Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tevreden newbie, nog twee probleempjes  (gelezen 599 keer)

Offline Sjoerd van Staveren

• Lid
    • http://www.van-staveren.net
  • Steunpunt: Nee
Tevreden newbie, nog twee probleempjes
« Gepost op: 2008/08/06, 19:27:27 »
Ik ben een week wat geleden begonnen met een installatie van Ubuntu 8.04 op de DELL Dimension 8250 met een Raedon 9500pro/9700 grafische kaart, 512 mb intern geheugen, een pentium 2.4G processor en een harde schijf van 120G. Ik heb, soms met wat moeite alles aan de praat gekregen, ook mijn Canon MP 520 printer en afgelopen weekend de daarin ingebouwde scanner. Ik heb eigenlijk alle problemen waar ik tegen aan liep via het doorspitten van diverse forums (of is het fora?) kunnen oplossen. Ik ben met het resultaat eigenlijk heel tevreden, alles wat ik met Vista kon, kan ik nu weer en eigenlijk nog meer (leuke spelletjes als FreeCiv en FreeCol en SuperTux.)

Er blijven nog twee zaken die ik niet opgelost krijg. Het zijn geen halszaken maar het zou mijn leven alles Linux gebruiker echt perfect maken als ik ook die kon oplossen:

1. De schermbeveiliging werkt niet goed. de beveiliging springt na de ingestelde tijd wel aan maar als ik dan weer iets wil gaan doen en beweeg de muis of tik de spatiebalk aan dan wordt het scherm zwart en het systeem hangt. En dan bedoel ik ook echt hangen, zelf Alt-Ctrl-Backspace doet niets. Alleen de uit/aan knop 5 seconden ingedrukt houden heeft effect.

2. Min of meer hetzelfde probleem doet zich voor als ik van gebruiker wil wisselen of een gebruiker zich afmeldt. Ook dan, zwart scherm en alleen een kei-harde reboot als enige remedie.

Punt 1 heb ik "opgelost" door bij de schermbeveiliging alle vinkjes weg te halen. De schermbeveiliging wordt dus nooit actief.

Punt 2 hebben mijn vrouw en ik "opgelost" door af te spreken dat we "wisselen" door de PC op de nette manier uit te zetten, even te wachten (oude gewoonte - is tegenwoordig niet echt meer nodig) en de PC weer aan te zetten.

Er zijn, ook op dit forum een aantal draadjes die dit probleem aankaarten maar een oplossing ben ik nergens tegengekomen. Nogmaals, er is mee te leven maar een oplossing zou mooi zijn.
Sjoerd van Staveren
www.van-staveren.net
--------------------------------------------------------
Dell Dimension 8250 - Intel Pentium 4 2.4GHz - 512Mb - Readon 9500pro/9700 met Acer AL2416W dvi - Canon MP520

Offline frankje

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/06, 19:32:53 »
Hallo,

Ik ben al een paar jaar Ubuntu gebruiker, en sinds ik Kubuntu 8.04 op mijn laptop heb geinstalleerd had ik ook een dergelijk probleem met mijn schermbeveiliging. Ik geloof dat ik het toen heb opgelost door de energiebesparing van mijn scherm uit te zetten.

grtn en veel plezier met Ubuntu!

Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/06, 20:28:29 »
Volgens mij kan je een gedeelte van je problemen oplossen door voor iedere gebruiker de desktop effecten uit te zetten. Die zorgen nogal eens voor problemen.

Heb je eigenlijk via systeem>Beheer>Hardware Drivers de ATI drivers geïnstalleerd? Dat zou wel eens kunnen helpen.
Als je die al geïnstalleerd hebt, kan het ook nog helpen als je die uitschakelt.

Offline Sjoerd van Staveren

• Lid
    • http://www.van-staveren.net
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/06, 21:19:44 »
@frankje

De energiebesparing heb ik uit staan (beide schuifjes helemaal naar rechts). Dat plezier met Ubuntu gaat zeker lukken =)

@Johanvd

De desktop effecten staan uit. Ik gebruik de grafische driver van ATI (ati-driver-installer-8-7-x86.x86_64), die herkent zowel de kaart als de monitor en de spelletjes en Google Earth werken daarbij probleemloos, wat niet het geval is als ik de driver onder systeem>beheer>hardware drivers gebruik. Daarbij geven de spelletjes een flikkerend beeld en geeft Google Earth helemaal geen beeld.
Toch denk ik wel dat je gelijk hebt, ik realiseer me nu dat de problemen zich niet voordeden toen ik de ATI driver nog niet had geïnstalleerd en met de proprietary driver werkte. Misschien is het wel een kwestie van keuze, of de spelletjes en zo werken goed, of de screensaver werkt goed.
Sjoerd van Staveren
www.van-staveren.net
--------------------------------------------------------
Dell Dimension 8250 - Intel Pentium 4 2.4GHz - 512Mb - Readon 9500pro/9700 met Acer AL2416W dvi - Canon MP520