Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home dir op 2 disks  (gelezen 3887 keer)

niek

• Gast
Home dir op 2 disks
« Gepost op: 2008/06/19, 12:43:04 »
Hey,

Ik heb nu 2 disks in mijn PC hangen. 1 voor de configuratie enzo van ubuntu, de andere staat mijn home dir op. Disk 1, voor de config, is 80GB, de ander voor mijn home dir, is 500GB. Die disk is bijna vol, en nu wil ik dus eigenlijk nog een 500GB disk erbij hangen, maar kan ik mijn home dir op 2 disks zetten zodat het voor mij in de GUI lijkt alsof het 1 disk is ? Ik heb geen zin om dingen fysiek gescheiden te moeten houden, bijvoorbeeld films op disk 1 en de muziek op disk 2 ofzo.

Groeten,
Niek

Home dir op 2 disks
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/20, 23:37:16 »
Ik weet niet of dat mogelijk is, iets met RAID?
http://www.linuxontdekt.be/2008/03/30/ubuntu-installeren-in-raid-1/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks
Misschien dat iemand anders een eenvoudiger antwoord weet?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Home dir op 2 disks
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/21, 00:49:08 »
Ik gebruik hiervoor Lvm Ik heb een /home van 2.16TB :D

Deze howto, in het engels, legt alles uit. Ik heb nog geen goede nederlandstalige howto gevonden...

Home dir op 2 disks
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/21, 01:37:15 »
Gebruik geen LVM .... aub.
slechte oplossing ...

Het allermakkelijkste is de 3e HD helemaal formateren als ext3.
Vervolgens mounten aan de /home map.

Linux file system is transparant en dus zal hij de gehele ruimte zien als 1 ruimte.
Zorg er wel voor dat de nieuwe HD permanent gemount word.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Home dir op 2 disks
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/21, 08:15:53 »
Wat is er mis met Lvm

niek

• Gast
Home dir op 2 disks
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/21, 13:47:22 »
Gandyman: heb je een complete uitleg van hoe ik dit moet doen dan ? als jij zegt dat dat beter is ..

Offline vanadium

• Lid
Home dir op 2 disks
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/21, 16:05:27 »
Citaat
Linux file system is transparant en dus zal hij de gehele ruimte zien als 1 ruimte.
Dat is niet echt juist: je gemounte volumes blijven afzonderlijke volumes, en je moet dus kiezen of delen op welke directory (en dus op welk volume) je je "films" en je "muziek" moet zetten.

Om meerdere volumes effectief als één opslagvolume te kunnen benaderen, heb je meer complexe oplossingen nodig zoals inderdaad Raid of - linux specifiek - het lvm systeem.

Als je (nog) niet veel systeemervaring hebt (wellicht niet, anders zou je geen extra uitleg vragen), dan volg je best het advies van Gandyman. Dat houdt in dat je de extra schijf permanent mount door die op te nemen in /etc/fstab. Daarna kun je je "films" of "muziek" naar daar verhuizen. 500 GB is al een hele boel, dus je kan een tijdje films en muziek op aparte volumes opslaan. Tegen dat je dan vol zit, heb je misschien al de kennis om raid of lvm te proberen. Zelf heb ik geen ervaring met raid noch lvm, maar Gandyman raadt lvm af: twee keer nadenken dus als het zover is.

niek

• Gast
Home dir op 2 disks
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/21, 19:47:31 »
Citaat van: vanadium
Citaat
Dat is niet echt juist: je gemounte volumes blijven afzonderlijke volumes, en je moet dus kiezen of delen op welke directory (en dus op welk volume) je je "films" en je "muziek" moet zetten.

Om meerdere volumes effectief als één opslagvolume te kunnen benaderen, heb je meer complexe oplossingen nodig zoals inderdaad Raid of - linux specifiek - het lvm systeem.

Als je (nog) niet veel systeemervaring hebt (wellicht niet, anders zou je geen extra uitleg vragen), dan volg je best het advies van Gandyman. Dat houdt in dat je de extra schijf permanent mount door die op te nemen in /etc/fstab. Daarna kun je je "films" of "muziek" naar daar verhuizen. 500 GB is al een hele boel, dus je kan een tijdje films en muziek op aparte volumes opslaan. Tegen dat je dan vol zit, heb je misschien al de kennis om raid of lvm te proberen. Zelf heb ik geen ervaring met raid noch lvm, maar Gandyman raadt lvm af: twee keer nadenken dus als het zover is.
Bedankt voor de goede uitleg. Hier schiet ik zeker een hoop mee op. Ik zal eens LVM tutorials opzoeken op internet. Dan kijk ikof het een beetje te bgerijpen is of niet. Bedankt !

PS: RAID is een optie, maar dan heb ik een RAID driver nodig, of niet ?

Home dir op 2 disks
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/21, 21:42:37 »
Raid kan softwarematig of hardwarematig. Zie de links in mijn eerdere post.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Home dir op 2 disks
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/22, 12:03:37 »
Citaat van: Vintendo
Wat is er mis met Lvm
Vraag ik me eigenlijk ook af... ;)

Ik heb hier ook twee hdd's (elk 150GB) die ik voor een deel ook als LVM gebruik.

sda:
- Windows 50GB
- / 10GB
- swap 4GB
- /tmp 1GB     (zomaar, in een opwelling ;) voor niets goed bij desktop gebruik)
- LVM 85GB

sdb:
- LVM 150GB

Beide VLM's vormen één grote partitie van 235GB die gebruikt wordt als /home.

Werkt hier alleszins goed :)

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Home dir op 2 disks
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/22, 12:53:26 »
Ja bij mij hetzelfde alleen iets meer schijfruimte. Het is ideaal omdatt je ook makkelijk schijven kan toevoegen of weghalen(al moet ik me daar nog even in inlezen) als je teveel of te weinig ruimte hebt. In mijn ogen veel flexibeler dan RAID.

Home dir op 2 disks
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/22, 13:17:31 »
Goed ik was wat kortaf, maar dat doe ik altijd met newby's die zich net aan het inleven zijn in Lunux.

Gewoon kort en bondig advies waar ze wat aan hebben en dus dat ze geen tijd verspillen en achteraf met een onbruikbaar systeem komen te zitten.

Allereerst nu voor niek hoe je gemakkelijk een virtuele ruimte oftewel een andere HD toevoegt aan je huidige /home omdat die domweg te klein word.
En later zal in onderbouwen waarom LVM sucks.

(BTW voordeel is ook nog mocht je systeem crashen staat al je data geheel apart op een andere HD dus kan je die niet kwijtraken))
Maar dit terzijde.

Let op niek:
Ik laat je ook iets gevaarlijks doen, dwz we gaan je echt root maken zodat je geen problemen zal ondervinden, nadeel is dus dat je geen fouten mag maken want als root kan je echt alles.

Aan de slag.
######
We gaan eerst een root password zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -spasswd rootgeef hier je root pasword op.
sudo -sen nu je root pw ingeven.

##########################
Let op in deze howto is de X in hdax het voorbeeld.

Je moet zelf even kijken met de opdracht :
sudo fdisk -lHoe de partitie-HD heet waar zometeen de bestanden komen te staan.
NOTE: In jouw geval zou dit bijv. hda5 kunnen zijn ???

Aan de slag:

Geef je root pasword.
sudo -s1. Maak een directory aan:
mkdir /home/mijn-filesKontroleer of de map nu bestaat. !!
((Ik zit niet achter je pc dus kan niet zien wat er gebeurt))
2. Mount de nieuwe partitie/HD nu aan deze directory:
mount /dev/hdaX /mijn-filesHiermee mount je de partitie aan die map, LET OP die X He? .
#############################################
Om deze partitie nu automatisch aan de /mijn-files te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel  toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /mijn-files.

Eerst openen met :
3. gksudo gedit /etc/fstab4. Nu de volgende regel toevoegen.

/dev/hdaX       /mijn-files           ext3    defaults        0       2NOGMAALS overal waar je hdaX ziet staan de X veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
En de naam /mijn-files kan je gewoon veranderen in wat jij wilt. !
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn:  hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.

5. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdbX on /mijn-files type ext3 (rw)hdbX is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.

####################################################

Goed nu verder met de disc.
LVM, Hardware-Raid, Software-Raid enz enz......

Voor & Nadelen.
LVM vind ik Waardeloos om de volgende redenen,

LVM maakt tussen de werkelijke partitie en de bovenwereld ( Raid?) een tussen partitie.
Vergelijk het maar met een virtuele schijf die tussen de lagen in zit.
Hierdoor word het rommelig en kan er verwarring ontstaan indien er ergens iets niet goed werkt.
Als de boel op een hoop loopt is het ook zeer moeilijk dit te reconstrueren en alles te herstellen.
Dus LVM is een leuke manier , maar voor beter blijf je ervan af !
LVM vereist ook zeer veel kennis en voorbereiding, je moet dit vanaf het eerste moment perfect opzetten.
Dit is dus zeker niet aan te raden voor een newby. !

Hardware-Raid.
-------------------
Heel leuk gevonden en werkt ook perfect, totdat de boel op een hoop loopt.
Bijv. je hardware-Raid kaart gaat kapot of dit nu een los kaartje is  of nog ergen op je mobo gesoldeerd zit..........
In bijde gevallen zal je de hardware moeten vervangen en INDIEN je niet exact dezelfde hardware gaat gebruiken kom je in de problemen en is het maar de vraag of je jouw systeem weer aan de gang krijgt.

Software-Raid. ( oftewel Linux-Raid )
-------------------------------------
In overal meest perfecte Raid die je kan gebruiken.
Zeer flexibel, vrij makkelijk op te zetten en net zo snel als hardware Raid.
Zeer zeker het lezen gaat net zo snel.

Ook wanneer je HD kapot gaat of er iets anders gebeurd met de hardware is het een kwestie van de schijven overhangen en de boel gaat weer verder waar hij gebleven is.
Zeker met een nieuwe HD erin hangen indien 1 van de HDtjes kapot is gegaan.

Enigste nadeel van Linux-Raid is indien je bijv. een nieuwe HD erbij moet hangen het syncen ervan meer cpu time pakt dan bijv. bij Hardware-Raid.
Het duurt dus langer voor de HDtjes weer in sync zijn..........

MAW, er is keus zat in de Linux wereld en daarom adviseer ik om ver van LVM af te blijven.

hoop dat hiermee ieders nieuwsgierigheid bevredigt is waarom ik LVM ten zeerste afraad ???
en waarom ik zelfs Software-Raid adviseer boven Hardware-Raid.

niek

• Gast
Home dir op 2 disks
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/22, 13:31:09 »
Hartelijk dank. Ik ga je tutorial uitprinten, en binnenkort een extra disk kopen!

Home dir op 2 disks
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/22, 13:57:45 »
LVM is zeer makkelijk op te zetten. In een half uurtje is het gedaan, mits je je / partitie op niet lvm laat, wat ik doe. LVM combineert al je schijven tot één grote "partitie". Op die "partitie" kan je dan weer nieuwe partities maken die dus meerder fisieke schijven kunnen overlappen. Ik  LVM is geweldig als je een paar schijven hebt die je wilt combineren.

Ik snap nog steeds niet waarom jij raid, wat veel onveiliger is als je raid0 gebruikt of schijfruimte onbenut laat als je een andere vorm gebruikt. Het is handig als je een server draait en je je niet kan veroorloven dat er harde schijven uitvallen. En voor zover ik weet heb je schijven van dezelfde groote nodig.

Heb jij misschien een goede tutorial voor software raid? Kan ik me daar eens in inlezen.

Home dir op 2 disks
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/22, 14:16:16 »
Ik heb/had het niet echt over raid0.
Voor het doel van nieke is wat ik hierboven voorstelde afdoende en heeft hij in principe geen raid nodig......

Nogmaals, LVM is leuk maar maakt er een puinhoop van en als er iets fout zit word het zwaar zoeken naar die naald in de bekende hooiberg.
En dat is lastig indien je systeem crasht.

How To's zat, google is your friend :P
btw lees de man pages die het perfect beschrijven.

oude met how to maar waar wel veel nfo staat.
http://linas.org/linux/raid.html

of een FAQ http://www.faqs.org/contrib/linux-raid/x37.html

How To http://tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Home dir op 2 disks
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/22, 17:45:30 »
Edit:

Om niet te zeer off topic te gaan een nieuw onderwerp gestart over soft- en hardware raid op http://forum.ubuntu-nl.org/message/270827

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog