Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met gebruikersinstellingen/authorizations  (gelezen 626 keer)

topz

• Gast
problemen met gebruikersinstellingen/authorizations
« Gepost op: 2008/07/18, 19:06:56 »
zou iemand mij kunnen helpen met het volgende :

al een paar weken experimenteer ik met de voor mij nieuwe  ubuntu 8.04 (hardy) versie GNOME 2.22.2
en het bevalt me zo goed dat ik alleen maar eigenlijk ubuntu draai :-)
ook lukte het me om een nieuwe user/account  aan te maken, maar toen ik alle toegangsrechten wilde configureren, heb ik in mijn account de systeembeheerrechten afgevinkt in de hoop deze weer later terug te zetten, maar die vlieger ging niet op :-) ik vind het jammer dat de systeembeheerrechten van de enige gebruiker/(administrator neem ik aan), niet al standaard aangevinkt staat en niet te verwijderen valt om zo de (enige) user/beheerder te behouden/redden.
ik zat te rollebollen met deze rechten, omdat het me niet lukte om de firewall firestarter te laten draaien bij die nieuwe user. met mijn eigen password en ook niet die van de nieuwe user lukte het niet om firestarter op te starten, wel lukte de internetverbinding bij de nieuwe gebruiker.
kan iemand mij helpen om voor mijn account weer systeemrechten te laten krijgen ? ik heb al geprobeerd om tijdens de pcopstart de mogelijkheid ¨Recovery¨ te kiezen , maar dan krijg je later de keuze om in de veilige (GNOME of Xterm)modus te gaan, maar dan krijg je alleen een terminal(prompt)venster te zien voor alleen commandoregels en die ken ik juist niet :-)
als het helemaal niet lukt, is het dan mogelijk om de life-cd in pc te stoppen en te herinstalleren en blijft dan alles (goed)zoals bij de oude installatie, wat betreft grootte van partities en bestandenverlies?
en heb ik laatste vraagje :-) of iemand weet of er voor linux een antispyware programma is? ik weet wel clam tk , maar heb me rotgegooled voor een linuxversie van spywareblaster/spybot/spywaredoctor e.d. die ik wel heb voor windows. en zou zon antispyware windowsprogramma  op wine ook werken?
ik dank jullie alvast voor jullie reacties
gr. topz