Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inloggen met Belgische Identiteitskaart  (gelezen 1782 keer)

Inloggen met Belgische Identiteitskaart
« Gepost op: 2008/08/03, 11:36:58 »
Ik heb zonder problemen een kaartlezer kunnen installeren voor mijn elektronische identiteitskaart. Zie overigens daarvoor de uitstekende handleiding vanaf de titel "Gebruikers van 8.04".

Nu zie ik echter vaak bij officiĆ«le instanties dat de mensen achter het loket hun eigen ID-kaart in de kaartlezer van de computer hebben steken en dat deze dus dienst doet als authenticatie voor hun recht op toegang tot het programma.  Uiteraard ( :( ) is dat allemaal gebaseerd op dat andere OS...
Bestaat er ook zoiets onder Linux, of wat moet ik daarvoor allemaal doen om zo iets op te zetten ?
Bedoeling is om de computers in het multimedialokaal van de school, die onder Ubuntu zullen draaien, daarvan te voorzien, zodat we geen individuele logins moeten maken, maar toch eventueel kunnen bijhouden wie wanneer wat heeft gedaan...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/03, 11:54:09 »
Prosper

na wat gegoogel vondt ik deze site wellicht is dit wat je zoekt

http://eid.belgium.be/nl/Hoe_installeer_je_de_eID_/
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/03, 16:48:44 »
De lezer werkte reeds, hoor.  Na wat doorklikken vond ik wel een duidelijke handleiding voor het gebruik in Firefox, maar dat had ik elders in stukjes en brokjes ook al gevonden, en staat ook op die handleiding van de wiki.  :(

Het gaat 'm dus echt over het niveau daar net boven: de ID gebruiken als authenticatie van de login.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/03, 17:52:59 »
Ik denk dat dit met een PAM module moet kunnen, tenminste dat lijkt mij de aangewezen manier hiervoor.
Misschien dat een zoekopdracht in Google met PAM, token of ID card iets naar boven haalt?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/03, 18:07:29 »
Met deze website moet het wel lukken denk ik? http://www.opensc-project.org/doc/pam_pkcs11/pam_pkcs11.html
Er zitten in Synaptic in ieder geval een aantal pakketten die werken met PKCS#11.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/03, 18:14:25 »
Dank, Johan, daar lijkt me wel iets tussen te zitten.  
Had al wel gezocht, maar kende de goede zoektermen niet :(

Ben het nu aan het doorlezen. Ga het straks proberen op de test-PC.  als ik 'm dan toevallig "lock", kan ik gewoon herinstalleren en is er niks verloren :)  Bovendien moet het op dat model later ook draaien.  Ik markeer nog niet als opgelost, maar houd jullie op de hoogte.

Offline rja

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/04, 08:16:36 »
Citaat van: Prosper
Dank, Johan, daar lijkt me wel iets tussen te zitten.  
Had al wel gezocht, maar kende de goede zoektermen niet :(

Ben het nu aan het doorlezen. Ga het straks proberen op de test-PC.  als ik 'm dan toevallig "lock", kan ik gewoon herinstalleren en is er niks verloren :)  Bovendien moet het op dat model later ook draaien.  Ik markeer nog niet als opgelost, maar houd jullie op de hoogte.
Als je met Pam aan de gang gaat.

Zou ik nog een terminal opstarten, die in sudo -s staat, zodat je een niet werkende pam configuratie kunt terugdraaien,  ik  heb mezelf weleens buitengesloten.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/04, 09:35:06 »
Hoe bedoel je ?  Gewoon als eerste commando sudo -s om root te worden ?  Zie ook niet in welk verschil het maakt als ik de boel vastdraai: om het inloggen te testen, moet ik toch rebooten ? Of op z'n minst de X-server herstarten ?

Offline rja

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/04, 17:53:31 »
Citaat van: Prosper
Hoe bedoel je ?  Gewoon als eerste commando sudo -s om root te worden ?  Zie ook niet in welk verschil het maakt als ik de boel vastdraai: om het inloggen te testen, moet ik toch rebooten ? Of op z'n minst de X-server herstarten ?
Je hoeft niet te tebooten, de pam wijzigingen gaan direct in.

Ik zou in tekst terminal - ctrl alt f1 - inloggen en root worden via sudo -s en dan wijzingen terugdraaien als die niet werken.

Ik heb mezelf weleens buitengesloten, ik kon zelfs niet root worden, omdat m'n pam configuratie niet goed was.

Alleen booten van een cd hielp en pam wijziging terugdraaien.

« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/04, 21:01:20 »
Citaat van: rja
Je hoeft niet te rebooten, de pam wijzigingen gaan direct in.
Oeps, bedankt voor de waarschuwing...

Enfin, ik ben nog maar pas bezig met die user manual te lezen en te proberen er iets van te snappen... Maar deze info houd ik toch wel even in het achterhoofd. :P