Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aansprakelijkheid steunpunt  (gelezen 3500 keer)

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
  • Steunpunt: Ja
Aansprakelijkheid steunpunt
« Gepost op: 2008/06/23, 21:50:23 »
Gisteren heb ik mijn éérste Desktop-cd aan een man gegeven en heb hem ook een kleine demonstratie gegeven bij mij thuis.
Vandaag kreeg ik iemand aan de deur met de melding dat de pc van zijn vader, aan wie ik de dag ervoor een cd meegegeven had, vastgelopen was na gebruik van de ubuntu cd.
De persoon vroeg wanneer hij even langs mocht komen om het zaakje op te lossen.
Ik zei dan dat ie mocht afkomen op die dag en dat uur.

Zijn pc kon reeds defect geweest zijn, kapot geheugen, enz,...
Het was wel geen recente pc.

Moet ik dan zeggen: " ik trek het mij niet aan" ?
Straks is het nog mijn schuld...

Nu vraag ik mij af welke aansprakelijkheid een ubuntu-steunpunt heeft.
1*Ubuntu Mate 16.04 + ElementaryOS + LinuxMint 13 op Dell 6000 laptop Intel Centrino
2* Ubuntu Mate 16.04 op Acer Aspire 9412 WSMi Intel Core Duo T2300
3* Ubuntu 14.04 + LinuxMint 13 + LinuxMint17 op Toshiba Satelite A300 Intel Core2Duo T5550
4° Ubuntu 16.04 op Sont Vaio VPCEB4M1E Intel i3 M380

Offline Floyo

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/23, 21:57:10 »
Dat is iets wat ik altijd met iemand afspreek als ik iets doe met software/hardware, ik zorg er altijd voor dat ik niet aansprakelijk ben.

Maar als iemand er geen verstand van heeft dan heeft hij vast de BIOS niet weer op de interne HD gezet en wil hij daarom niet booten.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
  • Steunpunt: Ja
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/23, 22:01:45 »
Ja, da's ook de eerste maal dat ik als steunpunt iemand een demonstratie gaf en een cd.

Je verandert toch alleen maar de bootvolgorde in het BIOS. Als ie geen bootcd vind, dan pakt ie de tweede in de lijst enz...
Allee, ik weet nog niet of dit zijn probleem is, morgen weten we meer.
1*Ubuntu Mate 16.04 + ElementaryOS + LinuxMint 13 op Dell 6000 laptop Intel Centrino
2* Ubuntu Mate 16.04 op Acer Aspire 9412 WSMi Intel Core Duo T2300
3* Ubuntu 14.04 + LinuxMint 13 + LinuxMint17 op Toshiba Satelite A300 Intel Core2Duo T5550
4° Ubuntu 16.04 op Sont Vaio VPCEB4M1E Intel i3 M380

Offline Nunslaughter

  • Lid
    • timovwb
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/23, 22:09:59 »
waarschijnlijk als de installatie is vastgelopen is er iets mis met zijn grub en krijgt hij daardoor zijn pc niet meer opgestart. het makkelijkste zou dan zijn nieuwe installatie op dezelfde partitie als hij eerder had gedaan.

ik zie niet in hoe een pc niet meer kan opstarten als gewoon de cd vastloopt, zoals ge al aangeeft, ook al staat de cd-rom als eerste om op te starten, als hij geen cd vind, neemt hij gewoon de volgende in het rijtje.

Offline Soul-Sing

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/23, 22:16:16 »
als aansprakelijkheid je punt is, verplaats ik het naar ubuntu-nl.
zelf geef ik enkel advies de live cd uit te proberen. geef geen garanties, waarschuw zelfs....wanneer de live cd goed draait, dan pas verder raad geven.
raad geven is wat anders dan garanties geven, we zijn geen winkel/bedrijf.
(zelfs de wet aansprakelijkheid is hier niet van toepassing imo)

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
  • Steunpunt: Ja
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/23, 22:19:30 »
Ja, die man had nochtans gezegd dat ie voorlopig enkel via cd zou werken. Dus geen installatie, noch duaboot of wubi-installatie. Dat leek hem allemaal wat te ingewikkeld.
Ik had hem deze site getoont en ook de uitgebreide documentatie.
Had hem ook nog een rijtje met interessante sites doorgemaild...
1*Ubuntu Mate 16.04 + ElementaryOS + LinuxMint 13 op Dell 6000 laptop Intel Centrino
2* Ubuntu Mate 16.04 op Acer Aspire 9412 WSMi Intel Core Duo T2300
3* Ubuntu 14.04 + LinuxMint 13 + LinuxMint17 op Toshiba Satelite A300 Intel Core2Duo T5550
4° Ubuntu 16.04 op Sont Vaio VPCEB4M1E Intel i3 M380

Offline Floyo

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/23, 22:21:23 »
Over die CD, Ik heb daar op mijn laptop problemen mee, als de CD als eerst staat blijft hij daar op hangen. Op mijn oude P3 server doet hij dat niet. Maar de kans is ook de de install is "vastgelopen".

Offline Soul-Sing

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/23, 22:22:01 »
wijs ook op de tekst op het hoesje: Ubuntu comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
  • Steunpunt: Ja
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/23, 22:29:01 »
Citaat van: leoquant
wijs ook op de tekst op het hoesje: Ubuntu comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY
Zal ik doen, maar hij had een zelfgebrande cd mee die eerst in mijn laptop zat voor de demo.
Die kwam van een ander steunpunt en daar heb ik mijn installatie mee gedaan ook.
Het doosje wilde hij niet, dus dan maar een naakte cd :)

De volgende keer zal ik een officiële cd meegeven met hoesje.
1*Ubuntu Mate 16.04 + ElementaryOS + LinuxMint 13 op Dell 6000 laptop Intel Centrino
2* Ubuntu Mate 16.04 op Acer Aspire 9412 WSMi Intel Core Duo T2300
3* Ubuntu 14.04 + LinuxMint 13 + LinuxMint17 op Toshiba Satelite A300 Intel Core2Duo T5550
4° Ubuntu 16.04 op Sont Vaio VPCEB4M1E Intel i3 M380

Offline Soul-Sing

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/23, 22:55:29 »
mensen die verhaal komen halen geen kans geven hoor.....

Skilltone

  • Gast
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/23, 23:17:22 »
Goede avond,

Ik kan me bedenken dat je met die vraag zit. In "zakelijke wereld" zou je drie hoofdregels hebben.

de aansprakelijkheid van een steunpunt van software ligt aan een aantal zaken
1. Is er schriftelijk, als mondeling overeenstemming geweest over garantie voorwaarde
2. Is er een dienst geleverd?
3. Is er iets kapot gegaan door de geleverde software
4. Is de fout van de verkoper of de koper.

Als ik je verhaal hoor is punt 1 niet ten sprake gekomen. Punt 2 is er ook niet geleverd. Er is software gegeven, geen dienst. De software heeft zelfs een punt waar men de cd/dvd kan controleren op fouten. Daarnaast is de software door de aannemer geïnstalleerd, en niet door steunpunt. Punt 3 is niet aantoonbaar. Software maakt nihil hardware kapot, laat staan een installatie cd/dvd. Daarnaast, als men een punt 4 van gratis software wil maken, dan moet men juridisch aantonen dat je niet aan de drie punten in totaal heb voldaan. vooral punt 2 en 3 is moeilijk aantoonbaar. en prijs technisch niet interessant om daar iets mee te doen.

Ik zou mij er geen zorgen om maken, al is verstandig voortaan aan te geven dat je geen garantie geeft.

Martin

Edit; Ik bedenk een verhaal van vanmiddag. de dochter van een collega werkt in warm vakantieland als steunpunt vakantiegangers. Ze kreeg een telefoontje dat een man zijn teen gestoten heeft en nu zijn vakantie vergalt was. Hij eiste aansprakelijkheid en schade vergoeding, hier punt 4, de man lette zelf niet op!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/23, 23:37:06 »
Inderdaad niets om je zorgen over te maken. Er is geen betaalde dienstverlening geweest en je hebt niets aan zijn pc gedaan.

Klaar.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

kurosaki_ichigo

  • Gast
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/24, 00:00:03 »
En als je wat kapot zou maken daar heb je nog altijd een verzekering die dat vergoed een WA verzekering in nederland verplicht geloof ik.

Offline dennus

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/24, 07:25:06 »
Citaat
Vandaag kreeg ik iemand aan de deur met de melding dat de pc van zijn vader, aan wie ik de dag ervoor een cd meegegeven had, vastgelopen was na gebruik van de ubuntu cd.
Jij bent zeker wel blij dat je iemand hebt proberen helpen? :-)  (NOT!)

Ik zou me hier niet zo heel druk om maken. Wellicht is het een kleinigheid.

Offline Dave

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/24, 12:15:06 »
een zelfgebrande cd is altijd een "risico" op een andere afspeler.
Overigens is het niet zo dat elk bios automatisch een schijf pakt als er geen startbare(leesbare) cd gevonden wordt, ligt er maar aan wat er ingesteld wordt.

Kreeg vanmorgen een bericht van iemand die het hele weekend bezig geweest was om de HD erbij te zetten in een andere(nieuwere) computer maar Ubuntu niet opgestart kreeg. Dus dat lag natuurlijk aan Ubuntu want met windows nooit meegemaakt enz.
Het woordje "erbij" deed me al een belletje rinkelen........

Offline Sjoerd Broekhuijsen

  • Forumteam
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/24, 13:51:08 »
Maar hij heeft het niet geinstalleerd toch?
Dan zou het feit dat de PC het niet meer doet niet aan ubuntu kunnen liggen lijkt mij ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Jan Stedehouder

  • Lid
    • Jan Stedehouder
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/24, 16:15:28 »
Interessant aandachtspunt.

Misschien is het wel zinvol om dit wat scherper neer te zetten op de pagina van de steunpunten.

We bieden ons als vrijwilligers aan voor hulp en steun in de buurt, of als afhaaladres voor de cd's. Graag zelfs, maar een beetje indekken aan de voorkant kan geen kwaad.

Groetjes

Jan

Offline Gandyman

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/24, 18:23:51 »
Je zal nooit aansprakelijk gehouden kunnen worden voor zoiets.
Ook niet bij de rechter.

Je bied vrijwillig hulp aan en of deelt gratis software uit, wat niet eens van jouw is en of door jouw gemaakt is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
  • Steunpunt: Ja
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/24, 20:35:28 »
Die persoon in kwestie heeft vandaag zijn pc meegebracht. Ik startte het op en zag vlug wat er loos was : Op een zwart scherm : no operating system found.
Tiens, ik die cd erin en opstarten > installatie > bij stap 4 van 7 bij schijfindeling zag ik geen Windows. Enkel een klein deel van 5Gb met Ubuntu 8.04 ext3 indeling en een swap partitie,voor de rest "unallocated". Manuele installatie ging niet.
Blijkbaar heeft die man toch willen installeren als dual-boot en was er iets misgelopen.
Zijn bestanden zijn nu wel foetsie.
Allee, al bij al is het goed verlopen en ging ie terug eerst Windows installeren en nadien Ubuntu. Ik heb hem nu ook een originele cd meegegeven.
Als steunpunt kan ik daar nu wel uit leren, 't was tenslotte mijn eerste keer.
1*Ubuntu Mate 16.04 + ElementaryOS + LinuxMint 13 op Dell 6000 laptop Intel Centrino
2* Ubuntu Mate 16.04 op Acer Aspire 9412 WSMi Intel Core Duo T2300
3* Ubuntu 14.04 + LinuxMint 13 + LinuxMint17 op Toshiba Satelite A300 Intel Core2Duo T5550
4° Ubuntu 16.04 op Sont Vaio VPCEB4M1E Intel i3 M380

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
Aansprakelijkheid steunpunt
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/24, 22:12:59 »
Wat ik altijd doe:
1. Start de PC op, om te constateren dat hij werkt (met MS).
2. Start met de life-CD om de hardware (en comptabiliteit) te controleren.
3. Vragen of er een backup is, voor het geval er iets fout mocht gaan.
4. Vraag of de PC onder MS nog ge defragmenteerd is (kan uren schelen ......)
5. Als alles goed is, dan pas ga ik installeren.

Misschien een tip voor ons allemaal ?
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor,  OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker, liefhebber en tester.
In Nederland bekend als een dwarsligger.