Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: overzetten home  (gelezen 1615 keer)

overzetten home
« Gepost op: 2008/07/06, 21:08:23 »
Loop ik nog tegen iets aan als ik een oude /home van gutsy zomaar over een verse /home in Hardy kopieer?
(wordt voor mij de eerste keer dat ik een /home ga kopieren)
ik heb deze gelezen:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27445

Het probleem is de volgende.
Ik zit de pc van een komplete digibeet te redden.
Onder gutsy zijn tientallen, misschien wel een paar 100 programmaas gedownload en geinstalleerd tot de harde schijf bomvol zat.
Een 40gb schijfje.
Daar ga ik nu een verse 320gb schijf in zetten, verse Hardy en aparte home.
plus configureren.
En uitleggen dat je geen tientallen programmaas nodig hebt die allemaal min of meer het zelfde doen.
;-)

alvast dank voor uitleg
groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

overzetten home
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/06, 22:42:38 »
Eerst de harde schijf erin bouwen partitie aanmaken en dan je home verplaatsen, vervolgens hardy installeren, tijdens de install kiezen voor handmatig indelen van de harde schijf root / en aanvinken formatteren, /home aanwijzen de partitie die je hebt gemaakt in de regel /home zetten, niet formatteren! dus niet het hokje ervoor aanvinken en je swap wel formatteren.
Home verplaatsen http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16831 genoeg info zo?
Als je er niet uitkomt, gewoon weer posten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

• Lid
overzetten home
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/07, 09:12:58 »
Citaat
Loop ik nog tegen iets aan als ik een oude /home van gutsy zomaar over een verse /home in Hardy kopieer?
Kort antwoord: mogelijk wel.

Ik raad aan van niet meteen teveel zelf in het systeem in te grijpen. Ik zou gewoon een clean install doen en enkel de gebruikersdocumenten (documenten, foto's, email) over kopiëren. Dan kan je voor wat de configuratie van de software met een schone lei beginnen en vermijd je verassingen.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
overzetten home
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/07, 10:51:12 »
Citaat
Onder gutsy zijn tientallen, misschien wel een paar 100 programmaas gedownload en geinstalleerd tot de harde schijf bomvol zat.
Denk eraan dat die programma's niet mee zullen overgaan! De gewenste programma's dien je wél opnieuw te installeren.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

overzetten home
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/07, 11:12:03 »
dank voor jullie reakties.

nog enkele vragen na verder lezen op 16831.
- overschrijf ik niet bij de installatie van 8.04 de zojuist overgekopieerde /home met de nieuwe lege /home?
of "ziet" 8.04 bij het instaleren een /home?
- ik ga van 256mb ram naar 2 gb. Moet ik ook voor 2 gb ram een dubbele swap maken?
is 4gb swap niet wat groot?

ik voel veel voor de methode van vanadium, omdat de oude home door al die installaties een zooitje is geworden.

Kris, dank voor de tip, maar het is juist de bedoeling om van al die programmaas af te geraken.
Het zijn namenlijk programmaas die allemaal min of meer hetzelfde doen.

groeten,
Peter

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
overzetten home
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/07, 11:21:53 »
Citaat
overschrijf ik niet bij de installatie van 8.04 de zojuist overgekopieerde /home met de nieuwe lege /home?
Zoals Gijsbert zei, bij het deel over partitioneren mag je dan geen vinkje zetten bij de regel over het formateren.
In volgend screenshot staat er bij "formateren" wel een vinkje, dat mag bij jou niét het geval zijn:

Citaat
ik ga van 256mb ram naar 2 gb. Moet ik ook voor 2 gb ram een dubbele swap maken?
De regel is inderdaad dat je swap 2 keer je ram geheugen is. Dit heeft betrekking dat als je je computer in slaapstand zet (als het werkt ;)) alles wat in je ram-geheugen staat tijdelijk verplaatst wordt naar je swap.

Citaat
ik voel veel voor de methode van vanadium, omdat de oude home door al die installaties een zooitje is geworden.
Ik zou dan wel aanraden om enkel de persoonlijke bestanden mee te nemen en niet de instellingen van de programma's.
De instellingen van je programma's bevinden zich in verborgen mappen (die met een punt .voor). Deze kan je bekijken door "Verborgen mappen en bestanden weergeven" aan te vinken in het menu "beeld".

Citaat
het is juist de bedoeling om van al die programmaas af te geraken.
Dan is het goed, het was maar voor de zekerheid ;)

Kris

Offline oemoeta

• Lid
overzetten home
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/07, 11:28:53 »
Citaat van: Scormen
Citaat
ik ga van 256mb ram naar 2 gb. Moet ik ook voor 2 gb ram een dubbele swap maken?
De regel is inderdaad dat je swap 2 keer je ram geheugen is. Dit heeft betrekking dat als je je computer in slaapstand zet (als het werkt ;)) alles wat in je ram-geheugen staat tijdelijk verplaatst wordt naar je swap.
Die 'dubbele swap' is met 2gb ram volgens mij niet nodig; ik dacht dat je in principe zelfs geen swap nodig hebt met zo'n geheugen, maar een swap van 2gb is zeker genoeg

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
overzetten home
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/07, 11:32:07 »
Citaat
ik dacht dat je in principe zelfs geen swap nodig hebt met zo'n geheugen
Een linux zonder swap is als een café zonder bier ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
overzetten home
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/07, 11:41:36 »
Citaat van: Scormen
Citaat
ik dacht dat je in principe zelfs geen swap nodig hebt met zo'n geheugen
Een linux zonder swap is als een café zonder bier ;)
+1

Linux verwacht gewoon altijd een swap, ook al wordt die in de praktijk niet gebruikt (omdat je veel RAM hebt). Je wilt je systeem niet in de war brengen... Maak dus altijd een swap, die minimaal ietsje groter is dan je RAM. Altijd veilig, altijd goed.

Maar dat is een intuïtieve benadering van mij, niet gebaseerd op ervaring.  :-)

Offline maxpower

• Lid
overzetten home
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/07, 14:25:26 »
@pjotr123:
Hier ook al kuddo's geven? doe is even snel terug naar dumpert gaan!:P

Maar ben het wel met je eens.. al was het alleen maar omdat je met zon grote schijf niks te klagen hebt over swap.. Gaat normaal nooit mis als je minimum swap maakt.. maar dan meot je geen gebruik maken van slaapstand, ik weet neit of het nu nog zo is. maar toen ik net ubuntu gebruikte heb ik er een keer heel ubuntu mee om zeep geholpen: slaapstand zonder voldoende swap.. Daarnaast waarom geen swap.. gewoon swap maken omdat het kan.

overzetten home
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/07, 16:15:23 »
dus als ik goed begrijp krijg je op vertoon van 2 gb swap in het cafe gratis bier?
;-)

Ik zit met een andere vraag.
Het downloaden van de email is vastgelopen omdat die schijf dus volliep.
Wordt mail tijdens een download direct naar .evolution gedownload, of eerst nog elders (in een of andere temp ofzo) verzameld?
Dit vanwege het overzetten.

overzetten home
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/08, 18:17:02 »
okay, alles appeltje eitje.
2 gb probleemloos, harde schijf probleemloos, dvd brander probleemloos
handmatig gepartitioneerd, 3 gb swap aangehouden (nog geen procent van die schijf)
nieuwe HH 8.04 erop met aparte home.
Allemaal vlekkeloos.
Bios gereset naar defaults en voila, oude schijf en cd player erbij.
Maar nu.

kan ik met dat (ik noem het maar) cpio commando de oude home inclusief alle  instellingen (van bv mail) overzetten?
Of is handmatig mapje voor mapje en opnieuw instellen een betere optie.?
(Even in gedachten houden dat het een erg vervuild systeem was)

alvast dank voor advies
Peter