Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weer een vraag, dit keer over rechten van accounts  (gelezen 795 keer)

Offline kebabfish

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Weer een vraag, dit keer over rechten van accounts
« Gepost op: 2008/07/01, 17:04:21 »
Momenteel heb ik een pc voorzien van Ubuntu 8.04 met 7 accounts, 6 gebruikers en 1 beheerder. De gebruikers kunnen het systeem niet beheren, ivm de veiligheid. Echter wil ik de 6 gebruikers wel enkele beheerders-rechten toekennen, maar weet niet of dit mogelijk is? De gebruikers moeten namelijk het volgende kunnen:
software installeren via "installeren/verwijderen"
programma's installeren en starten met wine

Is dit mogelijk? Of zit er niks anders op dan de andere gebruikers wel alle beheerdersrechten te geven...

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/01, 19:32:03 »
Het installeren van packages uit de repository (dus via "installeren/verwijderen") heeft root-privileges nodig, omdat er tijdens de installatie geschreven wordt in systeem folders zoals /usr, /bin, /sbin. Daarom kan het uitvoeren van "installeren/verwijderen" _alleen_ als beheerder gebeuren. Tenzij je zelf de rechten van de folderstructuur (zoals /usr) gaat aanpassen, maar dat zou ik zeker niet doen. Voor je het weet zit je met een onbruikbaar systeem. Dus wat jij wilt gaat momenteel niet.
Programma's installeren met wine gaat sowieso wel, omdat wine alleen in uw home directory (dus geen systeem folders) zaken wegschrijft.
Toch wel een interessante vraag. Ik denk dat dit in Windows ook niet kan.

Offline brunod

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/01, 19:45:05 »
Dag,
Het is mogelijk dit probleem te oplossen met specialle rechten te geven aan een user voor bepalde programmas.
Daarvoor moet men een file openen en de rechten inschrijven.
Jammer weet ik niet meer waar is en wat schrijven hier thuis. Maar ik zal kijken morgen op mijn kantoor en terug posten.
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline brunod

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/01, 19:54:49 »
Ja gevonden :
Door het gebruik van "sudo visudo" om de file te veranderen door een vi editor (niet gemakkelijk).
Hier is het besproken in het engels :
http://ubuntu-tutorials.com/2007/03/01/allowing-limited-sudo-access-with-visudo/
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline kebabfish

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/01, 20:55:48 »
Wine geeft wat problemen, maar ik ga even die site bekijken. Ik denk dat dit precies is wat ik zoek ;)

Offline kebabfish

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/02, 12:32:20 »
Bij "sudo visudo" krijg ik wel de nodige tekst in het terminalvenster, maar het lukt me niet dit goed aan te passen. Tevens lukt het niet het bestand sudoers te kopieren, voor het geval het mis gaat.

Is er iemand die dit al wel succesvol is gelukt? De link heeft wel de nodige informatie, maar hoe je het bestand bewerkt kan ik er niet vinden.

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/02, 12:52:26 »
visudo is juist ervoor dat er eigenlijk niets fout kan gaan. Als je namelijk een fout maakt in het bestand dan geeft ie dat aan.
De toetsen zijn dezelfde als in vi. Toets een i om in te voegen. Als je daar mee klaar bent druk je esc. Dan :w om op te slaan en :q om af te sluiten.
Wil je er meer over weten dan kun je nog man visudo invoeren in de terminal.