Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie LIVES, getdeb.net niet aktief  (gelezen 1068 keer)

Offline dennus

• Lid
Installatie LIVES, getdeb.net niet aktief
« Gepost op: 2008/07/28, 09:00:33 »
Ik wil LIVES (video-editor) installeren. Nu kan ik een TAR.GZ downloaden. Maar zoals ik het begrepen heb kan je beter middels een deb installeren. Is dit juist?  Maakt deze een 'schonere' installatie? De deb kan ik niet zo snel vinden. Ik lees dat hij op www.getdeb.net moet staan, maar die site ligt er volgens mij uit. De reden dat ik hier zo mee bezig ben is dat ik mijn PC zo 'fris' mogelijk wil houden, ook nadat ik een programma weer wil verwijderen. Dus wat is de beste manier voor het installeren van een app, met het oog op goed verwijderen mocht ik de app toch niet meer willen gebruiken?

« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/28, 09:29:54 »
In jouw geval is een .deb, die je installeert met gdebi, aangewezen.  Het programma komt dan ook tevoorschijn in Synaptic en je kan het daar ook gewoon verwijderen.  
Bij verwijderen kan je kiezen voor "volledig verwijderen", maar lees er dan eerst de lijst op na van wat hij allemaal wil verwijderen vooraleer je bevestigt.  Lijkt dat niet koosjer, dan annuleer je en kies je voor "verwijderen".  De configuratiebestanden moet je dan wel handmatig verwijderen.  Die vind je meestal in een verborgen mapje in je eigen map:
/home/gebruikersnaam/.programmanaam
 (let op het puntje !).

Ookeen goed idee, vooraleer te verwijderen, is in Synaptic het pakket rechts aan te klikken, "eigenschappen", tabblad "geïnstalleerde bestanden".  Overschrijven.  Dan kan je, na "verwijderen", altijd gaan kijken of er nog iets is blijven hangen... In Linux valt dat nogal goed mee...

PS: getdeb ligt er inderdaad even uit...  Probeer later nog eens.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/28, 09:32:33 »
Een deb is niet schoner dan een tar, als ge ze verwijderd, zal alles weg zijn, zowel bij een deb als een tar.
Het is gewoon zo dat als ge een deb hebt, ge gewoon moet dubbelklikken om te installeren en daarna zal hij in Synaptic staan zodat ge hem ook terug simpel kunt verwijderen.
Een tar moet ge compileren en is niet altijd even simpel. Zorgen dat ge alle dependencies hebt enzovoorts (iets waar een deb normaal gezien zelf voor zorgt). Hiervoor zult ge ook de terminal moeten gebruiken.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/28, 09:48:12 »
hallo allemaal,
ik hoop dat ik de goede groep heb gekozen.
2 vragen:
a. als ik een site kies met een afspeelbaar bestand (van de rkant of youtube) gaat het goed tot het afspelen van de video/filmpje.
Ik heb diverse programma vanuit synaptic gedownload maar het lukt me  niet.

b. welke software kan ik het beste kiezen om een dvd te branden om een film van limeware of iets dergelijks op te zetten?

groet en dank,

hans

Offline Tom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/28, 09:58:57 »
Om een DVD te branden K3b en Brasero.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline dennus

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/28, 10:21:31 »
Citaat van: dutch1
hallo allemaal,
ik hoop dat ik de goede groep heb gekozen.
2 vragen:
a. als ik een site kies met een afspeelbaar bestand (van de rkant of youtube) gaat het goed tot het afspelen van de video/filmpje.
Ik heb diverse programma vanuit synaptic gedownload maar het lukt me  niet.

b. welke software kan ik het beste kiezen om een dvd te branden om een film van limeware of iets dergelijks op te zetten?

groet en dank,

hans
Ik zie dat mijn topic hijacked wordt :-)

Mensen, in ieder geval bedankt voor de antwoorden.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/13, 17:51:02 »
hallo allemaal,
dank voor het meedenken Wanda ik ben zo vrij geweest alles eens na te kijken wat ik nu had gedaan.
was een leerzame exercitie.
dank

hans