Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop dichtspijkeren  (gelezen 1999 keer)

Offline dennus

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Gepost op: 2008/07/04, 22:44:10 »
Vor mijn nichtje van 5 ben ik bezig met Ubuntu op een laptop. Ik wil dat ze gewoon met de pc kan surfen. Voor de rest hoeft ze niets te doen. Misschien een tekenpakketje of zo.

Ik wil er nu voor zorgen dat ze niet steeds wordt lastig gevallen met vragen over updates van Ubuntu. Mijn vraag is dan welk LEVEL ik haar moet geven. En, als ze een bepaald level heeft, hoe kan ik er voor zorgen dat ze niet iets kan installeren. Ze moet natuurlijk bij inloggen haar password invoeren. Gebruikt ze die dan ook niet als ze iets moet installeren?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/04, 22:48:36 »
Geef haar zelf geen machtigingen, maar stel de updates zodanig in, dat veiligheidsupdates automatisch worden uitgevoerd:
Systeem - Beheer - Softwarebronnen - Updates - Automatische updates: zet puntje bij: Beveiligings-updates zonder bevestiging installeren.

Overigens: het lijkt me niet verantwoord om een kind van 5 te laten websurfen. Zeker niet op een laptop, waarmee ze ongezien door de ouders kan surfen. Gevaarlijk: contactzoekende pedofielen en dergelijke.

Offline dennus

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/04, 22:54:45 »
Dank.
Wees gerust, haar vader zit er gewoon naast. Maar hij wil zijn PC niet steeds afstaan. :-)   Ze zal voornamelijk op kindersites van de BBC e.d. zitten. En ik heb daar Ubuntu op gezet omdat dat een hoop ellende moet voorkomen met popup rommel en virus dingen.

Offline Soul-Sing

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/04, 22:56:48 »
: http://www.glubble.com/
firefox add-on voor de heel kleintjes, en met geloof ik de zo belangrijk filtermogelijkheden.
het is een vervanger voor mybee webbrowser voor kids. echter deze is niet beschikbaar voor linux. filtert ook sterk.

Offline dennus

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/04, 23:04:33 »
Ik heb zojuist Glubble geprobeerd. Maar zover ik het kan zien is het in het Engels?  En dat is wat lastig.

Offline Soul-Sing

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/04, 23:05:19 »
Citaat van: dennus
Ik heb zojuist Glubble geprobeerd. Maar zover ik het kan zien is het in het Engels?  En dat is wat lastig.
ja idd, dat is weer niet de bedoeling.....
Citaat
Hi xxxxxx

We're planning to roll out language support including dutch towards the end of 2008. We would like to make Glubble available in as many languages as possible. We will set up a special forum section for people to help us to translate Glubble into different languages.

Thank you for using Glubble!

Best Regards
Raymond - Glubble Team

Laptop dichtspijkeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/05, 00:06:45 »
Heb het ook geprobeerd.  Zit wel goed in elkaar.  Is natuurlijk nog heel veel werk aan om daar veel Nederlandstalige sites voor in de plaats te zetten.  Maar op een kwartier was het er terug af.  Ik speelde wat rond, in de hoedanigheid van mijn zoontje.  Kwam op een leuke site waar je puntjes moet verbinden om een tekening te maken, vraag toestemming om dat op te nemen in zo'n "glubble".  Dan log ik uit als zoontje, log terug in als papa (met paswoord) en vind er zijn verzoek om die site te mogen bezoeken.  Ik klik op allow (toestaan) en bam !  daar krijg ik de startpagina van die website (enchantedcolors of zoiets) die vragen om $20 te storten voor een jaar toegang.  Toen was mijn zin over.
Heel jammer dat m'n eerste poging direct op zoiets moet terechkomen, maar ik heb via Extra-->Add-ons die Glubble gemarkeerd voor desinstallatie. Dan krijg je wel netjes een kadertje waarin je je opmerkingen kwijt kan, dus ik heb daarin ook eerlijk dit verhaal verteld. Ze hebben m'n e-mail adres nog van de registratie voor eerste gebruik, dus misschien antwoordt er nog wel eens iemand.

Alles bijeen vind ik het een mooi project en het is ook professioneel gemaakt, maar het is me allemaal wat te Amerikaans van opvatting (niet slecht bedoeld, hoor) en natuurlijk moet je een hoop sites vervangen.   Daar is dus nog uren werk aan, zoniet dagen.  Bovendien zal het maar goed zijn tot een jaar of zeven, denk ik.  Daarboven naai je die kinderen geen oren meer aan.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline dennus

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/05, 08:02:15 »
Citaat van: pjotr123
Geef haar zelf geen machtigingen.
Waar kan ik de machtigingen aanpassen?  of beter nog, hoe kan ik er voor zorgen dat ze de Synaptic toepassing niet kan opstarten en dergelijke?
In SYSTEEM -> GEBRUIKERS heb ik haar al bijna geen rechten gegeven, maar als ik met haar gegevens ingelogd ben kan ik nog steeds applicaties toevoegen. Dus doe ik iets niet goed, of ik vergeet iets.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/05, 10:32:53 »
Citaat van: pjotr123
Geef haar zelf geen machtigingen.
Waar kan ik de machtigingen aanpassen?  of beter nog, hoe kan ik er voor zorgen dat ze de Synaptic toepassing niet kan opstarten en dergelijke?
In SYSTEEM -> GEBRUIKERS heb ik haar al bijna geen rechten gegeven, maar als ik met haar gegevens ingelogd ben kan ik nog steeds applicaties toevoegen. Dus doe ik iets niet goed, of ik vergeet iets.
Installeer Ubuntu met jouzelf als "eerste gebruiker" (beheerder dus). Voeg na de installatie een gewoon, beperkt gebruikersaccount toe voor haar.

Offline dennus

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/05, 10:41:12 »
Dan snap ik iets niet.  Dat wat je zegt heb ik gedaan. Maar omdat ik voor haar ook bepaalde software wilde installeren heb ik haar account gemaakt tot beheerder. Kan ik dit nu ongedaan maken?  Of had ik beter alle software onder mijn naam kunnen installeren?

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/05, 10:52:11 »
Als je als beheerder ingelogd bent, ga dan naar Systeem - Beheer - Gebruikersaccounts.
Hier kan je de rechten per gebruiker instellen.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

Offline dennus

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/05, 10:58:46 »
Ik was de eerste gebruiker. In GEBUIKERS kan ik haar account wel aanpassen. Heb bijna alles uitgevinkt. Zodra ik dan weer met haar gegevens inlog, kan ik nog steeds in de Synaptic toepassing komen. Ik zal vanavond, ben nu aan het werk, nog wel even kijken.  Ik kan me herinneren iets met priviliged en zo gezien. Maar dat was alleen bij het maken van een account.

Offline vanadium

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/05, 11:00:37 »
Je kan dat uiteraard ongedaan maken. Verwijder gewoon de root-bevoegdheden van die account (vanuit je eigen account: System - Administration - Users and Groups)

Volgende keer installeer je inderdaad de software onder jou naam (=: vanaf een account met root bevoegdheid).

Om een "beperkte" account eenvoudiger te maken kan je het menu van die account vereenvoudigen: log in op die account, rechts-klik menu, Edit en verberg alle items die er niet nodig zijn.

Ubuntu zal nooit vragen om up te daten aan een account zonder root bevoegdheden. Ik vraag mij af of het wel mogelijk is updates automatisch te laten uitvoeren terwijl een niet-root account ingelogd is. Ik denk dat je, om de machine up te daten, periodiek eens als root moet inloggen om de updates te doen.

Offline woteb

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/05, 12:18:34 »
En bij zulke klusjes komt het gemak van de terminal om de hoek kijken.

De rechten staat namelijk in het bestandje /etc/users en de sudo in het bestandje /etc/sudoers.

Wat je kunt doen (in de terminal) is het volgende:

1. Je maakt een normaal root account aan (sudo passwd root, daarna je sudo passwd en 2x het nieuwe root passwd opgeven.
2. Schakel over naar het root account (su en dan het root passwd opgeven).
3. Open een editor. Voor deze klusjes is mcedit een hele goede. Zit standaard bij Midnight commander. Dan kun je even snel installeren apt-get install mcDat is snel, nietwaar? Nu de bestandjes aanpassen:mcedit /etc/usersJe ziet nu een bestandje met allemaal gebruikersgroepen. Haal voor je dochter overal de naam weg, behalve voor de groepen: users (indien dat bestaat), maar eigen groep, de groepen audio, cdrom, video. BIJ TWIJFEL een regel direct eronder overtypen en er een # voor zetten. Dan heb je een origineel voor het geval dat...
Het bestandje opslaan met de [F2] toets en met de [F10] toets afsluiten.
4. In het bestandje /etc/sudoers staat als het goed is jouw eigen account, en het root account. ZO NIET, dan je eigen account toevoegen. Dat doe je door de regel van root direct eronder over te typen, en onder deze toegevoegde regel een nieuwe blanco regel toe te voegen. 1x op [ENTER] drukken is voldoende. Ook nu weer opslaan met [F2] en met [F10] afsluiten. Als voorbeeld mijn eigen bestandje /etc/group als leidraad:
Citaat
root:x:0:
daemon:x:1:
bin:x:2:
sys:x:3:
adm:x:4:vader
tty:x:5:
disk:x:6:
lp:x:7:
mail:x:8:
news:x:9:
uucp:x:10:
man:x:12:
proxy:x:13:
kmem:x:15:
dialout:x:20:vader
fax:x:21:
voice:x:22:
cdrom:x:24:vader,moeder,marieke,willemien,geralda
floppy:x:25:vader
tape:x:26:
sudo:x:27:
audio:x:29:vader,moeder,marieke,willemien,geralda,gast
dip:x:30:vader
www-data:x:33:
backup:x:34:
operator:x:37:
list:x:38:
irc:x:39:
src:x:40:
gnats:x:41:
shadow:x:42:
utmp:x:43:
video:x:44:vader
sasl:x:45:
plugdev:x:46:vader
staff:x:50:
games:x:60:
users:x:100:vader,moeder,marieke,willemien,geralda,gast
nogroup:x:65534:
libuuid:x:101:
dhcp:x:102:
syslog:x:103:
klog:x:104:
scanner:x:105:
nvram:x:106:
fuse:x:107:vader
crontab:x:108:
mlocate:x:109:
ssh:x:110:
vader:x:1000:
lpadmin:x:111:vader
admin:x:112:vader
ssl-cert:x:113:
gdm:x:114:
messagebus:x:115:
polkituser:x:116:
haldaemon:x:117:
vboxusers:x:118:vader,moeder,marieke,willemien,geralda
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Dave

• Lid
Laptop dichtspijkeren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/05, 14:05:03 »
voor een kind van 5 mag het zelfs wel in het russisch. Die leert/weet gewoon welke button ze moet hebben.