Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verwijzing maken met een opdrachtregel  (gelezen 3747 keer)

Paul

• Gast
Verwijzing maken met een opdrachtregel
« Gepost op: 2008/06/30, 07:20:08 »
Hoe kan ik een verwijzing maken met een opdracht regel erin verwerkt ?
Dus ik sla op en wil klik op een verwijzing.
De verwijzing heeft een opdracht regel dat dze naar een externe USB Stick verwijst.

Of een programma slaat haar stukken op in map. Echter ik wil naar een verwijzing opslaan, die het dan doorzet naar de opdracht regel en het in de juiste map opslaat.

Kan zoiets ?

pjvolders

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/30, 09:03:49 »
Dynamic links kan je maken met het commando "ln"

groetjes
PJ

Paul

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/30, 09:07:04 »
Citaat van: pjvolders
Dynamic links kan je maken met het commando "ln"

groetjes
PJ
Help :-)

Oke, PJ jij weet er meer van.
Graag wat verdere uitleg: HowTo ?

Thanks,

Paul.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/30, 09:09:01 »
in de terminal:

man ln

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/30, 09:21:39 »
Je kan ook dergelijke links (symbolic links) maken vanuit bestandsbeheer, nautilus. "Sleep" met de middenste muisknop (of het scrolwheel, of links en rechts tegelijk ingedrukt) het icoon van je bestemming naar de dektop. Bij het loslaten van de muisknop krijg je de keuze: Kopieer, Verplaats, Maak Link. Het is deze laatste optie die je nodig hebt. Je kan die link naderhand verplaatsen waar je wil.

De handigste manier is dikwijls inderdaad de terminal:

ln -s /media/USB /home/Paul/link_naar_mijn_USBzal in je home directory een link genaamd "link_naar_mijn_USB" maken.

Paul

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/30, 09:25:21 »
Oke, Akakadabra:

[quot]
"LN(1)                            User Commands                           LN(1)

NAME
       ln - make links between files

SYNOPSIS
       ln [OPTION]... [-T] TARGET LINK_NAME   (1st form)
       ln [OPTION]... TARGET                  (2nd form)
       ln [OPTION]... TARGET... DIRECTORY     (3rd form)
       ln [OPTION]... -t DIRECTORY TARGET...  (4th form)

DESCRIPTION
In  the  1st form, create a link to TARGET with the name LINK_NAME.  
In the 2nd form, create a link to TARGET in the current directory.  In the 3rd  and  4th  forms, create links to each TARGET in DIRECTORY.  Create hard links by default, symbolic links with --symbolic.  
When  creating hard links, each TARGET must exist.

Mandatory  arguments  to  long  options are mandatory for short options too.

--backup[=CONTROL]
              make a backup of each existing destination file
 Manual page ln(1) line 1" [/quot]

Hier kan ik echt niet mee uit de voeten jongens.
Wat ik wil is in de Thunderbird map: /home/paulaccount/.mozilla-thunderbird/wyb2mtdh.default/Mail/Local Folders/Inbox.sbd

Een verwijzing maken naar en USB stick. Zodat ik mijn mail mee kan nemen en zo beveiligd is, omdat deze niet meer fysiek op de PC aanwezig is.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/30, 09:42:12 »
misschien eens naar beneden scrollen ;)  (of de pijltjes gebruiken)

Paul

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/30, 09:51:33 »
Citaat van: vanadium
Je kan ook dergelijke links (symbolic links) maken vanuit bestandsbeheer, nautilus. "Sleep" met de middenste muisknop (of het scrolwheel, of links en rechts tegelijk ingedrukt) het icoon van je bestemming naar de dektop. Bij het loslaten van de muisknop krijg je de keuze: Kopieer, Verplaats, Maak Link. Het is deze laatste optie die je nodig hebt. Je kan die link naderhand verplaatsen waar je wil.

De handigste manier is dikwijls inderdaad de terminal:

ln -s /media/USB /home/Paul/link_naar_mijn_USBzal in je home directory een link genaamd "link_naar_mijn_USB" maken.
Ha Vanadium, dat wist ik dus niet (beide muisknoppen enzo)
Heb ik gedaan.

Ik heb:
- map gemaakt in USB stick: UBS MAil
- dubbelklik naar Bureau Blad gesleept en verwijzing gemaakt.

Na het her-opstarten van Thunderbird vindt ik die map[ !
Echter als ik ernaar wil copieren, zegt ie map is vol, leeg eerst prullebak en comprimeer.
Alemaal gedaan er is feitelijk nog 13,9 Gb vrij op de USB stick.

Heb ik jouw aanwijzingen wel goed opgevolgd ?

Thanks,

Paul.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/30, 14:17:25 »
Citaat
Heb ik jouw aanwijzingen wel goed opgevolgd ?
Om dat te weten zit ik te ver van je computer. Als je USB zogezegd nog vrije ruimte heeft, maar anderszijds toch weer vol blijkt, dan zal je wellicht eens het bestandssysteem moeten controleren. Als het een fat bestandssysteem is, dan kunnen er een aantal "lost clusters" opstaan: die zijn gemarkeerd als "bezet" maar behoren tot geen enkel bestand.

Paul

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/01, 06:27:50 »
VAnadium,

Klopt het is FAT. Als ik NTFS (of zoiets ) probeerde lukte dat niet.

Maar de USB vol melding is inconsequent, want als ik er direct naar schrijf of copieer lukt het wel !

Maar als ik dus naar die verwijzing in de Thunderbird mail map ga. En ik klik op die verwijzing, gaat hij naar de map:

/home/paulaccount/.mozilla-thunderbird/wyb2mtdh.default/Mail/Local Folders/Inbox.sbd/USB mail

En hij gaat dus niet naar de USB stick map zelf.
Wat je wel zou verwachten.

Alhouwel de eigenschappen van deze verwijzing weer wel zeg dat hij verwijst naart: /media/BRIEVEN USB/USB mail
(waarbij BRIEVEN USB de naam van de USB stick/map is)

Heb je wat aan deze info ?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/01, 09:29:23 »
Ik denk dat je probleem zit in de wijze waarop thunderbird met mappen omgaat. Een map binnenin thunderbird is niet noodzakelijk een directory in je bestandssysteem. Een map die andere mappen bevat is een directory op schijf met extensie .sbd. Email berichten in een map worden opgeslaan in een mbox bestand dat dezelfde naam heeft zonder extensie. Daarnaast zijn er dan indexbestanden. Zelfs als je al die onderdelen linkt naar je USB ben ik niet zeker of het dan op een andere computer met thunderbird nog goed zou werken, maar dat is misschien niet de bedoeling.

Jou probleem is wellicht te wijten aan het feit dat er wel een folder is, maar geen mbox bestand. Je probeert er mails naar toe te slepen, maar omdat er geen mbox bestand is, kan thunderbird er niet mee weg.

Je kan eens proberen je directory USB mail weer te wissen. Dan creëer je in thunderbird die map en sleept er mails naar toe. Je verplaatst map én mailbestand én indexbestanden naar de USB (met kopie naar een backuplocatie ingeval iets fout gaat) en vervangt al die mappen door respectievelijke symbolic links met dezelfde naam.

Voor wat jij wil doen is het misschien handiger meteen gans je profiel te verplaatsen naar de USB stick.

Paul

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/01, 11:07:21 »
We beginnen er te komen Vanadium !
Nu ik de map op de USB stick de extentie: .sbd heb gegeven, accepteert Mozilla wel mails in die map !
Als ik in Thunderbird deze map aanklik zie ik die mails !

Maar als ik dan naar mijn USB stick map ga is deze leeg ?

Als ik de USB eruit haal, zegt Thunderbird dat hij de mail niet meer kan laten zien, omdat de map niet meer bestaat !
En als ik de USB terug plaats ziet Thunderbird de mails weer !

Maar de map op de USB stik blijft aangeven dat deze leeg is ?!

Dat begrijp ik niet.

vrgr,

Paul.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/01, 12:18:35 »
Dat klopt dan met wat ik in mijn voorgaande mail heb uitgelegd. Er is ook nog het bijhorende mbox bestand met de indexen.