Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server met fotocatalogus  (gelezen 760 keer)

Server met fotocatalogus
« Gepost op: 2008/07/25, 15:49:47 »
Ik zoek software om een server op te zetten waarop ik een fotobestand kan opslaan. De foto's moet goed gerangschikt kunnen worden, je moet met tags en datums bv kunnen zoeken tussen de foto's, het moet multi-user zijn en je moet gebruikersrechten kunnen toekennen. Het zoeken in het bestand en het previewen van foto's gebeurt bij voorkeur in een browser.

Kent er iemand iets dat hierop lijkt?

Offline Jenske

• Lid
Server met fotocatalogus
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/26, 16:47:54 »
Als je per se de foto's zelf op een eigen server wil plaatsen, heb ik er geen idee van, maarrrrr .... als je ermee kan leven dat je via een andere website "gaat", kan je eens gaan kijken op www.flickr.com of nog een aantal andere sites. Je kan hier alles mee doen dat jij opsomt, je kan bepaalde mensen bepaalde toegangsrechten geven enzovoort. Je kan zelfs---maar da's bij flickr naar mijn mening nogal ingewikkeld---foto's zogenaamd geotaggen. Geotaggen wil zeggen: een foto op een kaart (google maps) toewijzen aan een bepaalde plaats.

Denk er wel aan dat flickr en dergelijke geen gratis webspace aanbieden zonder dat er "iets" achter steekt. Ik zou je dit niet aanraden voor al te persoonlijke beelden.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Server met fotocatalogus
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/26, 23:02:20 »
Hoi Jenske

Bedankt voor je bericht. Ik wil de foto's echt wel op een eigen server zetten op m'n werk. Het gaat om veel foto's die door veel mensen van verschillende diensten gemaakt worden en die ook door veel mensen moeten kunnen bekeken en gebruikt worden. Er bestaan veel goeie oplossingen voor één gebruiker, maar ik zoek iets dat op een server kan draaien.

Groetjes
Marc

Server met fotocatalogus
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/27, 02:34:26 »
Daar zijn een paar goede oplossingen voor.

Bijv. "Coppermine" is er 1 van.
Het is op cms gebaseerd, dus je kan gebruikers aanmaken of Admin's
Je kan per persoon albums aanmaken met eigen rechten of een algemeen album.
Ik gebruik het en heb er goede ervaringen mee.

Wat ook veel gebruikt word is "Gallery"
Werkt bijna hetzelfde.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D