Smoothwall is de betaalde versie van IPcop.
Gebruik zelf thuis IPCop al een jaar of 5 en ben er erg tevreden over. gebruik nu ook de addon (RAMcop) om het vanuit je ram te draaien dus het verbruikt ook nagenoeg geen stroom

zelf draai ik het op een p266 met 512mb ram
De standaard instellingen kan je allemaal via een webinterface aanpassen met een beetje basis netwerk kennis kom je daar wel uit. zolang je dat ding maar blijft gebruiken als gateway en er geen grappen als mailserver webservers en dat soort zaken op gaat zetten, want dan streeft het zn doel een beetje voorbij.
Voor op kantoor heb ik de enterprise edition gekocht van Clarkconnect. En als je weinig geduld hebt is Clarkconnect een betere oplossing voor jou. Weinig configuratie en het ziet er allemaal een stuk gelikter uit. Het is wel gebaseerd op RedHat dus je zit meteen vast aan die ellendige RPM package manager. wat voor het overzicht in een gateway best vervelend is.
Voor thuis is Ipcop prettig omdat je alles zelf makkelijk via de shell naar je hand kan zetten en op kan bouwen zodat je een heel duidelijk overzicht houdt over alle processen. Het was alleen nogal een gepruts om p2p torrent verkeer te blokkeren en meer dan 40 users managen op een IPcop box is ook niet ideaal vandaar de keuze voor Clarkconnect op het werk.
sja en nodig wat is nodig. Ik vind de firewall/log/nat opties in de meeste consumenten routers een beetje lafjes. En daarbij vind ik een gezonde vorm van paranoia als het om de internet veiligheid gaat nooit verkeerd.