Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Gnome] font login scherm  (gelezen 1803 keer)

Offline mono

• Lid
[Gnome] font login scherm
« Gepost op: 2008/06/21, 01:50:16 »
Bij het inlog scherm van gnome is het font van waar je je username en password intypt te groot. waar kan ik dit instellen?

bvd.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/21, 09:00:52 »
Tik in:
sudo gedit /etc/usplash.conf
en wijzig de waarden van de xres en yres als volgt:
xres=1024
yres=768
Bestand opslaan en sluiten.
Daarna in de terminal:
sudo update-initramfs -u

bij mij staat die op:
xres=1280
yres=1024

GrJ.

Aspie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/21, 09:05:41 »
Ik heb daar wel een antwoord voor, er is een fix. Maar ik weet hem niet zo meer uit het hoofd ik ben nu op mijn werk, maar ik heb het thuis nog op de pc staan in een text uitleg. Zal hem straks hier neer zetten. Ik had ook last van dit gebeuren maar het heeft mij goed geholpen. Het is een andere dan van Joop905. Maar misschien werkt deze van hem ook.

Ik heb internet nog even afgezocht en hem gevonden.
Hier is hij!!

Try this, seems to work for me.

I managed to fix the problem ,
sudo gedit /etc/gdm/gdm.conf
find
[server-Standard]
name=Standard server
-command=/usr/bin/X -br -audit 0

and change it into
[server-Standard]
name=Standard server
-command=/usr/bin/X -br -audit 0 -dpi 96

Save the gdm.conf
then restart ubuntu and it's fixed now

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/21, 11:30:58 »
Het zou dit kunnen zijn (wat is je hardware?):
http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu
(nummer 7)

Offline mono

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/27, 04:14:26 »
-PCI Devices-
Host bridge      : Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub
VGA compatible controller      : Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller
Display controller      : Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics

(gaat hier om een compaq laptop v6000ea)
morgen probeer ik aspie's idee.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/27, 11:09:25 »
Citaat van: mono
-PCI Devices-
Host bridge      : Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub
VGA compatible controller      : Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller
Display controller      : Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics

(gaat hier om een compaq laptop v6000ea)
morgen probeer ik aspie's idee.
Ha, de Intel 945! Die wordt getroffen door een bug in de intel-driver (in git, om precies te zijn). Oplossing: xserver-xorg-video-intel volledig verwijderen via Synaptic.

Na volledige herstart van de computer, schakelt Ubuntu automatisch over op de xserver-xorg-video-i810, die ook standaard is geïnstalleerd. De i810 heeft geen last van de git-bug.

Zie de bugmelding op Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xorg-server/+bug/204065

Offline mono

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/29, 07:51:38 »
goede find pjotr123 :)

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xorg-server/+bug/204065/comments/27   <-- hier staat dat er een fix voor diverse problemen (waaronder de te grote font size) is.
Citaat
This bug was fixed in the package xorg-server - 2:1.4.1~git20080131-1ubuntu10
---------------
xorg-server (2:1.4.1~git20080131-1ubuntu10) intrepid; urgency=low
hoe moet ik deze update installeren? draai nu
xserver-xorg 1:7.3+ubuntu10
xserver-xorg-core 2:1.4.1~git20080131-1ubuntu9.2

moet ik iets doen met xserver-xorg-video-intel ? Die staat geinstalleerd op versie nummer 2:2.2.1-1ubuntu13.4

en hoe kan ik dit het beste doen? sources.list aanpassen en dan hardy vervangen door inteprid of een extra repo toevoegen in synaptic?
dan reload in synaptic en de update selecteren en installeren en dan alles weer terugzetten op hardy neem ik aan?

of kan ik beter een DEB vinden van een nieuwe release versie en die dan handmatig installeren ?

Offline mono

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/08, 20:43:39 »
(bump)

iemand?

« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/08, 22:26:01 »
'k Zou dit niet echt doen... Het is nu "opgelost" met die andere driver van Pjotr, dus laat het zo.  De bug staat geklasseerd met urgency=low...
De methode die je beschrijft, zou moeten kunnen werken, maar als je niet oplet en wat te veel klikt, wordt er misschien nog iets bij geïnstalleerd dat dan weer voor andere problemen kan zorgen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline mono

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/08, 23:21:30 »
verschillen de xserver-xorg-video-i810 en xserver-xorg-video-intel sterk in performance voor de 945 kaart, of maakt dit niet zoveel uit?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/08, 23:37:17 »
Citaat van: mono
verschillen de xserver-xorg-video-i810 en xserver-xorg-video-intel sterk in performance voor de 945 kaart, of maakt dit niet zoveel uit?
Maakt niet veel uit. Mogelijk zelfs niks. Hooguit zou het zo kunnen zijn, dat je met de i810 geen 3D visuele effecten kunt draaien (Compiz).

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/09, 11:32:51 »
Wat pjotr zegt kan ik beamen. Ik heb diezelfde grafische intel kaart. En had eerst de video-intel verwijderd, en inderdaad ik had geen 3D effecten meer.

Heb de driver weer terug gezet. Ik had overigens alleen problemen met het inlog scherm.
Inderdaad had, want ik heb het verholpen.

Bij mij heeft de oplossing geholpen die hier eerder al vermeld is (post #3).