Geen probleem, je weet blijkbaar wel wat je doet

Nu is dd geschikt om een reservekopie te maken van je systeem op dergelijke wijze dat je het desgewenst zo weer kan terugzetten, en terug je systeem krijgt van het ogenblik dat je die backup gemaakt hebt. Toch is het volgens mij helemaal geen flexibele manier van backup:
* Het nemen van dergelijke backup duurt zeer lang
* dergelijke backup neemt veel plaats in
* De backup zal slechts werken als je hem terugplaatst op een identisch systeem (zelfde videokaart, zelfde randapparatuur)
* Als je de schijf vervangt, en je nieuwe schijf is "groter", dan zal een gedeelte van je nieuwe schijf onbenut blijven: je kan dan wel partities bijvoegen. Als je nieuwe schijf kleiner is, dan kan je je backup niet terugplaatsen.
* Het maken van de backup gaat zo traag en neemt zoveel ruimte dat je dat niet veel zult doen. Op het ogenblik dat je je backup terugplaatst, zal je met afgrijzen zien hoe veroudert dat systeem is.
Mijn strategie is:
Systeem? Geen backup. Er is de installatieCD en om de zes maand komt er een niewe. Een werkend systeem verkrijgen duurt drie kwartier, de tijd van een Ubuntu instal, minder dan de tijd nodig om een dd image terug te plaatsen. Na twee uur ben je voor 90% operationeel, na enkele dagen heb je de andere ontbrekende stukjes teruggeplaatst en ben je 99% operationeel. De rest wat je nog niet hersteld hebt, heb je wellicht toch niet nodig.
Je eigen gebruikersdocumenten: dát is waar je je backup-energie moet insteken. Daar heeft Canonical namelijk géén reservekopie van!
Daarvoor gebruik ik rsync. De eerste keer maakt rsync een volledige kopie op een externe schijf. De volgende keer gaat het backuppen razendsnel: alleen de nieuwe en gewijzigde bestanden worden gekopieerd.
Ik kopieer helemaal niet mijn ganse home, enkel directories als "Documenten", "Foto's", de ganse .evolution directory en de firefox bookmarks.