Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk instellingen opslaan?  (gelezen 1392 keer)

lisegirl

• Gast
netwerk instellingen opslaan?
« Gepost op: 2008/07/10, 19:44:13 »
ik gebruik Kubuntu 8.04.
nu moet ik iedere keer na een reboot mijn netwerk "aanzetten"
Knetworkmanager geeft dan een kruisje in mijn tray.

Ik moet mijn verbinding aanklikken (en ik heb er maar 1) om weer connectie te hebben.

Enig idee hoe ik hem auto een ip kan laten krijgen en verbinden? Heb het al tig maal aangezet in de opties, maar hij wil het maar niet onthouden :-S

Offline heir4c

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/11, 00:11:39 »
Hallo,
misshien kun je dit proberen als je firefox gebruikt.
Open firefox; ga naar bewerken=>Voorkeuren=>geavanceerd=>Netwerk=instellingen.
Vink de tweede optie aan: Proxyinstellingen voor dit netwerk automatisch detecteren.
Weet niet of het voor jou helpt, maar het werkte bij mij.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/11, 07:24:58 »
Probeer eens in een terminal het volgende:

sudo kwrite /etc/network/interfacesJe gebruikt KDE, en dan kun je dus met kwrite (een KDE teksteditor) het bestandje /etc/network/interfaces bewerken. Gnome gebruikers kunnen hiervoor gedit gebruiken, en XFCE gebruikers mousepad als tekstverwerker.

Er staan dan instellingen voor je netwerkkaart(en). Nu gaat het om de regel waar je bijv. dit ziet:
Citaat
auto lo
iface lo inet loopback
auto wlan0  <<<<<<======= deze regel moet je dan bewerken...
iface wlan0 inet dhcp
(knipperdeknip...)
Iets dergelijks moet jij daar ook hebben staan. Het gaat er dus om dat er dan voor de netwerkkaart (eth0, eth1, wlan0, wlan1 enz.) het woordje 'auto' staat. Hiermee eef je aan dat de netwerkkaart bij het opstarten van je computer/laptop wordt meegestart. Nu heb je daar misschien het woordje 'off' staan (zonder aanhalingstekens).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

lisegirl

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/11, 18:01:41 »
daar staat nu dus:

auto lo
iface lo inet loopback
address 127.0.0.1
netmask 255.0.0.0
en het gaat gewoon om een gedraad netwerk...

auto eth0 toevoegen?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/11, 19:11:25 »
Toevoegen:

iface eth0 inet dhcp
auto eth0

Ik ga er vanuit dat je een IP-adres krijgt toegewezen. Zo niet, dan moeten we achterhalen welk adres jij toegewezen krijgt. Maar aangezien je grafisch je netwerk aan de praat kan krijgen, zal de instelling iface eth0 inet dhcp wel werken.

Niet vergeten met rootrechten dat bestandje te muteren.
Wanneer je het hebt opgeslagen en het bestandje hebt afgesloten, je netwerk opstarten met het commando: sudo /etc/init.d/networking start
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)