Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kalender-app die kan integreren oid in de gnome-panel?  (gelezen 2486 keer)

Kalender-app die kan integreren oid in de gnome-panel?
« Gepost op: 2008/07/16, 21:49:03 »
Beste mede-ubuntu-gebruikers.

Ik draai een kalender-progje: Rainlendar. Naar tevredenheid - het heeft inmiddels een analoge klok, een kalender, een afsprakenlijst, een takenlijst. Meer heeft een mens ook niet nodig.

Voordeel: ik hoef niet een app. op te starten om afspraken toe te voegen - de lijst is namelijk altijd zichtbaar. Dat vind ik wel zo makkelijk.

Nadeel: hij staat op mijn bureaublad. Dus als ik een scherm maximaliseer (dat doe ik meestal met de meeste schermen althans), is het genoemde voordeel weg. De kalender is dan niet zichtbaar, alsmede de klok niet.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing.
- Ik heb geprobeerd met screenlets te werken. Er bestaat ook een screenlet Sidebar. In die sidebar zou ik dan een kleine kalender kunnen plaatsen. Echter: die sidebar is niet zichtbaar met maximaal venster. Zelfde probleem dus.
- Ik heb iets geprobeert met een gnome-panel aan de rechterkant van het scherm. Ik heb "swallower meta-applet" geinstalleerd. Nu zou ik een applicatie in het panel kunnen draaien. Heb ik geprobeerd met Sunbird, maar dan werkt het progje niet fatsoenlijk. En Rainlendar pakt hij niet.

Nu zoek ik dus een kalendar-applicatie, die in de gnome-panel kan integreren - bijvoorbeeld een kalenderfuncie, waarop ik eventueel kan klikken. Of een afsprakenlijst. Zodat mijn afspraken altijd zichtbaar zijn.

Ik weet dat dit lastig zoeken is - maar twee weten meer dan 1..... Wie weet.

Misschien heeft een creatieve geest van jullie een andere mogelijkheid om (enigszins) mijn wensen te bereiken? Ook die idee"en zijn uiteraard welkom.....

Alvast bedankt.

« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/16, 22:20:22 »
Citaat van: sisosteven
Ik draai een kalender-progje: Rainlendar. [...] Nadeel: hij staat op mijn bureaublad. Dus als ik een scherm maximaliseer (dat doe ik meestal met de meeste schermen althans), is het genoemde voordeel weg. De kalender is dan niet zichtbaar, alsmede de klok niet.
Hallo, snelste en goedkoopste oplossing voor je "probleem": submaximaliseer je vensters, dat betekent maak ze net even een slagje kleiner dan volledig gemaximaliseerd. Voordeel: je kunt blijven werken met het prima programmaatje Rainlender (ik ken het nog van Windows, bestaat inmiddels ook voor Linux). Zelf gebruik ik Desklets om de datum en de (analoge) tijd weer te geven, heb ik dagelijks nodig voor mijn werk. Mijn agenda is die van Evolution; questie van je aangewennen om daar telkens even in te kijken. Laatste oplossing: koop een 24-inch scherm, of schakel een 2de monitor in om je agenda permanent te kunnen bekijken!

Groet, Paul.

>>> mannen zonder baard zijn als soep zonder zout.....
<<< mannen met baarden zijn als soep vol haren.... ;-)

« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/16, 22:33:11 »
Paul, bedankt voor je gedachten.

Citaat van: paul_matthijsse
Hallo, snelste en goedkoopste oplossing voor je "probleem": submaximaliseer je vensters, dat betekent maak ze net even een slagje kleiner dan volledig gemaximaliseerd. Voordeel: je kunt blijven werken met het prima programmaatje Rainlender (ik ken het nog van Windows, bestaat inmiddels ook voor Linux).
Dat is precies de manier waarop ik het nu al die tijd gedaan heb: mijn vensters heb ik nu handmatig aangepast aan het juiste formaat, zoadat mijn kalender aan de zijkant gewoon zichtbaar blijft.
Is op zich werkbaar. Alleen: de maximaliseerknop is zo makkelijk..... Nu moet ik mijn vensters handmatig op de juiste grootte zetten.

Of..... Is het gedrag van de maximaliseerknop op een of andere manier te tweaken :-) In dat geval zou ik aan die knop een bepaald formaat kunnen toewijzen.

Mijn agenda is die van Evolution; questie van je aangewennen om daar telkens even in te kijken.
Dat is nu juist het punt: ik heb geprobeerd te werken met iets dergelijks, maar ik wende er niet aan. Het is me bijvoorbeeld al teveel moeite - om een kleine afspraak erin te doen, moet ik een programma starten. Op die manier wordt het een tijdsinvestering, in plaats van besparing (t.o.v. een papieren agenda).

<<< mannen met baarden zijn als soep vol haren.... ;-)
LOL  :D

Offline Dave

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/16, 22:43:00 »
aanklikken moet je altijd wil je nog ergens anders mee willen werken.
De standaard kalender van Evolution voldoet niet?

« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/17, 07:10:29 »
Citaat van: Dave
De standaard kalender van Evolution voldoet niet?
- Ik krijg een kalender te zien als ik op de digitale klok klik (op het paneel). Echter: ik kan in die kalender geen afspraken invoeren? Of moet ik dan eerst helemaal Evolution opstarten?
- Een tweede nadeel vind ik: ik krijg er dan verscheidene andere mogelijkheden bij, die ik niet gebruik. Want ik blijf lekker mailen met Dondevogel.....

« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/21, 07:36:29 »
...
Of..... Is het gedrag van de maximaliseerknop op een of andere manier te tweaken :-) In dat geval zou ik aan die knop een bepaald formaat kunnen toewijzen.
Dan ben ik ook geholpen, want het gaat me erom, dat mijn kalender (en analoge klok) zichtbaar blijft.

Kortom: ik ben tevreden met mijn huidige kalender - daar gaat het niet om. Het gaat er om, dat ik het gemak van de Maximaliseerknop wil gebruiken, terwijl ik toch mijn kalender zichtbaar houdt.

Gaat vast niet lukken, vrees ik..... Maar men kan nooit zeker weten.
Heeft iemand misschien nog een idee?
Alvast bedankt  :-)

« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/21, 08:58:39 »
Het gedrag van de maximaliseerknop op zich kan niet veranderd worden.  Ik heb daar net een lange discussie over gelezen tussen metacity-developers.  Wat wel kan is een toetsencombinatie zetten voor verticaal (of horizontaal) maximaliseren. Zo hou je aan de zijkant altijd plaats over (als die er oorspronkelijk was. En heel misschien kan je, als je lang genoeg zoekt, ook nog iets vinden in de resize-mogelijkheden. Of een dubbele muisklik op de menu-balk definiĆ«ren als verticaal maximaliseren.
Ik heb niks gevonden om een maximale breedte in te stellen, maar misschien is het toch ergens mogelijk.

Plaats waar het zich allemaal afspeelt: ALT+F2, tik gconf-editor ENTER
kies apps, metacity, window_keybindings.  Dan kies je rechts bvb de sleutel maximize_vertically, jeklikt rechts op het rechterdeel, kiest voor "sleutel bewerken" en je tikt bij waarde de volledige string in (bvb) v wat dan het effectheeft dat ALT+v het actieve venster verticaal zal maximaliseren, zonder de breedte te veranderen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/21, 09:47:30 »
Citaat van: Prosper
Plaats waar het zich allemaal afspeelt: ALT+F2, tik gconf-editor ENTER kies apps, metacity, window_keybindings.  Dan kies je rechts bvb de sleutel maximize_vertically, jeklikt rechts op het rechterdeel, kiest voor "sleutel bewerken" en je tikt bij waarde de volledige string in (bvb) v wat dan het effectheeft dat ALT+v het actieve venster verticaal zal maximaliseren, zonder de breedte te veranderen.
Of via Systeem - Voorkeuren - Sneltoetsen.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/21, 21:16:32 »
Plaats waar het zich allemaal afspeelt: ALT+F2, tik gconf-editor ENTER kies apps, metacity, window_keybindings.  Dan kies je rechts bvb de sleutel maximize_vertically, jeklikt rechts op het rechterdeel, kiest voor "sleutel bewerken" en je tikt bij waarde de volledige string in (bvb) v wat dan het effectheeft dat ALT+v het actieve venster verticaal zal maximaliseren, zonder de breedte te veranderen.
Of via Systeem - Voorkeuren - Sneltoetsen.
Nee hoor. Daar kun je enkel wat vooraf gedefinieerde opdrachten toewijzen. Voor het instellen van eigen sleutels moet je echt naar de gconf-editor.  :-)

« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/21, 21:21:24 »
Het gedrag van de maximaliseerknop op zich kan niet veranderd worden.  Ik heb daar net een lange discussie over gelezen tussen metacity-developers.  Wat wel kan is een toetsencombinatie zetten voor verticaal (of horizontaal) maximaliseren. Zo hou je aan de zijkant altijd plaats over (als die er oorspronkelijk was. En heel misschien kan je, als je lang genoeg zoekt, ook nog iets vinden in de resize-mogelijkheden. Of een dubbele muisklik op de menu-balk definiĆ«ren als verticaal maximaliseren.
Ik heb niks gevonden om een maximale breedte in te stellen, maar misschien is het toch ergens mogelijk.
Proper:
Heel erg dank voor je reactie.
Helaas is het dus niet zo eenvoudig als ik hoopte.
Maar ik vreesde dat ook al.

Ik zal het eens proberen. Misschien kan ik het voorelkaar krijgen een mazimale breedte voor vensters te maken. Eerlijk gezegd, je verhaal zo lezend, ben ik bang dat het niet gaat  lukken, maar wie niet waagt die niet wint.

Plaats waar het zich allemaal afspeelt: ALT+F2, tik gconf-editor ENTER
kies apps, metacity, window_keybindings.  Dan kies je rechts bvb de sleutel maximize_vertically, jeklikt rechts op het rechterdeel, kiest voor "sleutel bewerken" en je tikt bij waarde de volledige string in (bvb) v wat dan het effectheeft dat ALT+v het actieve venster verticaal zal maximaliseren, zonder de breedte te veranderen.
Ok.
Ik zal eens zoeken en wat experimenteren.

Nogmaals dank, Proper  :-)

« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/21, 22:42:31 »
Nee hoor. Daar kun je enkel wat vooraf gedefinieerde opdrachten toewijzen.
Zoals bv. Horizontaal maximaliseren -- daar ging het hier toch over? Voor de rest klopt je opmerking. :-)

« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/21, 23:23:26 »
Nee hoor. Daar kun je enkel wat vooraf gedefinieerde opdrachten toewijzen.
Zoals bv. Horizontaal maximaliseren -- daar ging het hier toch over? Voor de rest klopt je opmerking. :-)
Ah.
Nooit gezien dat die optie daar ook in stond. Ging ervan uit dat het niet zo was - had er namelijk nog nooit van gehoord.....
Excuus :-)