Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren  (gelezen 5870 keer)

Offline Teun

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Gepost op: 2008/06/18, 20:52:52 »
Momenteel ben ik bezig met een notebook Toshiba tecra 8000
De gegevens over het geheugen komt nog.
Maar het is een oudje uit de tijd van windows 98/95.
Nu wil ik graag weten of ik het geheugen kan overzetten uit een ander notebook die toch kapot is. Dan heb ik 128 mb. Maar nu zal er wel 64 mb inzitten.
Ook wil ik weten of een notebook harddisk van 80 gigabyte sneller is dan die oude harddisk van 6 gigabyt.
De 80 gigabyte komt uit de tijd dat 120 gigabyte 2,5 inch schijven de grootste waren.

Deze week heb ik op de Toshiba tecra 8000 ubuntu 8 geinstalleerd. Dat gaat perfekt. Alleen het opstarten duurt 3;49 seconden. En dan komt het opstarten van firefox of het email programma er nog bij. Als ik de computer uitzet met de ubuntu software, dan gaat de notebook niet automatisch uit. Er blijft een logo van ubuntu staan. Verder ook geen melding.
Is hier een oplossing voor, voor die lange opstart tijd? Misschien ubuntu lite?
Het is maar dat het niet meer in de kast ligt weg te rotten.
En dan kan ik ook nog eens ubuntu promoten aan andere mensen.
Dat is leuk om te doen en heb je een leuk gesprek met anderen.
Want de meeste kennen ubuntu niet. En snappen linux filosofie ook al niet.
Terwijl het simpel te vergelijken is met een appelmac.

Groeten van Teun

Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/18, 22:26:03 »
- geheugen overzetten zal wel gaan mits er ruimte is en het compatibel is
- nieuwere Harde schijven zijn meestal sneller dan oude (hebben een snellere overdracht)
- ik zou Xubuntu proberen en geen Ubuntu
- afsluiten heeft met de ACPI instellingen te maken; soms kun je dit aanpassen in de bios
- een trage computer als demo gebruiken is iets wat ik niet zou doen. In mijn optiek komt dat wat knullig en niet echt overtuigend over.

Offline Bobbie

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/18, 22:45:21 »
je kan ook ens kijken op de site van Idzme    http://idzme.wordpress.com/2008/05/17/mini-xubuntu-new/
of onder het kopje "zoeken" bij auteur "Woteb" in tikken, dat is een mede forum lid die kleine en snelle distro's samensteld

Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/18, 22:54:21 »
128 MB is te krab voor Hardy Ubuntu even uit mijn hoofd 256 is het minium waarmee die soepeltjes draait.
Als je zoekt op het forum op acpi, kom je genoeg oplossingen tegen.
En wat de heren boven aanraden lijkt mij een goed idee.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Willem_D

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/19, 12:35:27 »
http://computertip.googlepages.com/minidistributies


Bent U bekend met deze pagina uit de prima website van Pjotr123?

Met 128MB is Antix misschien iets.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/19, 17:06:27 »
Als je er 256 MB inkrijgt, moet je wel wat kunnen doen met Xubuntu. Ik draai het hier met een Celeron 400MHz/384MB, maar op de geheugenmonitor zie ik dat hij vaak onder de 256MB blijft.

Ik kan je wel aanbevelen om Opera 9.5 als webbrowser te gebruiken (installeren vanaf de Opera website). Als je per se Firefox wilt gebruiken, neem dan versie 2; versie 3 is hier tergend langzaam.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Teun

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/09, 23:19:14 »
Het geheugen is 192 mb, en is dus al vol.

Opera vind ik de fijnste browser van de drie; w explorer en firefox en opera.

De rest moet ik nog uitzoeken.

Offline petervs

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/10, 08:54:25 »
Citaat van: tovar
Het geheugen is 192 mb, en is dus al vol.
Op 'n oude pc uit dezelfde tijd (met 192mb)heb ik xubuntu staan, geinstalleerd met de alternate cd, met de livecd ging dat niet.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Willem_D

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/10, 11:03:49 »
Citaat van: Willem_D
Als je er 256 MB inkrijgt, moet je wel wat kunnen doen met Xubuntu. Ik draai het hier met een Celeron 400MHz/384MB, maar op de geheugenmonitor zie ik dat hij vaak onder de 256MB blijft.

Ik kan je wel aanbevelen om Opera 9.5 als webbrowser te gebruiken (installeren vanaf de Opera website). Als je per se Firefox wilt gebruiken, neem dan versie 2; versie 3 is hier tergend langzaam.
Ik draai op dit moment Opera onder Xubuntu Hardy: hij gebruikt dan 150MB RAM.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Teun

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/10, 17:26:33 »
Op de website xubuntu heb ik gelezen dat je voor de alternate cd maar 64 mb nodig hebt.
Maar heeft dat zin en is dat sneller, terwijl ik 192 mb in mijn toshiba notebook heb?
En maakt het iets uit of je xunbuntu 6 of 8 kiest kwa snelheid?
Teun

Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/10, 17:27:51 »
Xubuntu 8 ondersteunt meer en is ten opzichte van 6 flink verbeterd. Ik zou voor 8 gaan. En het is beter voor je notebook ja.

Offline Teun

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/10, 17:41:31 »
Citaat van: Willem_D
http://computertip.googlepages.com/minidistributies
Bent U bekend met deze pagina uit de prima website van Pjotr123?
Met 128MB is Antix misschien iets.
Dus nu word het nog kiezen tussen xubuntu 8 of antix
Of kan je ze allebij installeren op een harddisk; dus twee partities?

Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/10, 17:44:38 »
Op 2 extended partities, ja dat kan.

Offline Teun

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/10, 17:46:10 »
Dan ga ik dat komende week doen, want dat vind ik wel een leuk klusje.
Dan kom ik nog met vragen hoe je dat moet doen.
Bedankt, ik vind dit wel heel leuk om te doen !

Offline Willem_D

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/10, 20:38:37 »
Citaat van: tovar
Op de website xubuntu heb ik gelezen dat je voor de alternate cd maar 64 mb nodig hebt.
Maar heeft dat zin en is dat sneller, terwijl ik 192 mb in mijn toshiba notebook heb?
En maakt het iets uit of je xunbuntu 6 of 8 kiest kwa snelheid?
Teun
@tovar:
op http://www.xubuntu.org/get lees ik:
Citaat
Minimum system requirements

To run the Desktop CD (LiveCD + Install CD), you need 128 MB RAM to run or 192 MB RAM to install. The Alternate Install CD only requires you to have 64 MB RAM.

To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard disk.

Once installed, Xubuntu can run with 192 MB RAM, but it is strongly recommended to have at least 256 MB RAM.
Volgens mij geldt die 64MB slechts tijdens de (Alternate-)installatie-fase; om te runnen heb je ten minste 192MB nodig.
Als je 192MB in je notebook hebt, zou de installatie ook moeten lukken met de Live CD.

Edit 10 juli 2008, 20u48:
Bij gebruik van de Alternate-install heb je meer kans op een succesvolle installatie, omdat die een betere hardware-compatibiliteit biedt.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Teun

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/13, 20:41:24 »
Vandaag heb ik twee cd's gebrand, namelijk ANTIX en Xubuntu. Daarna heb ik op twee computers geprobeerd deze twee linux te installeren. Op het eerste systeem gaf Antix aan dat de processor te oud is en daarom niet verder kon installeren. Maar de andere pogingen; dat lukte echt niet op de standaard manier. Behalve Xubuntu gaf het wel een normaal scherm alleen na het kiezen klikte het niet tussen de software en de monitor. Later heb ik ubuntu 8.04 uitgeprobeerd, daar kreeg ik een heel ander scherm dan normaal. Ik kreeg geen afbeedlingen maar tekst vormige keuze. Keuze uit maar twee of drie opties. Dat kan dus komen omdat de hardware uit de tijd van 1997 is. Dus kort gezegd, alleen maar problemen.

Tot zo ver.
Teun

Offline Bobbie

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/13, 21:05:55 »
deze distro lijkt mij geschikt ervoor :  http://www.delilinux.org/

Offline petervs

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/13, 21:16:46 »
Citaat van: tovar
Vandaag heb ik twee cd's gebrand, namelijk ANTIX en Xubuntu. Daarna heb ik op twee computers geprobeerd deze twee linux te installeren. Op het eerste systeem gaf Antix aan dat de processor te oud is en daarom niet verder kon installeren. Maar de andere pogingen; dat lukte echt niet op de standaard manier. Behalve Xubuntu gaf het wel een normaal scherm alleen na het kiezen klikte het niet tussen de software en de monitor. Later heb ik ubuntu 8.04 uitgeprobeerd, daar kreeg ik een heel ander scherm dan normaal. Ik kreeg geen afbeedlingen maar tekst vormige keuze. Keuze uit maar twee of drie opties. Dat kan dus komen omdat de hardware uit de tijd van 1997 is. Dus kort gezegd, alleen maar problemen.

Tot zo ver.
Teun
Ook al staat er op de website van xubuntu dat je met de LiveCD kunt installeren bij 192MB RAM, mijn eigen ervaring is dat het op het laatst toch niet gaat. Met de alternate cd lukte dat wel.
Ubuntu MATE 16.04

Offline db

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/13, 21:55:12 »
Citaat van: Bobbie
deze distro lijkt mij geschikt ervoor :  http://www.delilinux.org/
Puppy Linux vindt ik zelf super en zeker aan te raden voor oudjes.
Puppy is klein, snel en bevat zelf al heel wat software.  Ziet er allemaal niet zo afgelikt uit maar draait wel lekker soepel. Kan ook draaien via live cd en/of stick.
Misschien eens een poging waard?

Offline Bobbie

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/13, 22:26:59 »
Puppy linux is een leuke distro, maar de minimum eisen zijn Pentium II met 128 MB RAM
net even te veel

Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/13, 22:39:43 »
Ik draai puppy op een pentium II met 64 mb probleemloos.(puppy 4.0)
Kubuntu 20.04

Offline Duckie

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/13, 22:59:43 »
Vanmiddag heb ik op een pentium 3 met 128 MB ram ubuntulite geïnstalleerd volgens deze handleiding:
http://ubuntulite.tuxfamily.org/?q=node/2
Draait als een tierelier, en het is toch (een soort van) Ubuntu.
____________________________________________

Offline Dave

  • Lid
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/13, 23:29:50 »
hee die kende ik helemaal niet.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Notebook uit de tijd win98 nu wil ik ubuntu lite installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/13, 23:42:02 »
Citaat van: tovar
Vandaag heb ik twee cd's gebrand, namelijk ANTIX en Xubuntu. Daarna heb ik op twee computers geprobeerd deze twee linux te installeren. Op het eerste systeem gaf Antix aan dat de processor te oud is en daarom niet verder kon installeren. Maar de andere pogingen; dat lukte echt niet op de standaard manier. Behalve Xubuntu gaf het wel een normaal scherm alleen na het kiezen klikte het niet tussen de software en de monitor. Later heb ik ubuntu 8.04 uitgeprobeerd, daar kreeg ik een heel ander scherm dan normaal. Ik kreeg geen afbeedlingen maar tekst vormige keuze. Keuze uit maar twee of drie opties. Dat kan dus komen omdat de hardware uit de tijd van 1997 is. Dus kort gezegd, alleen maar problemen.

Tot zo ver.
Teun
in principe moet je een commandline systeem installeren van (x) ubuntu, daarna een snelle windowmanager kiezen (icewm + rox-filer, Fluxbox + rox-filer, of xfce4) Ik heb alledrie de systemen getest met 128 MB geheugen, icewm en fluxbox zijn het snelst. XFCE4 werkt prima hoor, maar net iets trager. Als je geen zin hebt zelf een distro te bouwen, kun je ook kijken naar Tinyme (gebaseerd op pclINUXos, met LXDE) of Fluxbuntu, wat eiegenlijk hetzelde is als de commandline install met icewm en rox, maar dan completer (en groter). Ook deze distro's heb ik getest in VB met 128 MB ram.

zie mijn blog (http://idzme.wordpress.com) voor meer info over mini-distro's. En als alles te langzaam is, dan hebben we DSL nog :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz