Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [dualcore] concurreny in /init.d/ aanpassen  (gelezen 720 keer)

Offline mono

• Lid
[dualcore] concurreny in /init.d/ aanpassen
« Gepost op: 2008/07/08, 22:49:56 »
http://news.softpedia.com/news/Optimize-Ubuntu-8-04-for-Speed-86405.shtml

Uit bovenstaand artikel haalde ik de tip om concurrency van none naar shell te zetten in /etc/init.d/rc (zodat er bij het opstarten gebruik word gemaakt van dualcore).
Iemand anders die dit heeft geprobeerd/gebruikt bij Hardy? En is er bij deze tweak echt sprake van snelheidswinst of gaat het om milliseconden?

proc van mijn laptop = Intel Core Duo Proc T2050 (1.60GHz/533MHz/2 MB L2 Cache).

Niet echt een erg goed artikel trouwens, ik zou bijvoorbeeld de eerste tip niet uitvoeren omdat je dan niet meer met ESC een andere kernel kan kiezen om te booten als je de time-out op 0 seconden zet. Ook de ext3 tip zou ik persoonlijk niet toepassen ook al heb je UPS-bescherming.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/08, 23:30:53 »
Dat soort tweaks kunnen nogal risicovol zijn. Het risico dat Ubuntu helemaal niet meer opstart, of andere gekke fouten geeft is vrij groot. Ook kan je systeem minder bestand worden tegen stroomuitval, of andere storingen.
Niet doen dus, tenzij je een goede backup hebt van je systeem en weet wat je precies aanpast.

Om te kijken of die veranderingen verschil uitmaken, kan je het pakket bootchart installeren. Die maakt tijdens elke start een plaatje van alles wat er gebeurt tijdens het opstarten. (in /var/log ergens).
Verwijder het wel weer als je klaar bent met testen, want dat pakket vertraagt het opstarten wel.

Offline mono

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/08, 23:51:12 »
ah, kende ik nog niet. bedankt voor de tip.