Waarom wordt het steeds moeilijker zo niet onmogelijk om Linux distro’s op moderne pc’s te installeren. Ik stoei al een aantal jaren met Linux distro’s (redheat-fedora, suse, kubuntu en ubuntu) en net nu ze een beetje volwassen beginnen te worden blijkt het steeds moeilijker ze te installeren. Ik heb net een ander moederbord aangeschaft (MSI K9A2 Platinum) voor mijn eigen pc (1), omdat het vorige me anderhalf jaar lang grijze haren heeft bezorgd met Linux. De vorige was een Asrock AliveNF5-eSATA2+. Een leuk bord maar met een nvidia nforce 520 chip, waarmee je of alleen sata of raid/jbod kon draaien en die ik nu doorgeschoven heb naar mijn tweede computer (2).
Gutsy Gibbon was de enige distro met de juiste drivers voor jbod, alle andere lieten het afweten ook de nieuwe (k)ubuntu distro’s 8.04.
Het nieuwe MSI bord met z’n AMD SB600 chip heeft ook een Promise T3 en kan in principe 6 SATA schijven aan. De SB600 chip kan ook alleen sata of raid/jbod draaien. De promise chip heb ik nog niet geprobeerd omdat ik 4 schijven heb. Ik vermoed, dat de promise chip niet zo fuzzy is en gewoon SATA draait naast de raid/jbod van de andere chip.
In principe ben ik dus voor Linux nog geen stap verder dan met het vorige bord tenzij ik twee schijven doorschuif naar de aansluitingen van de promise chip.
In mijn thuisnetwerk zit nog een derde computer met Asrock 939SLI32-eSATA2 moederbord met Uli 1697 chip (3). Op dit systeem kon ik toen er nog sata schijven inzaten redelijk goed met Linux overweg omdat de chip naast raid ook sata configuratie toestond.
Nu de concrete problemen:
Op (1) kan ik geen enkele distro installeren en ook geen live-cd draaien. De live cds eindigen in de busy box en de installaties lopen vast of eindigen daar ook.
Op (2) is het gelukt om suse 10.3 te installeren, ubuntu verdwijnt in de busy box.
Op (3) heb ik nu alleen twee ide schijven en kan ik dus in principe alles installeren. Helaas Ubuntu live cd en de ubuntu installatie krijgen geen netwerk contact. Het netwerk stond op roaming. Ik heb alles geprobeerd. DHCP, statische ip adressen via de netwerk tool maar ook handmatig via gedit /etc/network/interfaces. Niets vermag het netwerk aan de praat te krijgen . Bovendien krijg ik foutmeldingen bij het opstarten en blijven er toepassingen hangen na het aanpassen van het interface.
Het draait allemaal om de slechte ondersteuning van software raid/ahci/jbod in de Linux distributies.
Eerdere threads bij verschillende forums hebben niets zinvols opgeleverd. Ik ben benieuwd of er nu iemand opstaat met kennis van zaken.