Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met inloggen  (gelezen 2870 keer)

illy

• Gast
problemen met inloggen
« Gepost op: 2008/07/03, 08:15:55 »
Ik kan niet meer inloggen met de 1e gebruiker. Hij geeft aan dat hij  in de /home/illy map niet kan schrijven etc. Hij geeft ook aan dat hij gnome-desktop niet kan schrijven o.i.d.

ik heb wel een nieuwe gebruiker kunnen aanmaken via 2e gebruiker. ook met  admin rechten.
nu dus 3 gebruikers.
maar zou graag in 1e gebruiker willen ivm documenten in home map.
heb wel met de rechten op die map zitten "prutsen"  wilde zorgen dat niemand rechten had behalve deze gebruiker.

Offline gercokees

• Lid
problemen met inloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/03, 10:02:25 »
nou, ik denk dat er een nettere manier is dan wat ik hier beschrijf maar op deze manier kan het inieder geval:
tijdens het opstarten kiezen voor de recovery-mode. (In het grub-menu, mischien moet je tijdens het opstarten een paar keer op esc drukken om het grub-menu te zien te krijgen)
daarna kiezen voor drop to root (of iets dergelijks)
dan bij de prompt "startx" kiezen (je start nu de grafische server op als root, dit is in principe onveilig, moet je nooit meer doen!!)
dan via het menu: systeem > beheer > gebruikers en groepen > en een nieuw password voor jezelf instellen.
opnieuw opstarten.....

succes
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline gercokees

• Lid
problemen met inloggen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/03, 10:58:23 »
Inplaats van startx kun je ook het volgende kiezen (dit gaat een stuk sneller):
passwd en je nieuwe password ingeven

daarna:
shutdown -r now
om je computer opnieuw te starten.....
Groet,
Gerco-Kees
<><

illy

• Gast
problemen met inloggen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/04, 09:31:34 »
hoi, probleem is als volgt,.
gebruiker illy aangemaakt met home directory illy2 (omdat illy niet te bereiken is)
maar in gebruikers en groepen is gebruiker illy niet te zien.
kan wel gewoon inloggen.
wil graag home directory "illy" als home map koppelen ivm bestanden etc.

Offline HP

• Lid
problemen met inloggen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/04, 10:14:11 »
Waarom is illy niet te bereiken? Wat heb je de laatste keren, dus toen illy nog wel te bereiken was, gedaan? in principe moet in /home een dir staan met dezelfde naam als de inlognaam. Als je inlogt met illy dan moet er bij mijn weten altijd een dir /illy zijn
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

illy

• Gast
problemen met inloggen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/04, 10:17:21 »
waar ik mee begon was:
het wijzigen van de rechten van "anderen" op de home dir "illy".

daarna ging e.a. mis, eerst kreeg ik een melding bij inloggen dat mijn gnome omgeving niet geladen/weggeschreven kon worden.
daarna ben ik e.a gaan proberen, maar wordt er niet beter op..
:-(
ik denk dat nu voor mij het meest simpele is,..
alle gebruikers die problemen hebben verwijderen en een nieuwe gebruiker aanmaken die ik schoon houdt.

Offline HP

• Lid
problemen met inloggen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/04, 10:54:06 »
Hoe heb je dat precies gedaan? Met een terminalvenster een chown gegeven, zoiets van

root# chown -R illy2:illygroep /home/illy

Dat wil zeggen: veranderde je de eigenaar en de groep waartoe illy behoorde, of deed je iets als

root# chmod -R ug+rwx,o-rwx /home/illy

Dat wil zeggen je veranderde de rechten van de map /home/illy op een verkeerde manier?

Voor beide gevallen geldt: niet handig, maar wel terug te draaien.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline gercokees

• Lid
problemen met inloggen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/04, 11:29:51 »
Je kunt eens als root inloggen (hierboven beschreef ik  hoe je dat het beste kan doen...)
en dan:
ls -l /home/
je krijgt dan zoiets als:
drwxr-xr-x 72 illy illy  4096 2008-07-04 09:52 illy

Vooral die drwxr-x-r-x doet er in dit geval toe. (En dan met name de eerste 4 karakters) Die moeten drwx zijn. Zoniet, dan kun je dat met
chmod u+rwx /home/illy
weer herstellen....
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
problemen met inloggen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/04, 12:28:42 »
Citaat van: gercokees
shutdown -r now
om je computer opnieuw te starten.....
Dan geef je toch reboot ?
Dat is sneller en simpeler. ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline gercokees

• Lid
problemen met inloggen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/04, 13:43:27 »
klopt, maar ik typ nogal graag... :-)
Groet,
Gerco-Kees
<><

illy

• Gast
problemen met inloggen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/07, 13:58:45 »
ik zou graag met gebruiker illy (home map illy2) overal bij kunnen

dit is output:
totaal 28
drwxrwxrwx 47 illy  illy   4096 2008-07-02 13:14 illy
drwxr-xr-x 37 illy   1003  4096 2008-07-07 13:50 illy2
drwx------  2 root  root  16384 2008-05-15 19:12 lost+found
drwxr-xr-x 37 sammy sammy  4096 2008-07-07 13:46 sammy

met gebruikerinstellingen :
naam:     inlognaam:
Eelco       eelco
Samantha  sammy
Root          root

hoe kan dit?

ubuntuuser

• Gast
problemen met inloggen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/07, 18:23:27 »
Ik  heb eerste keer ubuntu server 6.06 geinstalleerd, tijdens de installatie kreeg ik alleen de mogelijkheid user account te maken. met user account kan ik wel inloggen maar ik kan server niet rebooten als ik commando ''reboot'' geef dan krijg ik melding dat ik moet als ''root'' ingelogd zijn, maar ik heb geen root accont als er een default root wachtwoord bestaat wie kan mij uit deze situatie halen?.
mijn dank voor u hulp

problemen met inloggen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/07, 19:11:40 »
Gelieve geen postjes van andere mensen hijacken,
maak een nieuw postje met je vraag...
bvd.

Tip:
Denk eens aan sudo
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline HP

• Lid
problemen met inloggen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/07, 23:11:50 »
Citaat van: illy
ik zou graag met gebruiker illy (home map illy2) overal bij kunnen
dit is output:
totaal 28
drwxrwxrwx 47 illy  illy   4096 2008-07-02 13:14 illy
drwxr-xr-x 37 illy   1003  4096 2008-07-07 13:50 illy2
drwx------  2 root  root  16384 2008-05-15 19:12 lost+found
drwxr-xr-x 37 sammy sammy  4096 2008-07-07 13:46 sammy
Je hebt een rare situatie gecreerd. Desondanks zou het nu toch moeten kunnen. illy is tenslotte eigenaar van /illy2
Alleen die groep, 1003, die vind ik raar. Als die ook illy wordt, misschien dat het allemaal goed komt. Dus doe eens:

sudo chown -hR illy:illy /home/illy2

Misschien dat dat je verder helpt.
--

Offline HP

• Lid
problemen met inloggen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/07, 23:16:34 »
En wat ook raar is, de map /illy heeft 777, dwz iedereen heeft lees schrijf en uitvoer rechten in /illy

Dat is iets wat je in principe niet moet willen..... een 755 voor de map en 644 voor de bestanden erin is meestal genoeg
--

illy

• Gast
problemen met inloggen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/09, 09:18:03 »
als ik je commando invoer komt er het volgende :
chown: kan geen toegang krijgen tot ‘/home/illy2/.gvfs’: Toegang geweigerd

ook ben ik niet bekend met ubuntu, dus de codes 777 etc waar je het over hebt zegt mij eigenlijk niks,

waar ik mee bezig was, was op de "windows" manier rechten van de map(pen) te wijzigen. via de grafische weg (rechtermuisknop, rechten en daar e.a. wijzigen).

wellicht is het handiger om alle gebruikers (behalve sammy) weg te gooien en één nieuwe gebruiker aan te maken die overal bij kan.

is er ook een handige site of "leer-handleiding" of training die ik kan volgen om ubuntu beter te leren?

ben wel leergierig. en ben windows zat.

Bvd

Offline HP

• Lid
problemen met inloggen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/09, 09:53:33 »
Dit forum heeft de veel besproken eigenschap dat het niet bepaald toegankelijk is voor informatie. Gelukkig hebben we google..... of yahoo search, wikipedia. Zoek eens op: +bestandsrechten +unix of +uitleg +commandline
Ik kom bijv. deze korte uitleg tegen: http://www.whelp.nl/2007/05/21/chmod-bestandsrechten/
Daarmee snap je meteen hoe het zit met 777 en +r-w+x en ug...........

En ik denk dat als je er wat van wilt leren, dat het altijd een goed idee is om weer te beginnen met een schone 8.04 install
--

Offline gercokees

• Lid
problemen met inloggen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/09, 09:58:29 »
hmmm, laat me dit eens samenvatten.....

Citaat
Ik kan niet meer inloggen met de 1e gebruiker. Hij geeft aan dat hij  in de /home/illy map niet kan schrijven etc....
Dan heeft die gebruiker dus niet meer de goede rechten op zijn home directory. Een gebruiker moet altijd lees, schrijf en uitvoerrechten hebben op mappen, en lees en schrijfrechten op files

Citaat
gebruiker illy aangemaakt met home directory illy2 (omdat illy niet te bereiken is) maar in gebruikers en groepen is gebruiker illy niet te zien.
Ik heb daar nog nooit van gehoord dat dat kan. In linuxland is echter alles mogelijk, maar logisch is dit niet. Gebruiker illy hoord gewoon directory illy te gebruiken! Ik vraag me ook af of de gebruiker illy eigenlijk wel bestaat.
De eerste gebruiker vind je door:
cat /etc/group | grep admin
De naam die daar tussenstaat, dat is de eerste gebruiker die je bij het installeren hebt opgegeven. Opschrijven op een kladblaadje. (en oh ja, dit is natuurlijk hoofdlettergevoelig, zoals alles in linuxland hoofdlettergevoelig is. En die naam (ik ga er maar even vanuit dat dat illy is) die moet een eigen homedirectory krijgen. dus:
/home/illy/

Citaat
wil graag home directory "illy" als home map koppelen ivm bestanden etc.
Lijkt mij ook!

Citaat
ik denk dat nu voor mij het meest simpele is,..
alle gebruikers die problemen hebben verwijderen en een nieuwe gebruiker aanmaken die ik schoon houdt.
Ik zou in jouw geval doen (nadat je zeker weet wat je eerste gebruikersnaam is) en vanuit de recoverymode:
mv /home/illy /home/illy-old
mkdir /home/illy/
chmod 755 /home/illy
chown illy:illy /home/illy

Citaat
als ik je commando invoer komt er het volgende :
chown: kan geen toegang krijgen tot ‘/home/illy2/.gvfs’: Toegang geweigerd
Was je niet vergeten om sudo te gebruiken?

Citaat
ook ben ik niet bekend met ubuntu, dus de codes 777 etc waar je het over hebt zegt mij eigenlijk niks,
Die 777 dat is de zogenaamde octale notatie voor je rechten. Een 1 staat hier voor uitvoeringsrechten, een 2 voor schrijfrechten en een 4 voor leesrechten. Opgeteld geeft dat: 1+2+4=7. Wanneer er een 6(=2+4) zou staan dan heeft iemand alleen schrijf en leesrechten.
Lees ook dit maar eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/File_system_permissions#Octal_notation

Citaat
wellicht is het handiger om alle gebruikers (behalve sammy) weg te gooien en één nieuwe gebruiker aan te maken die overal bij kan.
Tja, ik zou de aanwijzing hierboven gebruiken. Als je er echt helemaal niet meer uitkomt kun je ook helemaal opnieuw installeren. Dat kost ook niet veel tijd.... Eerst natuurlijk een backup maken!!

Citaat
is er ook een handige site of "leer-handleiding" of training die ik kan volgen om ubuntu beter te leren?
Je leert onwijs veel van het gewoon te doen. Je moet toegeven dat je nu al meer weet van linux dan een paar maanden geleden. Het gaat met vallen en opstaan!
Maar het www staat natuurlijk vol met info:
http://en.wikibooks.org/wiki/Linux_For_Newbies
of
http://nl.wikibooks.org/wiki/Linux
Groet,
Gerco-Kees
<><