Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: internet via lan verbinding ? mogelijk ?  (gelezen 1408 keer)

ikrijmaarrepareerniet

  • Gast
internet via lan verbinding ? mogelijk ?
« Gepost op: 2008/07/16, 17:48:26 »
Ik ben nog bezig internet aan de praat te krijgen en wordt al door iemand van dit forum geholpen.
Deze is echter even op vakantie.
Het gaat om draadloos ik deel het met iemand een paar huizen verder op dus heb geen fysieke verbinding.
Dat betekent wel dat ik iedere keer van ubu naar xp moet switchen en vise versa.
Nu had ik een idee.........maar of het kan weet ik niet.
Als ik nou ubu op mijn laptop zet en met een lan kabel de desktop in ga die onder xp wel een internet verbinding heeft zou dit dan zo wel kunnen werken ?
Want wat ik voor zover denk te begrijpen is dat je in eerste instantie een fysieke verbinding moet hebben waardoor hij besturing voor draadloos download en het daarna doet(als het goed is).
Volslagen idiote gedachte gang of niet ?
En als dit kan wat voor een kabel heb ik dan nodig? (hoorde iets over cross kabel).

internet via lan verbinding ? mogelijk ?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/16, 18:07:34 »
Voor een verbinding direct tussen twee pc's kan je een crosscable gebruiken Ik weet alleen niet of dat makkelijk gaat tussen Ubuntu en Windows. Meest makkelijke is gewoon met je Windows machine de ontbrekende pakketen voor draadloos hier op te halen http://packages.ubuntu.com/ op een usb stick of cd te zetten. Ik neem aan dat je weet welke pakketen nodig hebt? Zoniet zet dan het merk wireless kaart hier op het forum.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

ikrijmaarrepareerniet

  • Gast
internet via lan verbinding ? mogelijk ?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/16, 18:27:18 »
Citaat van: Gijsbert
Voor een verbinding direct tussen twee pc's kan je een crosscable gebruiken Ik weet alleen niet of dat makkelijk gaat tussen Ubuntu en Windows. Meest makkelijke is gewoon met je Windows machine de ontbrekende pakketen voor draadloos hier op te halen http://packages.ubuntu.com/ op een usb stick of cd te zetten. Ik neem aan dat je weet welke pakketen nodig hebt? Zoniet zet dan het merk wireless kaart hier op het forum.

Met vriendelijke groet,

Gijs
bedankt voor je reactie ,
Ik ben echter een beginner op dit gebied en heb dit al geprobeerd met deb pakketten.
Maar krijg dan weer een melding dat het systeem zaken mist die hij nodig heeft om te draaien.
Het uitpakken van andere bestands formaten gaat mij nog iets te snel.
Een goede internet verbinding die werkt is dus echt geen luxe, want zaken worden dan voor een beginner volgens mij een stuk aangenamer.
Ik kan dan ook kijken op internet sites o.a. deze als ik bezig ben En copy paste toepassen met commando's.
Vandaar mijn vraag als noodoplossing.

Met vriendelijke groet

Offline Petervdw

  • Lid
internet via lan verbinding ? mogelijk ?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/17, 00:05:57 »
Aan Ikrijmaar.....
Je maakt het nodeloos ingewikkeld. Je hebt een draadloze verbinding met een computer verderop. Die werken allebei met Windows. Nu wil je met een derde computer (laptop) met Ubuntu ook via die verbinding het internet op. Waarom ook niet draadloos? Dat modem weet echt niet of er nu Ubuntu of Windows inlogt. Probeer onder Ubuntu ook gewoon een draadloze verbinding in te richten. Dan houd je het simpel, je hoeft niet steeds 2 computers aan te hebben, en de structuur van je netwerk is duidelijk. Vragen, stel ze gerust; opgelost, meld het terug.
Vr.groet, peter

Een cross-kabel heb je alleen nodig als je een netwerk wilt opzetten zonder router tussen twee computers. Dan moet je wel statische IP-adressen uitdelen, maar of je dan direct op internet kan betwijfel ik. Feitelijk los je dit op met een draadloze router, maar die staat in feite al bij je buurman.

internet via lan verbinding ? mogelijk ?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/17, 11:25:45 »
Petervd heeft (weer) helemaal gelijk: geen touwtjes aan mekaar knopen voor je internetverbinding, dat geeft alleen maar ellende. KISS: Keep It Simple Stupid! ......Niet beledigend bedoeld hoor, maar wel correct.
Direct de router (draadloos) benaderen geeft je de beste kans. Al kan dat soms ook lastig zijn de eerste keer.
Maar daar zijn hier al heel veel topics over geweest en ook veel oplossingsmogelijkheden.
Dus geen nood: we helpen je eruit hoor. Hier is altijd iemand die bekend is met jouw probleem en er een oplossing voor heeft: samensterk....
off topic.....ik wordt zowaar nog ubuntufiel....na 22 jaar dat andere systeem te hebben bespeeld.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

ikrijmaarrepareerniet

  • Gast
internet via lan verbinding ? mogelijk ?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/17, 12:53:41 »
Citaat van: Peterbeter
Petervd heeft (weer) helemaal gelijk: geen touwtjes aan mekaar knopen voor je internetverbinding, dat geeft alleen maar ellende. KISS: Keep It Simple Stupid! ......Niet beledigend bedoeld hoor, maar wel correct.
Direct de router (draadloos) benaderen geeft je de beste kans. Al kan dat soms ook lastig zijn de eerste keer.
Maar daar zijn hier al heel veel topics over geweest en ook veel oplossingsmogelijkheden.
Dus geen nood: we helpen je eruit hoor. Hier is altijd iemand die bekend is met jouw probleem en er een oplossing voor heeft: samensterk....
off topic.....ik wordt zowaar nog ubuntufiel....na 22 jaar dat andere systeem te hebben bespeeld.
Klopt als een bus is een uitspraak van de ontwerper van de Blackbird SR-71.(ervaar dit dus niet als een belediging ben zelf 3-d ontwerper)
Maar degene waar ik internet mee deel is op vakantie , het was dus slechts een vraag of dit kon als noodoplossing.......en dus beter van niet.
Dan wacht ik even tot ze terug is en ga dan door.
ThNx voor info alledrie

Met vriendelijke groet

Offline Petervdw

  • Lid
internet via lan verbinding ? mogelijk ?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/17, 14:02:51 »
Aan Ikrijmaar.........
Als je een werkende draadloze internet verbinding hebt, kun je toch met de laptop proberen om dezelfde verbinding op te tuigen? Het wordt wat ingewikkelder als ook de MAC-nummers van alle toegelaten computers zijn ingevuld, maar als je vanuit jouw Windowscomputer toegang tot het modem hebt, moet dat ook lukken.
Even een suggestie voor als je laptop ingebouwd draadloos heeft: Aanzetten, rechtsboven op de NetwerkManager klikken, netwerk aanvinken. Als het lukt, vraagt Ubuntu zelf naar de encryptiecode, die je immers weet van je andere (Windows) computer. Draaimolentje gaat draaien, groen, groen, et voila. Als het lukt tenminste, maar het zal wel wat gecompliceerder blijken te liggen.
Maakt je laptop van extern draadloos gebruik, dan kun je overwegen om de drivers voor die extensie (merk, type) via je Windows op te halen en via een stickje in je laptop te installeren.
Uit de verte is het makkelijk praten natuurlijk, maar ik zou persoonlijk niet rusten voor het werkte. :D
Succes ermee.
Vr.groet, peter

internet via lan verbinding ? mogelijk ?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/17, 15:51:42 »
De buurman verderop zit dus niet diect naast je ??

Misschien optioneel ( omdat ik niet weet met welke kwaliteits hardware je buurman werkt) zou je kunnen denken om een accespoint of repeater te kopen.
In het eerste geval zu je dan alleen het accespoint met de buurman hoeven te verbinden ( eventueel MAC clonen ) waarbij je zelf thuis het beheer houd over je accespoint.
Dan heb je minder problemen indien je nog een PC wilt aansluiten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D