Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen rechten op sommige mappen op FAT32 partitie  (gelezen 1221 keer)

waltervos

• Gast
Geen rechten op sommige mappen op FAT32 partitie
« Gepost op: 2008/07/16, 15:34:48 »
Hallo daar,

ik heb me vandaag een ongeluk gegoogled om m'n probleem op te lossen maar kom er maar niet uit. Ik heb Windows Vista en Ubuntu naast elkaar geïnstalleerd en dat gaat best aardig. Ik heb een EXT3 partitie voor Ubuntu en een NTFS partitie voor Vista. Daarnaast heb ik een swap partitie en twee FAT32 partities. Dit alles verdeeld over twee schijven. Op een van de FAT32 partities heb ik persoonlijke mappen geplaatst: Documenten, Afbeeldingen, Video, Downloads, Muziek, etc. Documenten bestaat nog in Melike/Documenten en Walter/Documenten omdat ze per gebruiker verschillen.

Vervolgens heb ik in Ubuntu Symlinks aangemaakt van de home directories naar deze mappen. Dus zoiets:

ln -s /FAT32/Muziek /home/melike
ln -s /FAT32/Muziek /home/waltervos
ln -s /FAT32/Walter/Documenten /home/waltervos
ln -s /FAT32/Melike/Documenten /home/melike

enzovoort.

In Vista heb ik heb ik hetzelfde gedaan. Ik heb van alle persoonlijke mappen de locatie aangepast zodat ze linken naar de mappen op de FAT32 schijf. Best mooi opgelost toch?

Dat dacht ik van tevoren wel in ieder geval. Het volgende is echter het geval. Ik heb de FAT32 schijven gemount met alle mogelijke rechten die je maar kan wensen (heb al heel veel gegoogled op het mounten van FAT32 partities en veel uitgeprobeerd) maar hoeveel ik ook probeer, gebruikers hebben geen rechten op de mappen die Windows en Ubuntu 'delen'. Dus als ik naar mijn persoonlijke map ga dan zijn ik daar alle mappen die ik verwacht, maar de mappen die door Windows ook gebruikt worden hebben een slotjes in het pictogram en ik kan er niks mee. Als ik gksu nautilus doe kan dat wel.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit oplos?

waltervos

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/17, 14:22:00 »
Ik weet niet of het mag, maar omdat ie op de tweede pagina terecht kwam bump ik het thread maar even. Hebben jullie misschien aanvullende informatie nodig? Vraag maar raak! :-)

waltervos

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/18, 11:09:44 »
Kan echt niemand hier wat mee? Heeft iemand dan misschien een tip over in welke richting ik het moet zoeken?

Offline lcup

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/18, 13:08:29 »
Heb je hier misschien iets aan? Is wel al wat ouder.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1138698

waltervos

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/18, 14:02:06 »
Citaat van: lcup
Heb je hier misschien iets aan? Is wel al wat ouder.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1138698
Bedankt voor je reactie lcup. Het lijkt wel een beetje op mijn probleem, al vraag ik me af of het bij hem niet gewoon het aloude fstab probleem is. Bij mij zijn dus sommige mappen wel toegankelijk voor gebruikers en sommige niet. Ik heb  'm maar even gemaild om te vragen hoe het bij hem zat en of ie een oplossing weet.

De regels die over mijn FAT32 partities gaan in fstab zien er trouwens zo uit:

/dev/sda3    /X1             vfat    iocharset=utf8,rw,noatime,user,umask=000   0    0
/dev/sdb1    /X2             vfat    iocharset=utf8,rw,noatime,user,umask=000   0    0

Niks mis mee toch?