Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto verkleinen voordat je hem verstuurd via email  (gelezen 2664 keer)

Foto verkleinen voordat je hem verstuurd via email
« Gepost op: 2008/07/19, 07:46:46 »
Hallo, ik gebruik ubuntu 8.04 nu al een tijdje en het bevalt steeds beter.

Er is heel veel informatie over van alles en nog wat te vinden op het internet en google is dan ook een grote hulp.
Ik heb gezocht naar informatie/software die het mogelijk maakt om foto's te verkleinen voordat je ze verstuurd met email.
In WinXP heb je de mogelijkheid om diverse foto's te selecteren via verkenner en hierna met de rechtermuisknop er op klikken en vervolgens uit het menu wat verschijnt te kiezen uit o.a. versturen via email, hierna verschijnt een klein venster met daarop de keuze om de foto's te verkleinen voordat je ze verstuurd.
Is het mogelijk om deze functionaliteit in ubuntu te gaan gebruiken?
Weet iemand een programma of toevoeging om dit mogelijk te maken?

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/19, 09:10:27 »
Er zijn verschillende programmaś voor het bewerken (en ook verkleinen) van foto's.
Digikam is prima hiervoor.
Deze kan het ook: http://www.getdeb.net/app/Fotoxx

Offline dude

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/19, 09:44:44 »
Ga inderdaad voor nautilus-image-converter, die is perfect. Werkt als een plugin in je nautilus browser. Zie How to batch edit pictures with Nautilus in Ubuntu als je er niet uit komt.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/19, 17:14:11 »
Bedankt voor de suggesties,
Digikam heb ik nu geinstalleerd, het is een mooi programma.
De Nautilus image converter heb ik al eerder geprobeerd en is erg handig om snel een foto te verkleinen.
Alleen hebben beide opties niet de mogelijkheid om de verkleinde foto's direct te integreren in het email programma (ik gebruik thunderbird) zonder de foto's eerst naar de harddisk weg te schrijven of heb ik het niet helemaal goed begrepen en is er nog een andere optie?
Daarom heb ik ook het voorbeeld aangehaald van windows-xp die dit foefje wel kan....

Bedankt voor de snelle support!

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/19, 17:22:00 »
Ik weet dat in F-spot een optie 'send by mail' zit hier kun je ook kiezen om de foto's te verkleinen. F-spot is standaard geinstalleerd in ubuntu.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/19, 18:36:00 »
Ik verklein foto's altijd met gThumb afbeeldingsweergave. Die kun je installeren via Synaptic.

In gThumb afbeeldingsweergave: Foto selecteren - werkbalk: Extra - Scale images.

Ik zet het formaat op 1280 x 1024, dat verkleint enorm en geeft toch nog een mooie grote foto.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/19, 19:06:43 »
Bedankt allemaal voor de suggesties, ze kunnen allemaal de foto's verkleinen (op z'n minst) maar hetgeen ik zoek zit er niet bij.
Het converteren via Nautilus image converter komt er nog het dichtst bij, het is denk ik een kwestie van tijd totdat iemand de mogelijkheid aan ubuntu en de gnome (kde) desktop toevoegd, tot die tijd gebruik ik vanwege het gemak de Nautilus image converter.
Of ik moet leren om het zelf te programmeren ;-)