Het is stom, maar ik ben de naam van de rootuser die we ooit hebben aangemaakt kwijt. Het password kon ik wel wijzigen via "sudo passwd root".
Is er ook zo'n commando om de naam van de rootuser te veranderen? Of misschien een commando om een lijst met users op het scherm te toveren?
Het is overigens niet aan te raden een root account te gebruiken.
Omdat ik dit al enkele keren ben tegengekomen, sluit ik me hier graag nog bij aan. Niet persoonlijk opvatten, maar puur als extra waarschuwing:
**Beter geen root-user of root-account aanmaken.**
Ten eerste is het niet nodig.
Ten tweede kan het uw systeem in "gevaar" brengen, omdat u met een root-account of root-user lukraak alles kunt wijzigen, zonder waarschuwingen te krijgen.
De eerste "gewone" gebruiker die u aanmaakt, is standaard "lid" van de administrator-groep. Dat betekent, dat u met die gebruikersnaam met root-rechten kunt werken, wanneer dat nodig is. Daartoe gebruikt u in de terminal de code sudo of gksudo. Bij het gevraagde wachtwoord maakt u gewoon gebruik van het gebruikers-wachtwoord.
Hopelijk is dit een helder verhaal.
Mijn advies:
verwijder het root-account indien mogelijk.
Indien niet mogelijk, of wanneer het toch echt moet blijven bestaan (er zijn enkele uitzonderingen denkbaar), wees dan voorzichtig.
Succes,