Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Diverse desktops gescheiden houden  (gelezen 387 keer)

Offline Nick1890

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Diverse desktops gescheiden houden
« Gepost op: 2008/06/25, 11:00:19 »
Aan een bestaande Ubuntu-installatie heb ik ooit de EDUbuntu-desktop toegevoegd. De bedoeling was om via het opstartscherm één van beide te kiezen en vervolgens met die bepaalde desktop verder te werken.
Problemen:
1. Alle software (eigen aan Ubuntu en eigen aan Edubuntu) kwam voor in de respectievelijke Ubuntu/Edubuntu-menus.
2. De Edubuntu-desktop achteraf verwijderen bleek een mini-fiasco te zijn daar verscheidene onderdelen NIET verwijderd werden.

Bon! Mijn vraag: Ik heb ooit op dit forum gelezen hoe ik probleem 1. vermijden kon, maar ik vind via "Zoeken" het antwoord niet. Kan iemand mij helpen opdat de inhoud van de respectievelijke menus niet langer gemengd zouden worden? Als ik Edubuntu kies wil ik bijv. geen volledige OpenOffice te zein krijgen in mijn menus, en vice versa.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline vanadium

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Diverse desktops gescheiden houden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/25, 13:39:20 »
De inhoud wordt "gemengd" omdat het allemaal éénzelfde account betreft. Je zou kunnen scheiden door aparte accounts aan te maken voor elk van de desktops. Daarna komt nog wat handwerk:

1) Menus instellen in elk van de accounts
2) Gemeenschappelijke data in beide accounts beschikbaar stellen
3) Jezelf vanuit je Edubuntu account lid maken van de groep van je Ubuntu account.

1) Je moet voor ieder account de menu's gaan aanpassen door de opties die je niet wil zien inactiveren.

2) De bestanden en directories die je gemeenschappelijk wil gebruiken (je evolution bijvoorbeeld, of je gebruikersdocumenten, foto's....) kan je vanuit elk van de accounts gebruiken door in één van de accounts een link te leggen naar de betreffende gegevens in de andere account (vb. In de edubuntu account wis je de directory .evolution, maar leg je een symbolische link met de naam .evolution die verwijst naar de .evolution directory in je Ubuntu account.)

3) Om met beide user ids (je Ubuntu id en je Edubuntu id) toegang te krijgen tot dezelfde bestanden en directories, gebruik je best een gemeenschappelijke groep, bijvoorbeeld de groep van je Ubuntu account. Zorg er dan voor dat je automatisch ingelogd bent in de Ubuntu groep bij het opstarten van de Edubuntu account.