Goed ik was wat kortaf, maar dat doe ik altijd met newby's die zich net aan het inleven zijn in Lunux.
Gewoon kort en bondig advies waar ze wat aan hebben en dus dat ze geen tijd verspillen en achteraf met een onbruikbaar systeem komen te zitten.
Allereerst nu voor niek hoe je gemakkelijk een virtuele ruimte oftewel een andere HD toevoegt aan je huidige /home omdat die domweg te klein word.
En later zal in onderbouwen waarom LVM sucks.
(BTW voordeel is ook nog mocht je systeem crashen staat al je data geheel apart op een andere HD dus kan je die niet kwijtraken))
Maar dit terzijde.
Let op niek:
Ik laat je ook iets gevaarlijks doen, dwz we gaan je echt root maken zodat je geen problemen zal ondervinden, nadeel is dus dat je geen fouten mag maken want als root kan je echt alles.
Aan de slag.
######
We gaan eerst een root password zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -spasswd rootgeef hier je root pasword op.
sudo -sen nu je root pw ingeven.
##########################
Let op in deze howto is de X in hdax het voorbeeld.
Je moet zelf even kijken met de opdracht :sudo fdisk -lHoe de partitie-HD heet waar zometeen de bestanden komen te staan.NOTE: In jouw geval zou dit bijv. hda5 kunnen zijn
Aan de slag:Geef je root pasword.
sudo -s1. Maak een directory aan:
mkdir /home/mijn-filesKontroleer of de map nu bestaat. !!
((Ik zit niet achter je pc dus kan niet zien wat er gebeurt))
2. Mount de nieuwe partitie/HD nu aan deze directory:
mount /dev/hdaX /mijn-filesHiermee mount je de partitie aan die map, LET OP die X He? .
#############################################
Om deze partitie nu automatisch aan de /mijn-files te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /mijn-files.
Eerst openen met :
3.
gksudo gedit /etc/fstab4. Nu de volgende regel toevoegen.
/dev/hdaX /mijn-files ext3 defaults 0 2NOGMAALS overal waar je
hdaX ziet staan de X veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
En de naam
/mijn-files kan je gewoon veranderen in wat jij wilt. !
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn: hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.
5. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:
/dev/hdbX on /mijn-files type ext3 (rw)hdbX is hier een voorbeeldAls dat zo is, is de operatie geslaagd.
####################################################
Goed nu verder met de disc.
LVM, Hardware-Raid, Software-Raid enz enz......
Voor & Nadelen.
LVM vind ik Waardeloos om de volgende redenen,
LVM maakt tussen de werkelijke partitie en de bovenwereld ( Raid?) een tussen partitie.
Vergelijk het maar met een virtuele schijf die tussen de lagen in zit.
Hierdoor word het rommelig en kan er verwarring ontstaan indien er ergens iets niet goed werkt.
Als de boel op een hoop loopt is het ook zeer moeilijk dit te reconstrueren en alles te herstellen.
Dus LVM is een leuke manier , maar voor beter blijf je ervan af !
LVM vereist ook zeer veel kennis en voorbereiding, je moet dit vanaf het eerste moment perfect opzetten.
Dit is dus zeker niet aan te raden voor een newby. !
Hardware-Raid.
-------------------
Heel leuk gevonden en werkt ook perfect, totdat de boel op een hoop loopt.
Bijv. je hardware-Raid kaart gaat kapot of dit nu een los kaartje is of nog ergen op je mobo gesoldeerd zit..........
In bijde gevallen zal je de hardware moeten vervangen en INDIEN je niet exact dezelfde hardware gaat gebruiken kom je in de problemen en is het maar de vraag of je jouw systeem weer aan de gang krijgt.
Software-Raid. ( oftewel Linux-Raid )
-------------------------------------
In overal meest perfecte Raid die je kan gebruiken.
Zeer flexibel, vrij makkelijk op te zetten en net zo snel als hardware Raid.
Zeer zeker het lezen gaat net zo snel.
Ook wanneer je HD kapot gaat of er iets anders gebeurd met de hardware is het een kwestie van de schijven overhangen en de boel gaat weer verder waar hij gebleven is.
Zeker met een nieuwe HD erin hangen indien 1 van de HDtjes kapot is gegaan.
Enigste nadeel van Linux-Raid is indien je bijv. een nieuwe HD erbij moet hangen het syncen ervan meer cpu time pakt dan bijv. bij Hardware-Raid.
Het duurt dus langer voor de HDtjes weer in sync zijn..........
MAW, er is keus zat in de Linux wereld en daarom adviseer ik om ver van LVM af te blijven.
hoop dat hiermee ieders nieuwsgierigheid bevredigt is waarom ik LVM ten zeerste afraad

en waarom ik zelfs Software-Raid adviseer boven Hardware-Raid.