Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Digitale Camera software  (gelezen 1389 keer)

Offline Rimo

• Lid
Digitale Camera software
« Gepost op: 2008/07/11, 08:49:02 »
Hallo,

Ik heb even een vraagje.
Nu gebruik is Ubuntu en ben zeer tevreden,zou eigenlijk niet anders meer willen.
Ik wil een digitale spiegelreflex camera kopen van Canon of Nikon.
De software die daar bij zit is alleen voor Windows en Mac.
Nu ben ik dus genoodzaakt om weer over te stappen naar Windows,anders kan ik de camera niet op de juiste manier gebruiken.
Hebben jullie misschien nog andere opties?

Dank je

Gr
Richard

Offline woteb

• Lid
Digitale Camera software
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/11, 09:03:39 »
Het is maar wat je met die software wil gaan doen? Foto's bewerken? Daarvoor kun je ook Gimp gebruiken. Er zit ongetwijfeld ook een USB kabeltje bij, en dan kun je de camera aan je Ubuntu computer hangen. Die wordt dan als een externe harde schijf beschouwd. Foto's eraf halen is dan zo gebeurd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Hanssun

• Lid
Digitale Camera software
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/11, 09:06:32 »
ik heb zelf een Nikon D70 en het geheugenkaartje kan ik gewoon in de cardreader laten lezen  en bewerken met GIMP Image editor en heb  je geen cardreader  op je computer hebben dan wordt er ook een usb kabeltje bijgeleverd en dan moet het altijd lukken.

Gr Hans,

Offline Rimo

• Lid
Digitale Camera software
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/11, 09:10:37 »
Dus het is mogelijk om de camera met USB kabel op mijn Ubuntu aan te sluiten en zo de foto's eraf te halen?
Het foto bewerken kan ik inderdaad ook met GIMP,hoef ik niet speciaal software van Canon of Nikon voor te hebben.

Gr
Richard

Jean_

• Gast
Digitale Camera software
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/11, 09:13:34 »
In de repo's staat digikam, die haalt je fotos ook automatisch binnen.

Offline mcgyver

• Lid
Digitale Camera software
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/11, 09:15:37 »
We hebben een Nikon D80 en het werkt prima via het kabeltje.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Digitale Camera software
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/11, 09:17:38 »
Citaat van: Rimo
Dus het is mogelijk om de camera met USB kabel op mijn Ubuntu aan te sluiten en zo de foto's eraf te halen?
Hier heb ik een aantal camera's geprobeerd, van vrienden en familie, nog nooit gehad dat een USB kabel niet werkte.
Sterker nog, meestal zegt mijn pc: Camera gevonden, wilt u de foto's copyeren ?

Mooi hé, Ubuntu .......... :P
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Rimo

• Lid
Digitale Camera software
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/11, 09:21:22 »
Nou,dan hoef ik mezelf dus geen zorgen te maken en kan ik lekker Ubuntu blijven gebruiken.
Ik kreeg al het gebrek bij de gedachte dat ik naar Windows moest overstappen.
Maar gelukkig niet dus.

Gr
Richard

Offline woteb

• Lid
Digitale Camera software
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/11, 10:40:54 »
Sterker nog: Ik heb zojuist een verse installatie gedaan, en de scanner op school werkt -DIRECT-, de Nokia 6300 met foto's worden -METEEN- opgehaald. Een camera die je aansluit werkt ook -DIRECT-. Er hoeft helemaal niets te worden geïnstallerd, ergo extra opstarten is er ook niet bij en er wordt niets aan een register toegevoegd.
Eigenlijk is Ubuntu heel saai, maar als je zelf wil gaan stoeien juist weer een uitdaging, omdat er niet voor je wordt gedacht... Zoek maar op het forum wat ik hiermee bedoel.... ;) ;)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Dave

• Lid
Digitale Camera software
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/11, 14:00:43 »
en een veelvoud aan progjes om de fotoos te bewerken.
F-spot, gThumb en wat hier boven al staat en desnoods nog Picasa of Gimp.

Eigenlijk gebruik ik ze allemaal wel ergens voor.
F-spot bijvoorbeeld om rechtstreeks te uploaden.