Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Medibuntu  (gelezen 5631 keer)

Medibuntu
« Gepost op: 2008/07/29, 17:29:13 »
Misschien een al eerder gestelde vraag, maar wat gebeurt er precies als je (nadat je Medibuntu aan de pakketbronnen hebt toegevoegd) de updates van Medibuntu installeert? Pjotr raad het niet aan en daar houd ik me ook altijd strikt aan na een verse installatie. Maar wandarooze zegt dat het geen kwaad kan. Wat gebeurt er dan precies als ik die updates installeer?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Medibuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/29, 17:48:58 »
Gewoon updaten. Daarmee krijg je verbeterde versies van die programma's binnen. Waarschijnlijk ook veiligheidsupdates.

Ik zou niet weten waarom je niet zou moeten updaten vanaf de medibuntu bronnen. Wat zou daar de reden voor zijn?

Offline jan11000

• Lid
Medibuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/29, 17:49:23 »
Zelf vind ik dat je het aan moet laten, of niks ervan installeren.
Reden is dat er update's/veiligheidsupdate's komen, en die moet je hebben, dus hij moet aan staan.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Medibuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/29, 17:56:22 »
Citaat van: Johanvd
Gewoon updaten. Daarmee krijg je verbeterde versies van die programma's binnen. Waarschijnlijk ook veiligheidsupdates.

Ik zou niet weten waarom je niet zou moeten updaten vanaf de medibuntu bronnen. Wat zou daar de reden voor zijn?
Updates van de w32codecs en libdvdcss2 zullen geen problemen opleveren.

Maar Medibuntu levert ook updates van andere pakketten, die je hebt geïnstalleerd vanuit de officiële bronnen (waaronder ik ook Multiverse en Universe reken). Daar krijg je melding van, wanneer de Medibuntu-pakketbron geactiveerd is. De reden voor die updates is onduidelijk. Het lijkt me niet verstandig om die te installeren, want de officiële bronnen zijn  betrouwbaarder en van gecontroleerde kwaliteit.

Vandaar dat ik aanraad, om na het installeren van w32codecs en libdvdcss2, de Medibuntu-bron direct weer uit te schakelen.

Medibuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/29, 18:37:13 »
@Pjotr: Precies, en dat doe ik dus ook altijd.

Maar zijn er hier veel mensen die hem wel aan hebben staan en er geen problemen mee hebben?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Medibuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/29, 19:00:40 »
Nog nooit een probleem mee gehad ..........
Maar dat kan best afhankelijk zijn van mijn configuratie :P
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Tom

• Lid
Medibuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/29, 20:49:14 »
Ik heb ook in mijn Google pages erbij vermeld , dat de Heer Pjotr het afraad ..die updates van free en non-free.
Ook heb ik de Site van de bovenstaande Auteur er bij gezet zodat een ieder zijn conclusies kan trekken.
Vriendelijke groeten Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Medibuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/30, 11:50:52 »
Waar krijg je dan eigenlijk updates van? En, als je dan die updates geïnstalleerd hebt, waar krijg je dan de rest van je leven updates van?

Medibuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/30, 12:26:42 »
Er zit bvb nu, op dit moment een update van ffmpeg in de pipeline bij Medibuntu, terwijl dat pakketje ffmpeg ook in de gewone repo's staat, en daar wordt (nog ?) geen melding gemaakt van een update.  Omdat op dit moment er nog geenoverzicht van de wijzigingen beschikbaar is, kan ik geen versie-nummers doorgeven.  Zal later nog eens kijken (heb 'm niet geïnstalleerd, Pjotr indachtig) en dan post ik nog wel eens.  Er zitten overigens ook een paar lib-toestanden bij.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Medibuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/30, 13:00:29 »
Ok bij voorbaat bedankt :)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Medibuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/30, 13:16:28 »
Citaat van: Prosper
Er zit bvb nu, op dit moment een update van ffmpeg in de pipeline bij Medibuntu, terwijl dat pakketje ffmpeg ook in de gewone repo's staat, en daar wordt (nog ?) geen melding gemaakt van een update.  Omdat op dit moment er nog geenoverzicht van de wijzigingen beschikbaar is, kan ik geen versie-nummers doorgeven.  Zal later nog eens kijken (heb 'm niet geïnstalleerd, Pjotr indachtig) en dan post ik nog wel eens.  Er zitten overigens ook een paar lib-toestanden bij.
Volgens mij was er een aantal dagen geleden al een update van die multimedia pakketten uit de normale Ubuntu repository. Dit betrof een security update.
Nu komen die updates ook uit voor de Medibuntu repo.

Wat is het verschil?
In Ubuntu zijn die multimedia pakketten gebouwd zonder allerlei functies vanwege patenten, copyright of andere (Amerikaanse) juridische problemen. In de Medibuntu repo zitten die functies er wel in. Ook zijn er meer multimedia pakketten beschikbaar via de Medibuntu repo.

https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Medibuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/30, 13:22:53 »
Citaat van: Johanvd
Wat is het verschil?
In Ubuntu zijn die multimedia pakketten gebouwd zonder allerlei functies vanwege patenten, copyright of andere (Amerikaanse) juridische problemen. In de Medibuntu repo zitten die functies er wel in. Ook zijn er meer multimedia pakketten beschikbaar via de Medibuntu repo.

https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu
Dat zou dan een reden kunnen zijn, om Medibuntu niet uit te schakelen en deze updates wel toe te passen.

Aan de andere kant: ik heb ze niet geïnstalleerd, maar ik kan wel alle multimedia afspelen die ik wil. Het lijkt erop, alsof het dus niets toevoegt.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Medibuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/30, 13:43:51 »
Bepaalde dingen zijn onmogelijk met de standaard packages, die met de Medibuntu packages wel kunnen. Zie bijv.:
https://answers.launchpad.net/medibuntu/+question/40642

In veel gevallen zal het afspelen van allerlei mediabestanden dus prima gaan, maar het kan ook zijn dat bepaalde onderdelen uitgeschakeld zijn.

Medibuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/30, 16:49:54 »
Hier even een screenshotje van de situatie:

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Medibuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/30, 17:01:14 »
Hmm, volgens mij kan het niet zoveel kwaad. Iemand die durft te berekenen hoe groot de kans is dat er iets misgaat? :P

Medibuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/30, 17:36:39 »
Vermits ik dus Medibuntu-pakketjes heb, loop ik nu voor, of achter ?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Medibuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/30, 20:15:02 »
Ik zou gewoon de medibuntu updates installeren.

Offline Tom

• Lid
Medibuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/30, 20:35:23 »
Ik installeer ze al vanaf Feisty en nooit problemen mee gehad.
Denk  dat Addons van Moz eventueel een groter risico daar stellen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Medibuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/30, 21:25:22 »
Hoe bedoel je dat van die add-ons?

Offline Tom

• Lid
Medibuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/30, 22:02:31 »
Citaat van: Vistaus
Hoe bedoel je dat van die add-ons?
Nu als je die installeerd krijg je zelfs een waarschuwing .
Wil daarmee zeggen dat een medibuntu het zich niet permiteren kan rommel aan de man te brengen.
Evenmin als een addon van Moz.

Medibuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/30, 23:17:11 »
Ik heb die updates van medibuntu gewoon geïnstalleerd. Tenslotte doe ik dat al ruim een jaar...
Maar ben wel verder gaan kijken.  Uiteindelijk sta ik niet achter of niet voor.  Ik heb alleen maar een extra optie geïnstalleerd:
Citaat van: Synaptic
This package is built with the "risky" option, to enable mp3/mp4/h264/amr
support. Therefore, it is in Medibuntu as it might violate patents.
Verder is er tussen de gewone update en de update van Medibuntu géén verschil: getuige het keuzemenu voor de versie:

Offline ptb

• Lid
Medibuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/31, 00:14:39 »
Heb ze altijd aanstaan sinds feisty en geen problemen bemerkt.Zet ze wel uit voordat ik upgrade naar een nieuwe versie van ubuntu en voeg ze daarna weer toe na ze aangepast te hebben voor de nieuwe distributie.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Medibuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/31, 00:27:17 »
Goed dat er speurwerk naar is gedaan. Ik heb het met veel belangstelling gelezen. Zo zie ik het graag: goed werk!

Maar voorlopig zal ik het advies in mijn docu niet veranderen, omdat ik (zoals gezegd) in de praktijk geen afspeelproblemen met multimedia ben tegengekomen. Ik ben dus nog steeds niet overtuigd van het praktische nut. De officiële pakketbronnen zijn veiliger en betrouwbaarder, en daarom hebben die *in principe* mijn voorkeur.

Enfin, ik blijf het een beetje in de gaten houden, want het is een interessant punt.

Medibuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/31, 01:31:26 »
Citaat van: ptb
Heb ze altijd aanstaan sinds feisty en geen problemen bemerkt.Zet ze wel uit voordat ik upgrade naar een nieuwe versie van ubuntu en voeg ze daarna weer toe na ze aangepast te hebben voor de nieuwe distributie.
Doe ik ook.

Dit is een belangrijk punt. Bij de overgang van gutsy naar Hardy heeft een hele tijd geduurd voor de medibuntu-bronnen een hardy-component hadden.

Medibuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/31, 13:24:07 »
In dat geval laat ik ze gewoon maar uit. Het verschil zie ik inderdaad niet.

Dank allen voor de antwoorden :)