Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren?  (gelezen 1493 keer)

holz

  • Gast
Ubuntu installeren?
« Gepost op: 2006/08/24, 22:42:52 »
Hallo iedereen. Laat ik me even voorstellen:

Ik ben Charles (15 jaar), en zit al redelijk lang op het internet/computer.
"Natuurlijk" gebruik ik al die tijd al Windows, omdat dit vrij voor de hand. Ongeveer een half jaar geleden leek het mij leuk om eens linux te proberen, dus na wat lezen en doen had ik Fedora Core geinstalleerd. Het beviel me erg, omdat het snel was ten opzichte van windows, geen vastlopers etc. Nou ben ik iemand die de computer gebruikt voor meerdere doeleinden, denk aan gamen/filmpjes kijken (i.e. break.com)/soms wat visual basic etc.. Daarom ging ik weer verder met Windows (Fedora startte overigens niet meer op na de installatie, slordigheidje van mij.)
Als ik moest kiezen denk ik dat ik mezelf zou profileren als 'gamer', ik speel namelijk veel games en veel uren per dag... Linux was simpelweg nooit een optie voor mij.

Nu ben ik me het weer gaan afvragen: waarom niet? Ik ben al verschillende mensen op Guild Wars tegengekomen (kennen jullie vast wel) die spelen op Linux distro's (met omzet programmatuur oid). Eigenlijk leek het mij wel een uitdaging (en een grote stap in mijn 'pc carriere') om Ubuntu te installeren. Ubuntu sprak mij het meeste aan na Suse/Fedora, ik weet eigenlijk niet waarom. De gebruikersvriendelijkheid zal wel een rol spelen.

Dus, ik heb al redelijk wat gelezen over Linux enzo, maar ik dacht; ik vraag het eens op een forum met Linux-vets.
Mijn vraag is dan ook:

Is Linux uberhaupt een optie voor mij als ik me bezig houd met:

Gamen (Guild Wars)
MSN en het gebruikelijke chatten
Filmpjes kijken als ik me verveel (Denk aan Break.com etc.)
Beveiliging

Ik weet dat het een beetje gek staat dat ik als 1-poster hier dit kom vragen, maar ik hoop toch een antwoord te krijgen.

-Bedankt voor het lezen (en eventueel antwoorden)!

-charles

Edit: misschien handig om mijn specs te posten

3.2Ghz Intel P4
1024 MB Werkgeheugen
XFX 7800GS Extreme (AGP)
200gb harde schijf

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/24, 23:00:28 »
fantast. pc!
je profileert jezelf als gamer.zou ik windows xp lekker laten werken.
je kunt veel games draaien op linux, native games, maar ook games via wine/cedega.daar liggen veel mogelijkheden voor de linux-gamer.
nativegames(voor linux): ut2003 ut2004 quake3/4 ET/ETF/
andere leuke: nexuiz/sauerbraten/wesnoth
msn geen probleem:amsn/gaim/etc.
filmpjes geen probleem (wel je ff verdiepen in de materie)
dualboot een mooie optie voor je?

succes met orienteren!

Ubuntu installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/24, 23:17:10 »
Tuurlijk kan je het proberen. Ik zal je twee dingen aanraden:
* dualboot: zodat je terug kan vallen op windows als iets even niet lukt, en omdat je niet alle games zal kunnen draaien op linux
* cedega: maakt het een heel stuk makkelijker om games te draaien op linux

Firebird

  • Gast
Ubuntu installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/24, 23:31:18 »
Hai holz,

Ik game zelf redelijk wat - zal proberen een deftig antwoord te geven :).

Eerst en vooral, over chatten zou ik me niet zoveel zorgen maken. Uiteraard kan je MSN Messenger niet gebruiken, maar er zijn heel wat Instant Messaging-clients beschikbaar, die bijna altijd het MSN-protocol ondersteunen. Zelf ben ik fan van GAIM.  Het is een verschil als je een webcam hebt - ik weet niet in hoeverre dat op punt staat.

Filmpjes kijken is geen probleem. Zowat alle normale codecs worden ondersteund (think divx, xvid4, mpeg, wmv, etc). 'k Heb Break.com even getest met Windows Media Player als optie, dat ging :). Macromedia Flash is blijkbaar ook nog mogelijk.

Kan je iets specifieker zeggen waarmee je je bezighoudt qua beveiliging? 'k Denk dat je sowieso wel goed zou moeten zitten gezien de ruime mogelijkheden van linux, maar kwestie van zeker te zijn :).

Gamen (Guild Wars): GW wordt officieel ondersteund door Cedega, dus daar zit je denk ik wel goed. Wat andere games betreft hangt het er sterk vanaf... zelf speel ik nog een aantal games onder Windows, zoals Silent Hunter III (StarForce-beveiliging) en MapleStory (gebruikt GameGuard). Momenteel heb'k niet zo heel veel ge

holz

  • Gast
Ubuntu installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/25, 10:01:41 »
Bedankt voor alle info :). Ik zou inderdaad weleens de Live versie kunnen proberen, ik kan alleen geen download vinden o.O. Het zal wel aan mij liggen, maar op de site zelf staat geen live variant en googlen geeft ook weinig resultaat. Weet iemand hier een link naar een live versie van Ubuntu (het lieftst 6.06)

Edit:

Ik heb even op de Ubuntu wiki gezocht, en ik kreeg hetvolgende:

https://help.ubuntu.com/community/LiveCD?highlight=%28live%29

Er staat dat er weliswaar een LiveCD variant van 6.06 is, maar ze geven er geen link bij ;o.

Ubuntu installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/25, 10:13:50 »
Officiele download site voor nederland: http://nl.releases.ubuntu.com/releases/6.06/
Alternatieve locatie op de UvT, misschien sneller: http://sommerville.uvt.nl/ubuntu/6.06/

Je wil niet de server versie hebben. Dus je kan kiezen voor de Desktop CD (live-cd met installer) of voor de Alternate install CD (enkel installer, zoals een windows cd). Kies de juiste architectuur, in jouw geval: PC (Intel x86).

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/25, 10:27:21 »
succes met proberen Holz!:)

osc4r

  • Gast
Ubuntu installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/21, 15:33:52 »
@ FireBird:

Zat even te zoeken op dit forum naar MapleStory, en nu is het hem dat ik dat ook wil gaan draaien, ik zou alleen NIET weten hoe ik dit nu zal moeten doen :D Heb het al geprobeerd te installeren via Wine maar dit werkt echter niet, en hoe dat Cedega werkt snap ik ook nog niet helemaal, dus kan wel wat hulp gebruiken :(

Got any tips?

Firebird

  • Gast
Ubuntu installeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/22, 18:11:39 »
Ieps,

afaik werkt het niet en zal het binnenkort ook niet werken :(. GameGuard gebruikt speciale zaken van Windows (om het eenvoudig te zeggen) en wordt niet door wine/cedega ondersteund. Cedega is een aangepaste versie van Wine, speciaal gericht op gamers. Zie ook www.transgaming.org :).