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/08, 22:23:24 »
Als het bestand dat gemaakt is conform de syntaxregels van TeX is dan zal dat commando als uitkomst een mooi getypesetted pdf document moeten opleveren.
Maar nogmaals het kan nodig zijn om dat commando meermaals te herhalen, om bijvoorbeeld de inhoudstafel en indexen correct kunnen samen te stellen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.